Hur mycket....../för att få fång..?

majapia

Trådstartare
Hm.., Ja kanske en dum fråga...Men i alla fall, kan ju inte mer än att få ett dumt svar....;) :angel:

Om mina hästar får fri tillgång på hösilage ute och äter ca 3-4 kg hösilage inne, och sen får dem fibergi, betfor, biotin, linfröolja, lusernpellets (inte så länge till, måste göra slut på säcken) och lite vitlök....Finns det någon risk för fång då...?

Ena hästen äter:
1 kg fibergi
1 näve betfor (torr)
2ml biotin
1 msk linfröolja
1 mått vitlök
1 näve lusernpellets (torr)

Rids 3-4 dagar i veckan

Den andra äter:
1/2 kg fibergi
1 näve betfor (torr)
1 mått vitlök
1 näve lusernpellets (torr)

Rids/körs 3-4 dagar i veckan

Måste man ge mindre av all mat dem dagarna dem inte rids eller kan man ge samma giva utan att dem skulle få fång eller få korsförlamning tex...

Sv: Hur mycket....../för att få fång..?

Börja med att tala om vad du har för värden på ditt grovfoder. En välbalanserad foderstat är a och o för att i möjligaste mån undvika foderrelaterade sjukdomar o brister.
Varför duttar du med en näve Lusern tex? det gör varken till eller från.
Vad är det för hästar vi talar om?

kan ju säga att mina shettisar får fritt på grovfoder ute o inne samt minst 1 kg Lusern o de mår alla bra. Har en shettis som fick fång pga för mkt kraftfoder (skulle gödas upp). Nu är det endast de dräktiga stona samt unghästarna som får kraftfoder, inga rids eller dyl.

Det är inte foderi i sig som ger fång. Det kan komma vid ex plötsliga foderändringar, överviktig häste, osv

Som jag skrev så måste jag göra mig av med lusern säcken, det är typ 5-6 kg kvar i säcken så dem får en näve till natten bara just nu för att den ska gå åt...

Sen har jag inget analys på mitt grovfoder då vi har foder från olika vallar och olika veckor som vi körde det....

Får dina shettisar fri tillgång på hösilage ute....?
Blir dem inte tjocka då.?....

Det är inte foderi i sig som ger fång. Det kan komma vid ex plötsliga foderändringar, överviktig häste, osv

Min kompis häst fick nämligen fång av hösilage förra året...

Ska tillägga att mina hästar är kallblodstravare

ena väger 720 kg och den andra väger ca 550 kg

Får dina shettisar fri tillgång på hösilage ute....?
Blir dem inte tjocka då.?....

ja mina ahr fri tillgång både ute o inne o ingen är överviktig, det gäller bara o ha ett grovfoder med de rätta värdena

Ta bort vitlöken. Hästar ska inte äta vitlök, det är ärligt talat inget bra tillskott.

Egentligen ska man ju hålla sig till samma foderstat varje dag för att inte störa magen, vilket ju kan leda till div foderrelaterade sjukdomar.
Vissa hävdar att man SKA ta bort en del av kraften för att undvika exv korsförlamning, men andra hävdar att man INTE ska ta bort kraften eftersom det istället kan bidra till exv fång eller kolik.

Du ger ju inga stora mängder kraftfoder så jag tror du kan hålla dig till samma foderstat varje dag. Den är ju ändå beräknad efter just de hästarnas nuvarande motion eller?!

Det som skulle kunna ge fång i din foderstat är inte hösilaget i sig, utan det kan ske vid balbyte om det är stor skillnad på statusen på fodret.
OCH så kan det uppkomma fång eller andra sjukdomar om det är så att dina hästar får stå utan mat för länge när de är inne..
3-4 kg hösilage kan inte räcka så många timmar, och om hästen står utan mat för många timmar så fungerar inte magen som den ska, vilket kan orsaka sjukdomar.

Mina hästar går ut varje morgon mellan 6-7 och sen kommer dem in vid 17-18 tiden och då får dem ca 1 kg hösilage och sen nattas dem vid 22 tiden och då får dem mellan 3-4 kg hösilage. Är det inte tillräckligt då eller ska dem ha ännu mera.....

Dem får sitt kraftfoder när dem kommer in och sen till natten får dem den där näven med lusernen..

Ja, det är inte tillräckligt med silage, så öka på den givan.
Grovfoder, som t ex silage, är för det mesta inte farligt för hästen. Hästen har ett behov av att äta runt 18 timmar per dygn, i jämna perioder.

Om dina hästar har fri tillgång ute, varför inte fortsätta med det inne? Om du ger dem t ex 6 kg vid insläppet, äter de upp allt innan kvällsfodringen?

Mina bägge fångponnyer klarar inte fri tillgång på hösilage. Ger halm som sysselsätter dom. Försökte i höstas med fri tillgång. Men dom blev otroligt feta och den ena har nu fått fång. Nu väger jag noga hösilaget och ger halm. Båda mår bättre av det. Tror det bästa är att prova sig fram. En del hästar klarar säkert fri tillgång på hösilage andra inte.

Här är en till som har en häst som inte klarar fri tillgång. Min får också noga vägda mängder, och jag har faktiskt lyckats banta henne en hel del :)!

Om det är tillräckligt eller inte kan ju bara du avgöra utefter hur lång tid det tar för hästarna att äta upp.
Och hur pass torrt och svår/lätttuggat fodret är.

Om inte hästarna blir tjocka så är det ju mer positivt än negativt att höja nattgivan rejält. Blir de tjocka av det så kanske du istället måste ändra foderstaten så de får reglerat foder ute och en mer lagom mängd inne.
Står hästarna på halm och/eller det finns annat än hös att tugga på ute så är det ju inte livsviktigt för dem att få hös i så stor mängd.
Magen hålls ju igång bara de får ha något att tugga på..

Så rent mängdmässigt om dina hästar står på spån så räcker inte 3-4 kg hösilage om det inte är så att de tuggar extremt långsamt.

Vill inte ge min ena häst för mycket då han lätt blir tjock, så jag anser att för honom så räcker det gott och väl med 4 kg hösilage tot inne...

Den andra är ju inte smal heller men inte tjock utan precis lagom....
Ska ta lite foton på dem så kan ni själva se...;)

Det är svårt att ge råd utan att se analysen på grovfodret. Jag skulle dock personligen hellre bara ge fri tillgång på hösilaget utan att ge kraftfoder om hästarna klarar sig på det.
Vitlöken skulle jag ta bort på stört.

Du skriver inget om mineraler, klarar de sitt selenbehov på Fibergin?

Nej jag ger inga mineraler.....vet inte om det räcker....Jag kanske ska ge lite mineraler oxå, eller inte...:confused: Hm.

Men vitlöken har jag alltid gett och dem älskar den och dessutom är den bra för min hosthäst.
Och om det är bra eller inte, ja varför säljs vitlöken då till hästar om den inte skulle vara bra....:mad:

Vitlöken säljs nog för att någon vill tjäna pengar på den. Jag gav mina hästar vitlök under flera år. Trodde att det var därför hosthästen aldrig hostade bl a. När jag läste att det var skadligt slutade jag. Hosthästen har fortfarande inte hostat efter fem år. Onödig kostnad!

Jag tycker att det låter konstigt.....för några år sedan så skulle man inte äta lättsaltade chips tex. för det var cancerframkallande....Hmm

Jag har gett mina hästar vitlök i 15 år nu och ingen häst som har blivit dålig..
Min grannes häst som blev 32 år hade ätit vitlök i 20 år och han har heller aldrig blivit sjuk eller konstig av det, nu lever han tyvärr inte men inte pga vitlöken i alla fall...
Sen kan jag förstå och medge att det säkert inte är bra att ge stora mängder med vitlök. Men en knapp tesked har i alla fall inte skadat mina hästar i alla fall.

Och dessutom är den perfekt att blanda med mediciner mm...;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar