hur mycket foderjäst?

Sv: hur mycket foderjäst?

Jag har inte ens hört talas om att fodra med bakjäst? Men det kanske fungerar, vad vet jag.

Jag fodrar med foderjäst.

Beror på varför du fodrar med jäst..

När jag ger foderjäst i samband med fällning ger jag mellan 1-2 dl/dag, den högre givan när fällningen är om värst/hästen påverkas mest.

När jag ger bakjäst före/under/efter antibiotikakur eller vid andra tarmstörningar ger jag ½ pkt dagarna innan, 1 pkt de första dagarna av kuren och ½ pkt under resten av kuren samt några dagar efteråt. Kan höja upp någon dag extra om det verkar finnas behov.

Det har funkat bra för min häst, fjording i d-ponnystorlek.

Räcker med tio gram per dag enligt undersökning. Går säkert lika bra med torrjäst.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010