Hur mycket foder?

Bejbie

Trådstartare
Hejsan!
Jag har fått hem ett halvblod som är väldigt överviktigt, han har gått ner en del nu under sommaren. Men nu när dom står inne undrar hur mycket hö han ska. Han har fått krafft 2 nävar samt mineraler.Sen lite hö inne, ute och kväll.Han får motion varje dag, men inga jätte hårda då han hade stått i två år när ja fick honom.
Några tips?
:idea:

Sv: Hur mycket foder?

Vad är hästens förväntade vikt ? Alltså, det den egentligen ska väga utan övervikten. Hur mycket ger du nu ?

Hästen måste i varje fall få minibehovet av grovfoder, villket är 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt och dag. Alltså, detta är det minsta du får ge och då är ingen motion inräknad alls.

Varför ge kraftfoder till en överviktig häst som motioneras lite? Bättre att ge extra grovfoder, eftersom det alltid är basen i hästens foderstat. Hur mycket hö beror på analysvärdena, är det dåliga värden får du kanske komplettera med ett proteintillskott, om det är för bra värden kan du byta ut en del av högivan mot halm.

Du ska ge hästen det den behöver räknat på den vikt som bör vara normal.
Det räcker antagligen för att din häst ska börja gå ner i vikt.

Han får kraft för han sparkar och håller på när alla andra får mat därför får han det och han måste få i sig mineralerna. Okej ja vet inte hur mycket han väger får kolla upp det:)
tack!

då hade jag hellre gett skivade/delade morötter med mineralerna, finns pelleterade mineraler som oftast är ganska smakliga.

Min häst som är lättfödd och motioneras 3-4 dgr i veckan just nu får morötter och 10 kg hösilage, står på halm

När min häst under en period ratade de vanliga pelleterade miner blå så fick hon eggermans mineral bricks. De tyckte hon var supermums!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 308
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023