Hur mycket foder kan man ge vid ett tillfälle?

N

nässla

Min häst äter 1 kg havre och 1,5 kg lusern (pellets). Av pratiska skäl vill jag helst ge all lusern vid samma utfodringstillfälle då jag ger den blöt, men blir det på tok för ojämnt fördelat?
I så fall skulle hon få mat såhär:

kl 7: 0,5 kg havre + 2 kg hö
kl 12: 2 kg hö
kl 18: 0,5 kg havre + 1 kg hö
kl 21: 1,5 kg lusern + 3 kg hö

Eller bör jag försöka dela upp lusernet? Hon kan inte få kraftfoder kl 12, för den fodringen ges ute.

Sv: Hur mycket foder kan man ge vid ett tillfälle?

Jag tycker det ser bra ut. Inga stora mängder kraftfoder - som för övrigt är enbart havren för lusern räknas till grovfoder. ;)

Men om du vill veta så är regeln max 400g kraftfoder per 100kg häst och utfodringstillfälle. Till en häst på 500kg kan man alltså ge totalt 2kg kraftfoder i en giva.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö HUr tänker ni göra nu när vissa kanske har ont om mat med att dela upp fodringarna. Vad är eran plan? När ge lusern? när ge hö och hur...
2
Svar
36
· Visningar
3 759
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 622
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka