Läste att för högt protein var skadligt för fång och EMS hästar
Stämmer absolut inte. Det är högt socker man ska akta sig för. Högt protein är bara bra!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stämmer absolut inte. Det är högt socker man ska akta sig för. Högt protein är bara bra!
Sanning med modifikation. Det beror på hur högt och om du ska blanda med halm eller ej t ex, osv.
Ja, jo så är det absolut. Men rent generellt så är högt protein ingenting man ska oroa sig för.
Överskott av protein är inte bra så jag tycker absolut man ska oroa sig för högt protein.
Överskott från grovfoder är generellt ingen fara, om det inte är helt totalt vansinniga mängder, men det ska det ju bra mycket till innan man kommer upp i. Däremot är överskott av protein från kraftfoder inte bra, redan i (relativt) små mängder.
Enligt Hippsons foderexpert så klarar friska hästar 2-3 ggr högre protein, så allt beror ju på individ och mängd.Ingen aning om vad du menar med "helt vansinniga mängder" eftersom du har en förmåga att ha rätt annorlunda tänk än de flesta och ofta överdriver. Överskott från högt protein via grovfodret är inte bra även om det är värre från kraftfodret så att skriva att inte är ngn fara med högt protein tycker jag är fel.
Enligt Hippsons foderexpert så klarar friska hästar 2-3 ggr högre protein, så allt beror ju på individ och mängd.
Överskott av protein är inte bra så jag tycker absolut man ska oroa sig för högt protein.