Hur mycket foder ger ni era a-ponnyer?

Ulrika C

Trådstartare
Har nyligen köpt en korsningsponny shettis-welsh som är 105cm hög. Det är en 7-årig vallack. Nu går han på bete tillsammans med mitt varmblod. Jag fick med en foderstat till honom men tyckte att de gav honom mycket hö, men de förklarade det med att deras hö inte varit så näringsrikt...

Undrar nu vad en

Sv: Hur mycket foder ger ni era a-ponnyer?

ops, avbröts..
Undrar vad en ungefärlig normal foderstat för en ponny som mest går som sällskap och rids av barn eller körs 1-2ggr per vecka är. Mest för att ha lite riktlinjer att gå efter, sedan får jag prova mig fram. Fodrar idag med Fibergi låg (hett varmblod som blir knäpp av havre) och har bra kvalitet på hö (årets skörd) dock ej analyserat.

Det är absolut INGEN fara att ge en ponny mycket hö! Men se till att hö har riktigt bra näringsvärdena. Har det mycket energi dvs. näringsfattigt i hö så se till att ponnyn får lusern för proteinets skull, annars blir ponnyn för fet.
Har själv en shettis, som varit överviktig o jag har kämpat att få ner honom i vikt.
Han får nu lusernhack, betfor, linfröolja o Tokosel samt bakjäst. Han har blivit väldigt fint på dessa fodermedel.
Inga spannmål, alltså.

Jag kör honom, o om jag vore du skulle jag bara ge honom antingen lusern om höet har lågt proteininnehåll, annars kanske betfor vore en bra idé/ eller linfrökaka istället för havre o korn.
Han får ca 0,1kg torrt betfor, som naturligtvis blöts ner med 1kg lusernhack o en skvätt linfröolja o 1/4pkt bakjäst per dag o sen får han även ½mått Tokosel en gång i veckan.

Kolla först o främst vad höet har för näringsvärdena, sen kan du se vad din ponny behöver, o räkna därefter.

Senast ändrad av en moderator:

Nu såg jag att erat grovfoder inte är analyserat, o jag tycker att du ska ge din ponny lusern. Spelar ingen roll om det är lusernpellets eller lusernhack.

jag har shettisar o dom fodras med 5kg hö o så får dom lusern o betfor. Mineraler om det behövs

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 326
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025