Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Sanette

Trådstartare
Skulle vara kul att veta. Mitt sto som ska föla omkring 6 juni får så här mycket: 0.4kg havre, 0.3kg betfor, 0.5kg Dodson & horrells avels musli, 250g soja mjöl, 120g miner grön, 5 ml vitamin multi, morötter och 8kg hösilage eller så mycket hösilage hon orkar äta. Har haft svårt att få i henne hösilage nu på slutet eftersom det börjar bli liten plats i hennes mage nu när det börjar närma sig fölning. :)
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Vilken ras är det?
Är det en stor häst är det aldeles för lite kraftfoder
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Det är en stor häst hon är 1.60 i mankhöjd. När hon inte var dräktig så va hennes vikt 475kg. Glömde skriva att hon får 200g vetekli också. Hennes foderstat är uträknad av en mycket duktig oberoende foderrådgivare, som även förra året räknade ut en foderstat till detta sto som då också fick föl. Hon har hela tiden varit i mycket fint hull och haft gått om di till fölet.
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Mitt stora travarsto som väger ca 600 kg äter så mkt hö hon orkar, ca 4kg havre 1 kg betfor +mineraler och gräs, sen brukar hon äta 1kg hestekraft o den har en maxgiva på 2kg till dräktiga ston så det är det tryck i.
Hon är precis lagom nu, var lite tunn förut men nu ska hon nog klara digivningen hon ska föla 23 juni.
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

sessna skrev:
Vilken ras är det?
Är det en stor häst är det aldeles för lite kraftfoder
Hur kan du avgöra det utan att veta vad grovfodret innehåller?
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Detta får min fetknopp!

Fri tillgång på hö
3-4 kg havre
1kg betfor
2 kg lucern pellets
2 dl soya
chevinal
kalk

I princip får hon så mkt hon orkar äta, jag vill att hon ska vara rund o go, glad o pigg, och hon mår prima:)
Häst av det "rundare" slaget på ca 160 cm halvblod. Ska ha kring midsommar.
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Ni som har svarat här har ni räknat ut foderstater till era hästar med hjälp av ett foderstats program? Eller ger ni bara på må få? Och har ni analyserat ert grovfoder?
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Jag gav mitt högdräktiga sto 1 liter havre, 1 liter lusern, morötter, mineraler och 17 kilo analyserat hösilage. Foderstaten räknade jag ut med hjälp av ett foderstatsprogram, men jag valde själv att ge henne så mycket grovfoder eftersom hon mår bäst av att ha mycket att tugga på.
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Jag har en uträknad foderstat på mitt förra hö som jag hade hemma men sen hästen nu fått flytta till ett annats stall så går jag på den gamla då hon även äter gräs nu.
det höet jag hade hade hemma var så bra att hon nästan hade kunnat äta bara det men eftresom hon tunnade ur så ökade vi kraftfodret. Jag räknar med att det hö hon äter nu nog är ngt sämre men det spelar ju ingen roll nu när hon snart bara äter gräs och kraftfoder.
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Undra hur dom flesta kan avgöra om det är för lite foder när ni inte vet vad grovfodret innehåller........

Mitt sto fick den sista tiden: Ca 14kg oanalyserat höenselage
4,5L helhavre, 3,5L luzernpellets, 2L krossat korn, mineraler, morötter, e-vitamin m selen och 1,5L betfor.

Hon fölade 6 maj och går nu utan luzern och mindre havre då vi har JÄTTE fina beten redan!!!
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Med risk att få "pisk" av några härinne på forumet kan jag säga att:
-jag analyserar inte mitt hö / hösilage
-jag räknar inte ut foderstaten efter något foderstatsprogram
-jag tycker att för min egen del är det överreklamerat med båda ovanstående! (hukar mig)

Jag fodrar upp stoet så att hon får mer mat allteftersom tiden går mot dräktighetens slut, försöker att tänka procentuellt hur mycket mer protein hon ska ha osv, de enda analyser jag gör/kollar efter är vad som finns i lucernet och det som saknas där fodrar jag upp med soya. Havren får hon alltid ganska stor mängd.

Hö får mina hästar fri tillgång till alltid. Vintertid hösilage.

För min egen del fungerar det bäst med en smula sunt förnuft och mina kritiska ögon som kollar så stoet ser ok ut(som i min värld betyder rund, eftersom jag vet att stoet klarar dräktigheten bättre då samt tar sig bättre vi betäckningen).

Jag tror självklart att det kan vara mycket bra med både analys och uträknade foderstater, men anser att jag än så länge klarat mig bra utan. Den dagen jag inte gör det så kommer jag att säkert att båda analysera och räkna ut både det ena och det andra:)
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Jag vet vad mina får och tycker fortfarande att det är för lite kraftfoder men även lite grovfoder. 8kg hösilage så lite får inte ens de ston som inte är dräktiga. Men man kan ju inte tvinga i stona mat.

Jag annalyserar inte hö har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Fodrar med ögat. Fri tillgång på hösilagen kompleterar till de som är dräktiga/digivande beroende i vilken månad de är i.
Djuren mår bra och det räcker för mej. föl som kommer ut är välväxta och utvecklas bra. Stona har di så det räcker.

Det räcker för mej. Ofta märker jag efter några veckor att stona inte har gått tillbaka i hull och har alltså blivit för mycket fodrade.
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

sessna skrev:
Vilken ras är det?
Är det en stor häst är det aldeles för lite kraftfoder

Skrämmande att man gör ett sådant uttalande utan att veta vad grovfodret innehåller, är det någonting däremot så är grovfodermängden för liten om det är en stor häst inte pga att det blir för lågt intag vad gäller utan näringsinnehåll men magen behöver mer för att må bra.

Själv räknade jag ut mina dräktiga stons behov med hjälp av Hippocampus och deras uträkningar stämde exakt mot mina stos behov så här med facit i hand och hemskt nog enligt dig så hade stona inte behövt något kraftfoder alls (eller mineraltillskott) då vi fick in ett mkt bra hösilage ifjor. Nu har de fortsatt att få miniransoner pga att jag inte vill ha en nyintroduktion av kraftfoder direkt efter fölningen då ju behovet ökar ganska kraftigt. Så de har fått den enorma mängden av 0,2 kg havre, 0,4kg vetekli utblandat med 0,6 kg lucernhack utöver sitt hösilage och absolut inte varit åt det smala hållet utan klart tvärtom. Direkt efter fölningen så såg man att hullet var perfekt, rund och fin utan att vara alldeles för fet och fölis är också i perfekt hull, hade jag inte analyserat mitt grovfoder och sett vilka supervärden vi fått ifjor (skillde 40 bara i smbpr/kg mot året innan skördat vid exakt samma tid från samma vall och såg likadant ut) och lyssnat på vissa så hade jag överfodrat stona rejält både vad gäller protein och vad gäller mineraler och det mår ingen bra av, kan tvärtom sluta rejält olyckligt.

Nu har jag problem med att stoet är alldeles för tjock deras värden för vad de behöver vid digivning ligger uppenbarligen alldeles för högt för mitt sto. Hon ser snart ut som hon gjorde högdräktig igen och ökar för var dag, så uppenbarligen behöver vi dra ner lite där.
Så naturligtvis skall man inte sluta fodra med ögat för att man har gjort en uträkning, men jag säger det att aldrig mer jag enbart kommer fodra med ögat, det tar aldeles för lång tid innan man ser missarna och vissa missar kan du inte ens se (tex mineraler).
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Man kan räkna och inte räkna det avgör man själv.
Men kan någon förklara för mej hur en häst som har fri tillgång på hö och ägaren säger att den analyserar allt grovfoder och gör foderstat efter det. Jag kan inte få in i mitt huvud hur det går ihop!? Inbilla inte mej att hästen äter exakt samma mängd grovfoder varje dag.

Om nu dina hästar är feta med uträkning så minskar du fodret skriver du!! Men då stämmer ju inte din uträkning och den är fel. Tror ingen kan säga att två hästar som är lika höga ser lika dana ut och utför samma arbete att de behöver exakt samma mat. Alla hästar har olika behov och det kan inte någon räkna ut och veta vad som är rätt eller fel.

Tänk all skit vi proppar i hästarna och hästar blir bara trasigare och trasigare. Vart är felet. Hästägarna som tror att hästar är några gosedjur.
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Ska kanske tillägga att stoet står på halm också. Det är ju svårt när man inte får i dem mer hösilage. Man kan ju inte direkt tvinga dem att äta.:crazy: Då tog jag kontakt med min foderrådgivare som ändrade i hennes foderstat genom att öka kraftfodret vilket stoet gärna äter. Men jag tycker att om stoet skulle behövt mer grovfoder p g a magens skull så skulle hon väl ätit mer av det då, eller? Det är nätt och jämt att hon får i sig 8 kg hösilage.
 
Sv: Hur mycket foder får era hög dräktiga ston?

Nej tvinga hästar att äta kan man tyvärr inte. Men varför inte prova med lucern det är smakligt och får de flesta matkräsna hästar att äta.

har själv ett sto som man riktigt får truga i mat. hon äter grovfoder men kraftfoder har hon varit riktigt svår att få i. Tills vi provade Åsebros foder. Nu äter hon med god aptit.

Har även hingst som vi nog gått igenom allt foder som finns på marknaden:confused: men han bara vägrar att äta. Åt i några dagar sen ville han inte ha. Även han får foder från Åsebro som han älskar att äta och har ätit i 1½ år nu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra...
2
Svar
36
· Visningar
1 926
Senast: Madick
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 141
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp