Hur mycket får man ut från försäkringen vid avlivning?

T

trullz

Hur mycket får man ut från försäkringen när man avlivar en häst? Är det hela livsförsäkringen eller endast en viss del. Har folksam ifall det är olika vid olika bolag.

Sv: Hur mycket får man ut från försäkringen vid avlivning?

Hela livbeloppet under förutsättning att det inte är några reservationer som är aktuella (t ex hästen har reservation för hälta, och avlivas pga hälta)

Det är vid Triangelmärkning man bara får ut en del av livbeloppet, vid avlivning (direkt, inte efter T-märkning) får man ut hela.

Vi hade en herre som var försäkrad i sveland. Samma försäkring i 19 år. Aldrig nyttjat den. 3 dagar innan hans 20 års dag så dog han i ett diafragmabråck som orsakde tarmvred. Försäkringen täckte 3000 kr av avlivningen och vi såg inte av något av livdelen.
Han hade en A1a och det lägsta livvärdet på 5000 kr. Varmblodig travare.

Ingen av oss orkade ta tag i det utan lät det bero. Så det är min erfarenhet av den biten.

Är hästen utdömd eller avlivar ni ändå?

jag har också folksam, det står detaljerat i villkoren på hemsidan, men ananrs så får du hela livbeloppet om du har utan reservationer. men tänk på att folksam inte betalar avlivningen och vad jag har hört kostar den ca 5000

Vi hade en herre som var försäkrad i sveland. Samma försäkring i 19 år. Aldrig nyttjat den. 3 dagar innan hans 20 års dag så dog han i ett diafragmabråck som orsakde tarmvred. Försäkringen täckte 3000 kr av avlivningen och vi såg inte av något av livdelen.
Han hade en A1a och det lägsta livvärdet på 5000 kr. Varmblodig travare.

Ingen av oss orkade ta tag i det utan lät det bero. Så det är min erfarenhet av den biten.

Fast Sveland ersätter inte avlivning övht. Så de 3000 kronorna var endera vetvård, eller livvärde - minus vetvårdssjälvrisk? Självrisken är ju (minst iaf, vet inte omd e har högre val med?) 1900 kr på veterinärvården + ev procent (beroende på hur man valt).

Så kolla på papprena igen vad det står de betalat för, för de täcker inte avlivning alls, med en enda krona´(tyvärr)

de tre tusen var vet vård vi fick igen.
Hela räkningen från ultuna med två timmars dropp/undersökning och avlivning kostade sammanlagt 13 000 kr.
Buköppning var tyvärr inte aktuellt för honom.

De enda bolaget som täcker lite av avlivning är If som max täcker 4500 av kostnanden. ( Har ej papprerna framför mig)

IF täcker upp till 3000 kr. Agria likadant. Folksam vet jag inte.

Men då hade du reservationer i din försäkring. Normalt skulle allt utom självrisken täckts av de 13 000 kr, minus avdrag för avlivningen som inte ersätts. Samt hela livbeloppet.

Så om du bara fick ut 3000 kr så har du någonstans rejäla reservationer, och skulle de 3000 kr vara för avlivningen så har de ersatt en punkt de INTE ersätter enligt avtal, och struntat i två punkter de ersätter. Så, jag rek läsa på utbetalningsspecifikationen från Sveland.

Jag misstror inte alls du bara fick 3 000 kr, men anledningen är inte som den framställs, och för att inte snurra till det för andra läsare.

Beklagar angående hästen förresten =/

det var inte meningen att snurra till det. Han hade inga reservationer, vi ringde upp Sveland påväg till kliniken och kollade just upp detta. De sa att försäkringen var fulltäckande och att vi inte skulle oroa oss över den biten.Något missförstånd måste ha skett någonstanns på vägen antar jag.

Bra att du har koll och rätar upp det som blir fel.
Nu ska jag dra mig ur tråden innan jag snurrar till det helt

/ neinor

Neinor - klurat lite. Och om räkningar var 13000 kr. Avgår gör självrisk 1900 kr + ev procent. Utan procent = 13 000 - 1900 = ca 11 000 kr. Om du har 10% så -1100 kr till, med 20% så -2200 kr. Dvs kvar att ersätta är ca 10 000 - ca 9 000 kr.

Avlivning är dyrt, ca 6000 kr för avlivning och voila - kvar är 3000 kr i veterinärvård att betala ut till dig.

Dock förklarar det inte var livvärdet tog vägen, det känns helt obegripligt? Dum fråga kanske men du skickade in livskadeanmälan? Var det länge sedan hästen var dålig? (Annars skulle jag överklaga om de inte betalt ut livvärde).

Men vetvårdsmässigt så är det tyvärr rätt rimligt att du fått ut bara 3000 kr på en 13 000 kronorsräkning som inkl klinikavlivning och var första besöket (dvs självrisken dras på det) =/

Senast ändrad:

Får jag låna tråden lite? Du verkar ha lite koll... Jag ska ringa Sveland och höra, men tänkte höra lite innan.
Jag ska in till kliniken med min tjej på måndag och hon blir troligtvis utdömd pga av en hagskada från i vintras med hältor som inte har gett med sig utan kommit tillbaka under igångsättningen. Det är alltså "yttre våld" som har orsakat skadan, i detta fall har hon mest troligt gått omkull eller fått en spark. Jag har Sveland A3 så jag antar att jag bara får tillbaka 80%? Det är iaf vad jag har räknat med, tror du det också?

Var en smidig uträckning. Vi kollade snabbt igenom det förut och det verkar ju bli den slutsumman som du får fram. Ang livvärdet så vet jag inte. Vi gjorde en direktreglering på kliniken och efter avlivningen så kollade vi upp med f-bolaget hur vi skulle fortskrida och vilka papper som skulle in. Så en livskadeanmälan skickades in.

Hans avlivning gick på 7800. Sen valde vi att kremera och obducera (då visade sig detta diafragmabråck). Tror att Obduceringen ingick.
Detta var den 14 maj.

Det bästa vore ju som du säger att kolla upp detta igen med livvärdet och kontaka bolag etc men det känns så fruktansvärt jobbigt och det känns illa att besudla hans död med en massa bråk om pengar. Även om det är det som kanske är rätt att göra.
(förstog ngn det där?)

Jag avlivade min häst för en månad sedan. Jag hade Agria, ganska dålig försäkring och skulle endast få ut pengar om det var olycksfall och hästen behövde bli avlivad direkt. Det var just detta som hände, brutet ben i hagen. Fick 5000 kronor. Det var en söndag detta hände, men det täckte ju faktiskt fakturan. Sedan kostar det ju att få bort hästen därifrån också. Det kanske en bättre försäkring täcker? Men jag hade en så dålig på min häst så jag är glad att jag ändå fick något, han var ju ändå 22 år. :)

Är hästen utdömd eller avlivar ni ändå?

Hästen är för tillfället inte utdömd men har pålagringar och detta upptäcktes för ca ett år sedan och då tyckte vet att det var väldigt mycket på en sådan ung häst som egentligen inte gjort något speciellt i sitt liv. Nu är hästen halt en andra gång och jag förstår att detta inte kommer hålla i längden.

Vi ska åka in och säga att vi vill kolla upp hur det ligger till eftersom hästen är halt igen och förhoppningsvis blir hästen utdömd då pålagringar inte går att bota, det kommer ju bara att bli värre. Så jag försöker tänka på hästen i detta läget samtidigt som jag själv vill ha en häst att kunna rida.

Var en smidig uträckning. Vi kollade snabbt igenom det förut och det verkar ju bli den slutsumman som du får fram. Ang livvärdet så vet jag inte. Vi gjorde en direktreglering på kliniken och efter avlivningen så kollade vi upp med f-bolaget hur vi skulle fortskrida och vilka papper som skulle in. Så en livskadeanmälan skickades in.

Hans avlivning gick på 7800. Sen valde vi att kremera och obducera (då visade sig detta diafragmabråck). Tror att Obduceringen ingick.
Detta var den 14 maj.

Det bästa vore ju som du säger att kolla upp detta igen med livvärdet och kontaka bolag etc men det känns så fruktansvärt jobbigt och det känns illa att besudla hans död med en massa bråk om pengar. Även om det är det som kanske är rätt att göra.
(förstog ngn det där?)

Förstår precis hur du känner. Och gör som du vill, men har inget livvärde utbetalats och det gått ett tag sen skadan, så har något nog blivit knas med det. Kan någon i familjen eller så kanske bara ringa åt dig och fråga vad som hänt med livskadeanmälan för försäkringsnummer 123456?

Annars, känns det jobbigt så skit i det bara, men livvärdet tycks försvunnit på vägen, och om de så av ngn anledning nekat (svårt se varför men) så ska du ha fått ett beslut av det. Så känns som endera skickades den inte in (t ex om kliniken skulle skicka efter skrivit sin del), eller så kom det bort, permanent eller nederst i någon hög?

tack för ditt engagemang, jag ska se om jag ska lägga ner lite tid på att kolla upp hela historien. Man blir lite knas i huvudet när saker går så fort :s

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 444
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 136
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar