Hur mycket får man ut av beloppet vid triangelmärkning?

Twihard

Trådstartare
Jag ska inom snar framtid försöka få min häst triangelmärkt då hon inte håller för ridning. Jag vill inte avliva när hon kan få ett sunt pensionärsliv. Jag har henne försäkrad i Agria men hittade ingen djupare information om det på deras hemsida. Bara att man får ut en del pengar av beloppet.

Min häst är försäkrad för 80.000. Vet någon hur mycket man får ut av det?
Jag undrar bara då det blir min budget för en till häst. Jag är inte så insatt inom detta men vill gärna redan nu kika lite på annonser. :)
 
Jag ska inom snar framtid försöka få min häst triangelmärkt då hon inte håller för ridning. Jag vill inte avliva när hon kan få ett sunt pensionärsliv. Jag har henne försäkrad i Agria men hittade ingen djupare information om det på deras hemsida. Bara att man får ut en del pengar av beloppet.

Min häst är försäkrad för 80.000. Vet någon hur mycket man får ut av det?
Jag undrar bara då det blir min budget för en till häst. Jag är inte så insatt inom detta men vill gärna redan nu kika lite på annonser. :)


Har för mig att du får ut halva livvärdet +- nånting. Så runt 40,000kr då! :)
Hon kan fortfarande vara försäkrad men inte för det hon är utdömd för.
Och inga tävlingar men hon är ju ändå pensionär så, fint att du tänker så! :heart
 
Beror på om de godkänner triangelmärkningen ö h t. Många godkänner inte, trots veterinärintyg.

Vanligast är att bolaget betalar ut hela livbeloppet minus 10 000 kr. Men det är olika från bolag till bolag.

Edit: redan på förstasidan skriver Agria:
  • Ersätter med belopp över 10 000 kronor vid triangelmärkning
Men det gäller självklart bara om man har A1.
 
Allt utom 10000 kr får du ut. Tänk ändå efter innan du triangelmärker. När hästen väl är utdömd så är försäkringen i stort sett värdelös. Får hästen problemen åter så får du inte ut något på försäkringen alls. Det är inte heller säkert att fb går med på utdömningen.
 
Nu var det ca 14 år sedan jag var i den sitsen och då var det att 10 000 skulle vara kvar och beloppet över det fick man ut hos agria.

Vet inte om det ändrats.
 
Jag behöver inte tänka mer då jag kämpat i 2 år med en allvarlig hovåkomma på frambenen. Samt 2 andra hudåkommor. Jag såg det där på förstasidan men jag förstod det inte riktigt, därför frågade jag.

Hon är min bästa vän och jag vill ha kvar henne i livet. Hon klarar att lulla runt. :) Om man bara får ut 40 tusen då struntar jag i det, (Jag litar inte på så billiga hästar för mitt ändamål), och sparar ett tag till så jag kommer upp över 60. Men det känns som man borde få ut mer av 80? :) Pengarna hade inte betytt något om jag inte velat fortsätta med ridningen :)
 
Jag behöver inte tänka mer då jag kämpat i 2 år med en allvarlig hovåkomma på frambenen. Samt 2 andra hudåkommor. Jag såg det där på förstasidan men jag förstod det inte riktigt, därför frågade jag.

Hon är min bästa vän och jag vill ha kvar henne i livet. Hon klarar att lulla runt. :) Om man bara får ut 40 tusen då struntar jag i det, (Jag litar inte på så billiga hästar för mitt ändamål), och sparar ett tag till så jag kommer upp över 60. Men det känns som man borde få ut mer av 80? :) Pengarna hade inte betytt något om jag inte velat fortsätta med ridningen :)

Får man ut allt över 10 får du ju ut 70 och då är ju inte 100 så långt borta heller! :)
 
Men det står ju tydligt? Allt över 10 000 kr får du ut. Men har du råd med en oförsäkrad, sjuk häst och en ridhäst? Det kan ju snabbt springa iväg i pengar vid strul, tänker jag.

Jag vet men jag är inget snille så jag frågade här.

Jag vet att det kostar, men hon ska bo hos mina föräldrar och de ska ha henne "på foder". :) Där jag är nu lämpar sig inte för pensionärer men det gör deras lösdrift :)
 
Får man ut allt över 10 får du ju ut 70 och då är ju inte 100 så långt borta heller! :)

Nej precis. :D Jag kommer spara såklart med men 70 räcker gott och väl för en läromästare till mig :) Och jag har mycket kontakter och kanske finner en guldklimp någonstans. :)
 
Allt utom 10000 kr får du ut. Tänk ändå efter innan du triangelmärker. När hästen väl är utdömd så är försäkringen i stort sett värdelös. Får hästen problemen åter så får du inte ut något på försäkringen alls. Det är inte heller säkert att fb går med på utdömningen.

+1 på den. Allt annat elände hästen kan drabbas av som INTE kan bevisas det är trauma undantas.

Min T-märkta (för en skelettdefekt i hasled som utlöste inflammation vid minsta böjda spår) kollades på rutin var 6:e månad och var fräsch. Sen rullade han fast ordentligt i en box och sparkade sig loss. Rejäl senskada djupa böjsenan ena bak, slog även i "framknäet" så fick en akut carpit. Men fick inga sår...

Vet helt säker på trauma. Försäkringsbolaget tyckte att utan sår etc så inte bevisat trauma. Ingen ersättning för vetvård.

Efter överklagan osv fick jag rätt om senan, men BARA för att det är sjukt ovanligt pga belastning med den typen av senskada bak som han fick samt att han var så regelbundet kollad. Och att jag är ganska bra på att överklaga.

Sen fick han spatt. Som bolaget givetvis inte betalade för.

Jag fick ut 30' på försäkringen när jag T-märkte. Behövdes för ny häst men jag la mer än 30' på de beskrivna sakerna. Kommer ALDRIG mer T-märka...
 
Min häst är såpass kry att hon kan bli pensionär, men såpass "illa" att skulle hon få kraftig kolik tänker jag inte buköppna utan avliva. Jag håller tummara att allvarliga trauman inte sker, för sker det - då avlivar vi.
 
Min häst är såpass kry att hon kan bli pensionär, men såpass "illa" att skulle hon få kraftig kolik tänker jag inte buköppna utan avliva. Jag håller tummara att allvarliga trauman inte sker, för sker det - då avlivar vi.

Senskada? Sträckning? Vrickning? Hovböld? Akut nässelfeber? Ringorm? Regnskållor? Osv.
 
Senskada? Sträckning? Vrickning? Hovböld? Akut nässelfeber? Ringorm? Regnskållor? Osv.

Är senskadan såpass allvarlig att den påverkar den andra åkomman, då blir det avlivning. Det finns olika graders senskada. Det handlar om hur värdigt det blir att genomlida saker. Det andra kan jag hantera och har råd med, ni behöver inte oroa er för min ekonomi. Är ni så intresserade så blir vi 4 stycken som finansierar just henne. Ringorm har hon haft och kan inte få igen. Regnskållor har hon haft, och hon har kronisk skabb liggande latent.
 
Är senskadan såpass allvarlig att den påverkar den andra åkomman, då blir det avlivning. Det finns olika graders senskada. Det handlar om hur värdigt det blir att genomlida saker. Det andra kan jag hantera och har råd med, ni behöver inte oroa er för min ekonomi. Är ni så intresserade så blir vi 4 stycken som finansierar just henne. Ringorm har hon haft och kan inte få igen. Regnskållor har hon haft, och hon har kronisk skabb liggande latent.

Jag oroar mig inte. Det är mer för att jag tänkte just som dig. Att någon buköppning eller något annat stort ska jag ända inte utsätta honom för.

Men massa andra mindre saker som
INTE på minsta vis är något hot för hästens liv kan summera ihop till samma summa som en buköppning. Men det tänker man inte riktigt på innan alla gånger.

Men ska du T-märka. Tänk på hästen som helt utan försäkring efteråt. Känns det okej och funktionellt - kör på att be om T-märkning. Känns det jobbigt med oförsäkrad - T-märk inte.

Lite spinn off men ringorm kan de få igen. Immuniteten är kortvarig. Dock är ringorm billigt vetvårdsmässigt alldeles oavsett.
 
Jag oroar mig inte. Det är mer för att jag tänkte just som dig. Att någon buköppning eller något annat stort ska jag ända inte utsätta honom för.

Men massa andra mindre saker som
INTE på minsta vis är något hot för hästens liv kan summera ihop till samma summa som en buköppning. Men det tänker man inte riktigt på innan alla gånger.

Men ska du T-märka. Tänk på hästen som helt utan försäkring efteråt. Känns det okej och funktionellt - kör på att be om T-märkning. Känns det jobbigt med oförsäkrad - T-märk inte.

Lite spinn off men ringorm kan de få igen. Immuniteten är kortvarig. Dock är ringorm billigt vetvårdsmässigt alldeles oavsett.


tack för råd. Just nu pratar vi om det. Och vi är 99% säkra att med 4 finansiärer på en pensionär så klarar vi det. :)
 
Jag triangelmärkte min häst för lite mer än ett år sedan. Hur mycket man får ut av livvärdet beror på hur mycket hästens värde anses vara som pensionär. Går den att motionsrida i skogen, är det ett sto med avelsvärde osv försäkringsbolaget gör den bedömningen sedan får du ut resten. Min häst är en valack och bedömdes till lägsta kvarvarande värde i princip. Jag fick ut allt utom 7 000.

Jag har kvar samma veterinärvård men jag kommer inte få någon ersättning för hälta eller ryggproblem. Å andra sidan har jag lovat honom att aldrig mer behöva stå i liten hage eller på boxvila så kommer en sådan skada kommer han få somna in här hemma.
 
Min 26-åring har inte haft försäkring sedan sista fölet blev avvant och hon har under dessa år inte råkat ut för något som varit så kostsamt att en försäkring skulle ha gått in. Så det behöver inte vara en katastrof att ha en häst utan försäkring.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 867
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp