Hur mycket får det slå på per bal?

U

-undrande-

Jag har köpt hö på rundbal. Enligt bonden ska/skulle varje bal innehålla 250-300 kg, men närmare 300 kg, trodde h*n. Jag har fått hem två balar och är lite misstänksam. Den första balen gick åt supersnabbt. Det finns inte en chans att den innehöll mer än MAX 200 kg. Nu har jag stenkoll på bal nummer två och har skrivit ner vilken dag jag började på den, och är noga med att ta exakt de kilo jag använder mig av per dag från den balen. Med den första balen blev det lite blandat med gammalt hö som jag redan hade, plus att det fortfarande fanns lite gräs i hagen och de fick då ej full ranson.

MEN, min fråga är: hur mycket är det acceptabelt att det slår på i mängd? Jag har, enligt kvitto, köpt ca 3 ton. Jag BEHÖVER 3 ton för att klara mig, men kan väl acceptera att det slår på ett par hundra kilo åt båda hållen. Det största problemet är väl att det inte finns mer än 3 ton att få tag på från det här stället, och har de räknat 10 balar blir det ett stort problem för mig. Vid vilken gräns kan man begära reducerat pris? Jag har betalt för hälften och ska betala resten vid senare tillfälle.

Sv: Hur mycket får det slå på per bal?

Svårt att säga hur mycket man ska acceptera att det slår på. Men när jag läser så är min spontana reaktion att det måste vara enormt stora balar för att det ska vara 300 kilo i en. Mina rundbalar är som normalstora sådana här plastägg, du vet. Min bonde sa när jag frågade att han skulle ljuga om han sa att där var mer än 150 kilo i en sådan. Det stämmer också med vad jag vägt upp till mina hästar.

Hm! Man kan inte använda sånt där måttband som man kan räkna ut hästens vikt på och praktisera dessa på rundbalar? ;)

OJ:eek: mina rundbalar (som är plastade men MKT MKT torra och är som hö) väger aldrig under 380kg men mellan 380-420kg.. min sambo väger dom med lastbilen;)

Jag är rätt kinikig av mig så ja max en 100kg i såfall om det ska slå på ngt håll...

Om du nu är noga med att väga allt du tar och det inte stämmer med att den ligger mellan 250-300kg så skulle jag ringa höbonden och säga det att jag har vägt det jag ger dom varje dag och det var bara så här mycket i balen....

Sen skulle jag räkna med att få hämta hem resterande mängd upp till dina 1,5 ton som du betalt för.

Har h*n sagt att det är mellan 250-300 kg så är det just den mängden som jag skulle godkänna. Det är ju det du betalt för!

Dessutom tycker jag det var snålt av hölevernatören att säga att dom ligger mellan 250-300, men sedan räkna på 300kg = 10 bal för 3ton. Vore rimligare att räkna på 275 då tycker jag.

Nu vet jag int vad du betalt per kg, men ligger balarna på 250kg och du betalt för 300 kg så blir det ju rätt så mycket dyrare kg pris.
(ännu dyrare blir det förståss om dom inte ens håller det måttet, fast värst är kanske att det inte räcker i slutändan.)

Jag har faktiskt aldrig varit med om rundbalar som väger under 300kg standardstorleken brukar tvärtom ligga närmre 400 minst.

En sak som direkt slår mig är vad väger du med ? Om du har en sådandär vanlig liten fodervåg med krok så lita inte ett dugg på den det blir alltid fel med dem.
Jag vägde själv en period när vi pga slut på vårt eget köpte småbalsensilage och bara på en liten bal (40kg) fick jag en diff på 10kg när jag vägde upp det i portioner (ca 4 kg per portion). Var måttligt irriterad över att det svindyra hösilaget dessutom inte höll den vikt jag betalat för. Ordnade då så att jag kunde väga hela balarna för att jag skulle ha mer att komma med när jag ringde och klagade. Och oj vad snopen jag var de diffade inte alls på det hållet jag trodde (jag fick dem till ca 30 kg vid portionsvägning skulle som sagt väga 40kg) och visade sig tvärtom väga mer än 40 kg ingen vägde under 43kg. Så numera har jag helt slutat med dessa små fodervågar och gick och köpte mig en dyr historia istället som väger rätt. De enda som blev sura på detta var hästarna vars portioner klart minskade. Nu när jag kan väga det rätt så ser jag ju direkt med ögat att hästarna fått ganska mkt för mkt i varenda portion och då blir det snabbt kilo av det.

Min rundbalar med torrhö skulle oxå väga mellan 250-300kg men väger runt 200kg, dock har jag så billigt hö så det är inget att bråka om

Jo, jag har en billig liten fodervåg, men jag TROR att den väger hyffsat rätt. Kontrollvägde tre halmbalar igår, som enligt utsago ska väga 10-12 kg. De vägde 10, 11 och 11 kg. Men du menar kanske att det kan bli fel på mindre vikter, säg 2-3 kg, ändå? Förra vintern vägde jag med samma våg, och hade en annan höleverantör. Då kände jag aldrig att det verkade vara fel mängd i balarna. Det var mindre balar, och de räckte rättså pris de antal dagar de borde göra.

Var hittar man en BRA våg, och vad kostar de?

Härnere tar vi betalt per bal,inte per kilo.
Tycker att det är mera "fair" mot de som köper.
Balarna brukar ligga på mellan 250 och 400 kilo, så det kan ju slå enormt.

Är det vanligt "ute i landet" att det tas betalt per kilo även när det gäller rundbalsensilage/hö?

Jag har oxå för mig att normalstora rundbalar av hö- väger ca. 200.

En ensilagebal av samma storlek kan väga hur mkt som helst pga av vattnet.

Jag köper en rundbal på 600 kg som räcker i 13 dagar för 3 hästar.

Jag köper en rundbal på 600 kg som räcker i 13 dagar för 3 hästar.

Hur gigantisk är den:confused:
Äter de 15,5 kg var/dag?
Det äter inte ens min stora. De kanske bara äter hö o går på lösdrift-trampar ner en hel del.

Hur gigantisk är den:confused:
Äter de 15,5 kg var/dag?
Det äter inte ens min stora. De kanske bara äter hö o går på lösdrift-trampar ner en hel del.

Fast 15,5 kg trycker de lätt i sig om de har fri tillgång. Mitt lilla fullblod åt ca 17 kg hö/dygn när hon stod på fri tillgång. Uppstallad på natten. Hennes kompis (islänning) åt ca 12 kg.
Första dagarna på fri tillgång smällde de i sig drygt 40 kg tillsammans:D

Härnere tar vi betalt per bal,inte per kilo.
Tycker att det är mera "fair" mot de som köper.
Balarna brukar ligga på mellan 250 och 400 kilo, så det kan ju slå enormt.

Är det vanligt "ute i landet" att det tas betalt per kilo även när det gäller rundbalsensilage/hö?

Här är det vanligast att man betalar per kg.

ÖK!
Men hur ser den ut i kroppen?
Får den kraftfoder?

Jo, jag har en billig liten fodervåg, men jag TROR att den väger hyffsat rätt. Kontrollvägde tre halmbalar igår, som enligt utsago ska väga 10-12 kg. De vägde 10, 11 och 11 kg. Men du menar kanske att det kan bli fel på mindre vikter, säg 2-3 kg, ändå? Förra vintern vägde jag med samma våg, och hade en annan höleverantör. Då kände jag aldrig att det verkade vara fel mängd i balarna. Det var mindre balar, och de räckte rättså pris de antal dagar de borde göra.

Var hittar man en BRA våg, och vad kostar de?

Om man inte kostar på sig en sådan där stor och dyr hövåg, så kan man gå på en fiske affär och köpa en fiskvåg.

De väger exakt på grammet, (allt för att storfiskare inte ska kunna fuska vad gammelgäddan väger.)

Då kan man väga exakta dagsgivan.

Jag har satt fast ett sådant där långt gammaldags dörrgångjärn på väggen vid hösilagebalen. Det göra att man kan hänga vågen längst ut på gångjärnet och den är rörlig. sedan är det lätt att väga i ikeakassar.

Men man får tänka på att när en bal öppnats så börjar hösilaget torka lite och väger då mindre.

Jag har haft samma funeringar som du.

Jag har tidigare köpt 4 kantsbalar på 400 kg. Och betalat ca 650 kr för dem inkl moms. De vägde aldrig över 360 kg. Jag hde räknat ut exakt vad mitt behov var och blev stående utan hela våren.

Nu har jag en rundbal som jag inte vet exakt vad den väger, men betalar 400 kr för den ink moms. Den räcker dubblet så länge som ovan nämda fyrkantsbal.

Min 3 åring smäller lätt i sig 10 -15 kg hösilage om hon fick. Hon är gräsligt fet.

Hon får ca 4 dl krafft och 4 dl havre.

Valacken äter nu ca 10 kg/dag, men det lär väl bli mera när det är kallare.
Och han är rätt smal

Han får ca 12 dl krafft och 8 dl havre.

I år har jag en bra kvot på hösilaget, så jag slipper fodra dem med lusern i år.

Hon var fin i kroppen,enligt mitt tycke, lagom hull och bra musklad. Höt hade bra värden och en kvot på 7. Hon fick lite kronkross och betfor utöver, mest som krubbskrammel, inga stora mängder alltså.
Såhär såg hon ut, efter 1,5 år med fri tillgång:

JNKOHRFPRMKNE.jpg

Fri tillgång ca 6 mån (första veckan på betet)
JNLMRRIMCQIMM.jpg

(Vill ha henne lite i överhull då hon faller ur med raketfart om hon väl börjar falla ur)

Senast ändrad:

Hon ser fin ut!
men det är under betessäsong på bilderna:D

Ok, när jag pratar om hö så menar jag hö och inte hösilage. Torrt hö! Hösilage blir det givetvis helt andra vikter på då det är blött. Våra höbalar är inte så väldigt hårt pressade heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 501
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Är det något nytt försäljningsargument för att man inte gödslat och inte orkar skicka in en analys på fodret? Giftfritt odlat? Eh, sedan...
Svar
7
· Visningar
2 533
Hästmänniskan Jag har det här året lyckats ha extrem otur med stallplatser, eller snarare människorna jag står inhyrd tillsammans med, och överväger...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 775
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar