Hur mycket extra foder tror ni att det behövs?

Sanette

Trådstartare
Mina två hästar ( en 3 åring och en 12 åring) som går på bete och inte rids utan bara latar sig. Har blivit tvugna att gå i en hagen i princip utan gräs mellan 19:00 och 7:00 för att de blir totalt tokiga på myggen i deras gräshage på kvällarna. Hur mycket extra foder tror ni att jag behöver ge dem nu? Just nu får det lite ensilage på kvällen och jag ska köpa en mineralbalja till dem också.
Mycket tacksam för svar!:bow:
 
Sv: Hur mycket extra foder tror ni att det behövs?

Ge dom stråfoder så dom har över natten och lite mineraler så klarar de sig om dom inte har väldigt lätt för att falla ur :)
 
Sv: Hur mycket extra foder tror ni att det behövs?

Om hästarna bara latar sig & har det gott behöver de inget kraftfoder, ge dem istället lite hö/hösilage morgon & kväll el en stor giva på kvällen samt fri tillgång på salt & mineraler.

När det gäller mineraler se till att det är ett mineralblock för HÄSTAR och inte för nötboskap, vars behov och sätt att omvandla vitaminer & mineraler skiljer sig från hästarnas.

Mvh Linda
 
Sv: Hur mycket extra foder tror ni att det behövs?

Linda.B skrev:
Om hästarna bara latar sig & har det gott behöver de inget kraftfoder, ge dem istället lite hö/hösilage morgon & kväll el en stor giva på kvällen samt fri tillgång på salt & mineraler.

När det gäller mineraler se till att det är ett mineralblock för HÄSTAR och inte för nötboskap, vars behov och sätt att omvandla vitaminer & mineraler skiljer sig från hästarnas.

Mvh Linda

Okej, nu ger jag dem Miner blå i pelletsform som de gärna äter direkt ur handen! :d
 
Sv: Hur mycket extra foder tror ni att det behövs?

Sanette skrev:
Okej, nu ger jag dem Miner blå i pelletsform som de gärna äter direkt ur handen! :d

Låter bra! Det är nästan bättre (om man har möjlighet) att utfodra mineraler individuellt, då vet man att inte en eller ett par dominerande hästar sätter i sig hela mineralgivan.

Så gör de där min islandshäst går på bete, 4 gånger/veckan får varje häst en näve Miner Blå.

Mvh Linda Björk
 
Sv: Hur mycket extra foder tror ni att det behövs?

hej!!
Jag vet ej hur mkt foder det behövs..men det kanske skulle kunna va bra att man skulle rida dom nån dag i veckan åxå...jag finns som kan rida!!//jannika:smirk:
 
Sv: Hur mycket extra foder tror ni att det behövs?

jannika94 skrev:
hej!!
Jag vet ej hur mkt foder det behövs..men det kanske skulle kunna va bra att man skulle rida dom nån dag i veckan åxå...jag finns som kan rida!!//jannika:smirk:

12 åringen går på bete p g a en skada och ska vila hela sommaren. 3 åringen går på bete för att han behövde en paus just i ridningen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt...
Svar
4
· Visningar
1 373
Senast: terrific
·
Anläggning Jag behöver er hjälp med ett litet dilemma, inför ett projekt jag jobbar med. Men har svårt att få fram ordentliga svar. Vad skulle...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 287
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 599
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp