Hur mycket erfarenhet krävs för att rida in en häst?

F

Ferrari_90

Jag söker en ny häst/ponny och jag är extremt sugen på islandshäst. Tyvärr räcker inte pengarna till en "färdig". Som är inriden och allt.
Jag har hållt på med hästar i ca 11år. Varav 5 år jag har haft egna hästar(en liten ponny och ett kallblod). När jag fick min lilla ponny var hon bara sutten på så henne red jag in själv. Hon är dock inget utbildad utan bara "skogsmulle". Var med från början vid inridningen av en c-ponny. Är ganska feg och försiktig av mej. Har hjälp utav en kompis som har gått hästgymnasie och haft häst sen hon var liten. Kan det funka eller är det helt dumt?
Tänkte isåfall köpa en välhanterad 2åring med bra psyke. Ska bara ha en häst att rida runt här hemma med.

Sv: Hur mycket erfarenhet krävs för att rida in en häst?

Min tränare brukar säga att om man rider relativt lite (dvs i hans ögon mindre än 2-3 hästar om dagen) och inte redan har utbildat flera unghästar under uppsikt och med hjälp av en erfaren unghästutbildare så ska man hålla fingrarna borta från dem.

Jag förstår vad han menar... Men nu för tiden är det ju väldigt poppis med do-it-yourself-unghästar. Jag skulle i alla fall avråda ifrån det, speciellt om du är lite änglisg av dig. Nästan alla unghästar bockar och testar och har sig i perioder, så är det.

Om du rider regelbundet för en tränare tycker jag att du kan göra det, om du ska köpa en islandshäst så rid för islandshäst tränare iaf i början för det är ju 2 gångarter till att hålla reda på.. Jag köpte en unghäst och tränade upp och då red jag för 1 tränare 2 gånger per år, men sen fick jag råd och tips om vad jag skulle göra under tiden..

Så länge du har hjälp av andra kunniga runtomkring dig så tror jag inte det är några problem. Även om ponnyn du red in bara går i skogen så har du ändå gjort det som jag tror är viktigt att man är kunnig på, det dagliga, alltså vänja vid ridningen och utrustningen och gångarterna och skänklarna. Resten kan du ju få hjälp av en tränare med. Det bästa är ju om du har en tränare som kan sätta sig på hästen under passen och själv rida lite. Att du dessutom har en kompis som kan hjälpa dig är ju bra, men se till att hela tiden ha tränare som hjälper dig åtminstone nån gång per vecka så att inget blir fel.

Det är nog lite som med att ta körkort, själva rörelserna och sånt bör man lära sig av någon som verkligen kan, men mängdträning kan man göra hemma. :angel:

Jag har utbildat lite hästar även fast jag bara red i kanske sex år aktivt. Men den första tränade jag enligt devisen "lär om, lär rätt" ;) och det blev bra resultat. Då hade jag hjälp av en jätteduktig dressyrtränare som bara hjälpte till från marken, men "Busan" blev jättefin till slut.

Det andra var en ponny som knappt var riden på jättelänge och som hade lagt sig till med en massa olater, så att hon var nästintill oridbar - det var bara att börja från början: skritt, trav, galopp, hjälper, halter, halvhalter, o.s.v.. Där hade jag hjälp av två ridlärare (red på ridskolan samtidigt) och en hopptränare som jag dock inte riktigt kom överens med... :rofl:

Hur som helst vad jag ville komma till var att det går, om man har hjälp.

Jag tillhör själv kategorin "feg & försiktig" . Håller inte riktigt med om att nästan alla unghästar bockar /testar i perioder.(eller har jag haft tur?:) Har ridit in ca 15 hästar, vid två tillfällen har det hänt att hästen bockat, varav ena gången en extremt knepig häst. Med detta vill jag ha sagt att man som mer försiktig ryttartyp kanske tar det lite lugnare med hästen, ger den mer tid och därmed slipper bakslag. När jag tog mig an första unghästen hade jag ingen större rutin på unghästar däremot hade jag handledning av en duktig tränare, vilket var ovärdeligt.

Jag söker en ny häst/ponny och jag är extremt sugen på islandshäst. Tyvärr räcker inte pengarna till en "färdig". Som är inriden och allt.
Jag har hållt på med hästar i ca 11år. Varav 5 år jag har haft egna hästar(en liten ponny och ett kallblod). När jag fick min lilla ponny var hon bara sutten på så henne red jag in själv. Hon är dock inget utbildad utan bara "skogsmulle". Var med från början vid inridningen av en c-ponny. Är ganska feg och försiktig av mej. Har hjälp utav en kompis som har gått hästgymnasie och haft häst sen hon var liten. Kan det funka eller är det helt dumt?
Tänkte isåfall köpa en välhanterad 2åring med bra psyke. Ska bara ha en häst att rida runt här hemma med.

Klart att du klarar det! :) Jag red in min första häst som 12-åring (med lite hjälp av mamma och tränare ;) ) sen red jag in en hingst (som jag från början inte visste var oinriden) när jag var 15 och efter det har det rullat på. Hade en 3-åring hemma för inridning 2 månader förra året, ägaren var supernöjd när hon fick tillbaka henne :) Red in en 4-årig vallack förra sommaren som sedan såldes till en ridskola på Grevagården, dom var också supernöjda med honom. Nu håller jag på och rida in en 6-årig hingst, började i höstas (så han är ju inriden för länge sedan) och vi ska starta våran första L:C när han kommer hem från hingsstationen :) Jag kan absolut inte vidareutbilda en häst, det har jag inte tillräcklig kunskap för, men grunderna kan man lära dom bara man har lite känsla och inte är för rädd för att göra fel :) Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama