BornAgain
Trådstartare
Hej, nu har jag ett problem... hunden är en tjej som borde väga 38 kg och har tillåtits pendla mellan 36-40 (hon är olika hungrig beroende på sin hormoncykel, väder och sysselsättning... sedan har hon lite vänner som roar sig med att mata, vilket jag sett genom fingrarna med, eftersom hunden brukar gå ned igen). Hon rör sig måttligt - prommenader i blandad terräng 3-6 timmar per dag och lättare tränning (mestadels spår och sök). Hon ska fortsätta med sin motion.
Nu har hon skadat sig och snabbt dragit upp till 43
således måste hon banta och jag har tagit hjälp av en dietist. Jag brukar fodra med ögat, foderpåsens rekommendationer, hundens utsagor och lite förnuft (mycket tränning med godis = mindre middag etc)...Foderpåsen - Doggy Orginal - säger att en hund som väger 25 kilo ska ha 9 dl. Hon brukar få ungefär 13 plus lite frukt och hundgodis. Dietisten säger att hon räknat ut en foderstat efter vad hunden ska väga, dvs ingen snabb-bantning. Dietisten kände inte till innehållet i mitt foder. Jag har fått uppgifter på ett energibehov på 3200 kJ - vilket skulle motsvara ung 4 dl av ett torrfoder på 1400 kJ per 100 g. Jag tycker att siffrorna verkar helt uppåt väggarna, men eftersom jag misslyckats med att fodra min hund vill jag ha mer på benen innen jag ifrågasätter... Så hur stort anser ni att underhållsbehovet för en schäfer, som ska väga 38 kilo är?
Nu har hon skadat sig och snabbt dragit upp till 43