Hur mycket energi går det åt vid kyla?

Totola

Trådstartare
Har läst runt lite olika foderrekommendationer och det verkar ju relativt lätt att gissa sig till hur mycket som går åt extra vid träning (om inte annat så får man ju prova sig fram) men hur är det vid kyla?

Om vi tar två exempel:
-10 grader ute, otäckad häst med normal vinterpäls
-25 grader ute, dito
-25 grader ute, tjockt täckad häst

Hur skulle ni ha beräknat att behoven ökar utifrån de omständigheterna? Någon viss procents påslag på energibehovet? Isåfall på en höft hur mycket? Något annat att räkna extra eller ta hänsyn till?

Om hästen har hull att ta av, lättfödd häst, kan man då strunta i att öka på och använda det som bantningsmetod ( :devil: ) eller fungerar det inte att tänka så? (man vill ju ändå inte att hästen ska frysa och bli spänd heller)

Tacksam för synpunkter! :bow:

Sv: Hur mycket energi går det åt vid kyla?

Olika hästar olika behov... men här kommer lite att gå efter.

Kallt klimat = hästen äter mer om den får :)
Häst på underhållsfoderstat, eller lågt i hull, kan eventuellt behöva extra foder.Inget tillägg av protein behövs för kyla.

Energitillägg för kallt klimat:
Vuxen häst: En vuxen oklippt häst (utan täcke) på underhållsfoderstat som vistas ute större delen av dygnet och som är aklimatiserad till vinterklimat behöver ett energitillägg på 2,7% av underhållsbehovet per gradC som temperaturen går under
-15C.

Unghäst. Ej på fri tillgång. Låg tillväxt hastighet. Ca tillägg 1,4% av totalfoderstaten för varje grad under 0C.

Källa: Utfodringsrekommendationer för häst. Av SLU. Rekommenderas att köpa detta häfte, det är superb!

Egen åsikt: Skulle inte ge en lättfödd häst (som har täcke vintertid) någon extra mat alls. Har själv en lättfödd i hagen och hon klarar sig utmärkt på sin beräknade vanliga foderstat trots - 20C.

Senast ändrad:

Tack för informationen och synpunkter! :)

Försöker ha utan täcke så mycket som möjligt utan att hästen fryser, någon dag har det t ex "råkat" bli i -28 grader (annars täcke på vid ca -20 och kallare eller vid snö). Förhoppningsvis kanske inte denna vinter blir lika extrem som förra så det knappt blir något att fundera på!

Enligt Planck´s bok om utfodring så behöver en häst som väger 500 kg ca 1,2 MJ extra för varje grad som temperaturen sjunker under hästens nedre kritiska temperatur. Den nedre kritiska temperaturen för en häst som får underhållsbehov är +5-0 grader, fodras den extra för arbete är det ca -15 grader. Detta enligt boken.
Får hästen tex underhållsbehov och det är -10 grader så skulle den alltså behöva åtminstone 12 MJ extra om den väger ca 500 kg.

Egen åsikt: Om jag skulle fodra min islänning med mammutpäls enligt detta så skulle hon vara smällfet. Hennes nedre kritiska temperatur ligger nog snarare på -15 grader på underhållsbehov och obegränsat antal minusgrader om hon får något tillägg tror jag. Så man får nog anpassa detta lite efter typ av häst.

Vi ger inget extra förrän det är under -15 i hagen. Sen om folk ger extra inne vet jag inte.

Ja då har man ju något att utgå ifrån iallafall! :)
Tror nog att min gör av med märkbart mer energi om det är riktigt kallt, rör sig mycket för att hålla värmen då. Det är om man ligger på en bantningsdiet eller precis att behovet är täckt jag tänker att det känns taskigt att inte öka om det är riktigt kallt.

Tack för info! :bow:

I så fall är det kallt året om enligt min ponny, tycks omättlig :angel:

Jodu, jag har också en sådan individ. Här är det begränsad fri tillgång som gäller numera. Helt fritt klarar hon inte för då blir hon så tjock att hon ser ut att föla när som helst. (skojar inte nu.) Så här slår jag hål på myten om att alla hästar kan gå på helt fri tillgång, det kan de inte även om de har passande MJ innehåll så hjälper inte det om de står parkerad framför maten jämnt.

Precis, fri tillgång är inte alltid bra. Vad gör man när hästen blir tjock av halm liksom? :crazy: Ja, han blev tjock inte bukig.

Verkar det fungera med begränsad fri tillgång? Hur gör du? Är ständigt på jakt efter nya lösningar och erfarenheter :laugh:

Ja då har man ju något att utgå ifrån iallafall! :)
Tror nog att min gör av med märkbart mer energi om det är riktigt kallt, rör sig mycket för att hålla värmen då. Det är om man ligger på en bantningsdiet eller precis att behovet är täckt jag tänker att det känns taskigt att inte öka om det är riktigt kallt.

Tack för info! :bow:
Har hästen täcke behöver den ingen extra mat.
Sen är hullet o underhudsfettet samt päls det som är avgörande.

en häst fryser sällan av stark kyla o vindstilla. Det är när vinden o luftfuktighetetn är stor som pälsens funktion sätts ur spel plus att hästar tycker inte om att få vind o nederbörd i ansiktet.

Nej precis, det är därför jag kan ha otäckat även i rätt så kalla temperaturer om omständigheterna i övrigt är ok. Men som det påpekats redan i tråden lär det ju vara smart att tänka själv också utifrån individen, märker man att hästen rör sig mer för att hålla värmen så bör den ju rimligtvis göra av med mer energi? :p

Hej!

På min tjej verkar det som om täcke på = ingen energi går åt nånsin.. Så jag tänkte prova och se vad som händer om hon får gå naken istället..

Jag misstänker att hur mycket energi som går ut beror på hur tränad hästen är, hur mycket päls den har och sen säkert en bunt saker till..

/Lavinia, som hoppas på frisk häst på torsdag så jag äntligen kan börja rida igen..

Nej precis, det är därför jag kan ha otäckat även i rätt så kalla temperaturer om omständigheterna i övrigt är ok. Men som det påpekats redan i tråden lär det ju vara smart att tänka själv också utifrån individen, märker man att hästen rör sig mer för att hålla värmen så bör den ju rimligtvis göra av med mer energi? :p

hästar rör sig av naturen mindre när de behöver hålla värmen, dvs de tenderar att stå stilla.

du har fått bra tips redan i tråden, en lättfödd häst som inte är en växande unghäst heller, behöver inte fodras extra pga kalla temperaturer såvida det inte är extremt kallt. Säger som Korven redan gjort - vi fodrar aldrig på extra om det inte är mer än -15, då kan de få lite extra i hagen. Jag tror egentligen inte ens det behövs, våra går ute endast dagtid 07-17 vintertid, och är täckade. Men vi ger lite extra de gånger tempen sjunker lite mer drastiskt ändå, och då i form av mera halm, inte mera silage för de är i gott hull som det är.

Jasså? Det har jag aldrig hört faktiskt. Att de skulle röra sig mindre alltså när det är kallt. Intressant!
Själv vet jag ju dock att min är tvärtom, kan ha sprungit sig svettig ibland när det är riktigt kallt, blir mer "sprättig" och framåt i ridningen osv som för att få upp värmen.

Men som du säger, jag har fått bra tips i tråden och det tackar jag för! :bow:

Har hästen täcke behöver den ingen extra mat.
Sen är hullet o underhudsfettet samt päls det som är avgörande.

en häst fryser sällan av stark kyla o vindstilla. Det är när vinden o luftfuktighetetn är stor som pälsens funktion sätts ur spel plus att hästar tycker inte om att få vind o nederbörd i ansiktet.

Instämmer!

Precis, fri tillgång är inte alltid bra. Vad gör man när hästen blir tjock av halm liksom? :crazy: Ja, han blev tjock inte bukig.

Verkar det fungera med begränsad fri tillgång? Hur gör du? Är ständigt på jakt efter nya lösningar och erfarenheter :laugh:

Finns mång tips här på buke om SMHN, begränsad fri tillgång. PM:a mig om du vill veta mer. Vill inte förstöra tråden :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 396
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄