Hur mycket dricker en ettåring?

Constance

Trådstartare
Min fölunge jag har hemma står på boxvila. Han äter fri tillgång till hö och lite lusern (ca 1 liter). Hur mycket vatten borde han dricka?

Han har lite feber idag (mellan 37-38 grader) så jag kan tänka mig att det har en del med det hela att göra...

Sv: Hur mycket dricker en ettåring?

38 grader är normalt för en häst, vad jag vet. Exakt hur mycket den bör dricka är jag inte säker på dock...

En åring kan dricka 20 liter lätt över en natt om den vill. Min ena dricker ungefär 10 liter över natten. 37-38 är rätt normalt för en häst att ha i temp, de ligger högre än oss människor.

Oj då har jag kanske missuppfattat vad veterinären sa :o
Jag hade för mig att hon sa att 37 grader nånting till 38,2 grader var feber och allt över 38,2 var hög feber. Men som sagt, jag har nog missuppfattat allt då det blev lite snurrigt när jag hämtade hem pållen.

För pålle verkar inte alls må dåligt utan är pigg och kry, som den riktiga hulliganen han är :p Han äter och bajsar o kissar som man ska. Sover en hel del men det gör man väl när man är så liten? Jag kan iofs inte vara där hela tiden o kolla men han kliver alltid upp och hälsar på mig när jag kommer in i stallet.

Men han dricker som en svamp. Mellan 7,30 och 15,30 idag har han druckit 40-50 liter. Det var slut i morse så då fyllde jag hinken full, när jag sen kom till lunch vid 12-tiden var hinken tom igen o jag fyllde på. När jag åkte från stallet vid 15,30 så hade han druckit upp nästan halva hinken så jag fyllde fullt igen. Nu vid 20-tiden hade han bara druckit 1/4 av vattnet i hinken.

Får han dricka hur mycket han vill?

Ja du har nog missuppfattat veterinären. En vuxen häst har oftast normaltemp 37-38 grader. Över 38,2 brukar man säga är feber (mer eller mindre beroende på hästens normaltemp). Uppåt 39 grader skulle jag kalla är en ganska hög temp.

MEN, fölungar har en betydligt högre normaltemp än en vuxen häst! Upp till 38,7 kan vara helt normalt för en fölunge! Min unghäst tempade jag väldigt ofta som föl, hennes normaltemp låg mellan 38,4-38,6. När hon var 1 år så var hennes normaltemp 38,1-38,3 och nu när hon är två år så är hennes normaltemp 37,8-38,1.

Jag tycker inte att din fölunge verkar ha någon feber alls.

ja det är nog så :o

Men den stora frågan är fortfarande hur mkt vatten en ettåring dricker?

Det kan inte vara så att han dricker i brist på annat att göra?

Prova att lägga in lite färska grenar att gnaga på som omväxling till höet.

Mitt sto blir två i år. Hon dricker ytterst sällan mer än två 17-litershinkar + lite ur vattenkoppen i hagen. Få ofta hälla ur ca 10 liter vatten varje dag när jag mockar.

Senast ändrad:

Hö är ju ett torrt foder och hästar som får hö behöver dricka betydligt mer än om de äter gräs eller hösilage som innehåller mer vatten. Sen vet jag inte hur varmt ni har haft det men jag har haft 20 grader nästan varje dag och då går det också åt mer vatten.

Det finns ju också hästar som om de har tråkigt leker med vattnet och spiller ut en del. Så om han måste stå inne, häng upp ett par grankvistar, de brukar vara roliga att pilla med. Varför står han på boxvila förresten?

Jag skulle oroat mig betydligt mer om han drack för lite

Tack för era svar. Jag skulle också oroat mig om han drack för lite.

Jag tror att han okynnesdricker eller leker med vattnet. Idag har han bara druckit 30-40 l.
Han har hela tiden haft aspgrenar i boxen som han tuggar hela tiden tycker jag. När jag lägger in en ny gren så äter han inget på ett par timmar han står bara där o gnager :D
Grankvistar var en bra ide. Hur är det med morötter o så för en bebishäst? Äpplen? :)

Han står på boxvila för att han gjorde illa sig ordentligt på en framkota 9/4 så DV skickade in oss till Ultuna på en gång. De sövde honom under natten till fredagen för att kolla så inga leder/senor/etc hade blivit skadade. Som tur var så hade de inte det. Dagen efter "op" så kan han inte stå på andra frambenet för att en nerv har klämts/skadats under sövningen. Han stod på Ultuna 1 vecka sammanlagt och har nu varit hemma sen i torsdags.
ons-fre ska jag ta ut DV som får ta bort stygnen och sen får han börja vara ute i hagen någon timme som utökas allt eftersom.

Morötter och äpplen är säkert uppskattat. Han kanske blivit lätt uttorkad efter att ha varit sövd, opererad och stått på Ultuna (säkert lite stressande för honom) och nu dricker han för att han känner han behöver det? Som en annan dagen efter en lång resa eller fest, då dricker jag hur mycket som helst.

Lycka till hoppas allt går bra med honom

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 003
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 023
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 026
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka