Hur mycket drar de ned på priset?

Sv: Hur mycket drar de ned på priset?

Minus per månad
1000 kr i mobilräkning.
5000 kr i stallhyra samt försäkring.
2000 kr på mat.
1000 kr på träningar.
500 kr hästmat.
1000 kr bensin.
800 varannan månad(400 månad) skoning
summa ca11000kr

jobbar heltid skifft och har praktiklön får ut 13000 kr.
jag har inte köpt ridkläder på minst ett år. köper inte mycke kläder själv har inte råd med det.använder smink en gång i veckan.

Hur resonerar du själv när du ser det du skrivit? Vad är det som är en ekonomisk kris (som du beskrev det själv) vad är det som gör att du måste göra dig av med din drömhäst och att allt går åt skogen?
VILL du behålla hästen? Att få ut 13 tusen är inte dåligt, det är nog snarare vad du gör av pengarna som är "dåligt". 1000:- på mobil är Jättemycket enligt mig. Som jag sa innan, stallhyran borde gå att få ner ordentligt. Är det enbart mat för dig så skulle du faktiskt kunna klara dig på straxt över 1000:-/mån, då skulle du INTE leva på havregrynsgröt och vatten. Träningarna kan man dra ner på eller skippa under en period. Då skulle du dra ner kostnaderna med nästan 3500:- plus de 2000:- som du inte tagit med från din lön.

Vill man så går det!

Exakt ! Så resonerar jag med ! Jag trodde inte att jag skulle ha råd & ha egen häst men det är ju bara & öppna ögonen & se över sin egna ekonomi.... ALLT går om möjligheterna finns men man måste vilja också !

Vad är 500 kronor hästmat ?

Jag vet inte priser och är blåögd, men 5000 kronor i stallplats och försäkring...

Om jag antar att försäkringen är 1000 kronor i månaden = 12000:- kronor om året. Det blir 4000:- i månaden på stallhyra och då menar du att hästen inte får inkluderat mat ? Jag bara frågar ??

Jag antar 12000 kronor försäkring om året. Det är ganska mycket men du har en fin häst. Det jag gjort är att bara ha A1-veterinärvård och dödsfall. Hela A1-försäkringen blir för dyr. Har man A1-veterinärvård så kan man alltid ta hand om hästen lika bra som vid vanlig A1 och dödsfall ger pengar vid snabb död, typ olycka men däremot inte vid typ kroniskt sjukdom och sen avlivning som kotledsinflammation. Det spar pengar. Ring ditt försäkringsbolag

Jag kan hålla med er, tänker inte argumentera emot helt och hållet. för vill man går allt det är sant! Jag ska nu slicka upp mina sparpengar, försöka förhandla med banken och försöka ha kvar min häst.

Minus per månad
1000 kr i mobilräkning. Ringt och ändrat så det blir 500 kr i månaden fast pris.
5000 kr i stallhyra samt försäkring.Kan du hjälpa till i stallet & på så sätt få ner hyran? 5000:- är ganska mycket i hyra. Antingen får man hjälpa till hela dagar och jag jobbar så det går inte.
Försäkringen? Går den att få ner? - Ska ringa försäkringsbolaget imorgon.
2000 kr på mat.Mat till dig själv? Bor du inte gratis hemma? Skippa uteluncherna (Gör mycket på ekonomin) Ta med mat till jobbet & när du ska iväg & tävla & vad det nu kan vara... Bor hemma utan nån som bor med mej, köper all mat själv. Matlådor till jobbet hemifrån från den maten jag lagade innan.
1000 kr på träningar.Kan du träna lite mindre? Varannan vecka? Billigare tränae? har redan billig tränare en gång i veckan. Behöver hjälp när jag rider för att vi ska kunna utvecklas och det vill jag helst inte dra ned på.
500 kr hästmat.Kan hästen äta något annat? Det är många gånger billigare & ge hästen havre,korn,betfor (Köp av bonde?) & köp till mineraler. Skippa de dyraste & senaste fodret... Har all mat inkluderad i stallhyran men måste köpa till extra hö för det räcker inte annars och han måste ha tillägg för att han ska må bra.
1000 kr bensin.Kör du din egen bil? Byt bil till någon billigare & som drar mindre. Kör Eco-driving ! Kan du cykla till jobbet/stallet? Min bil drar 0.6 l/milen inte mycket alltså. Försöker köra så lite som möjligt. Har ingen möjlighet att ta mig till jobbet på annat sätt. ibland går jag men det tar en timma att gå till jobbet och en timma hem.
800 varannan månad(400 månad) skoning Här är det kanske svårare & komma ifrån den kostnaden eller finns det en billigare hovslagare? 800 kr är billigt för hovslagare, anser jag iaf. har inte sett billigare.

Var tog de andra 2000 kr vägen? Det går åt lån på hästen

Jag tänker inte klaga... men 2000kr för mat? Vi är en familj på tre personer och handlar för 3000kr/månad om vi snålar. Skaffa rabattkort hos en matkedja och handla efter billigaste jämförpriset, samt laga all mat själv så ska du se att kostnaderna minskar. Det tar inte så hemskt lång tid att laga mat om man jämför med hur man mår.

Dessutom, man kan träna utomhus, och måste inte ha ridhus även om man har en fin häst. Bättre behålla en fin häst, byta stall, och klä på sig och hästen än att behöva sälja den för att stallhyran är horribel.

Jag tänker inte klaga... men 2000kr för mat? Vi är en familj på tre personer och handlar för 3000kr/månad om vi snålar. Skaffa rabattkort hos en matkedja och handla efter billigaste jämförpriset, samt laga all mat själv så ska du se att kostnaderna minskar. Det tar inte så hemskt lång tid att laga mat om man jämför med hur man mår.

Dessutom, man kan träna utomhus, och måste inte ha ridhus även om man har en fin häst. Bättre behålla en fin häst, byta stall, och klä på sig och hästen än att behöva sälja den för att stallhyran är horribel.

Tycker också 2000 :- låter mycket för en person!

Till TS:
Nog måste du kunna handla billigare? Handla det som är extrapris på! Handla på de större & billigare kedjorna & skaffa kundkort. Laga extra portioner att frysa ner eller liknande...

Jag inser att träning är viktigt och det är kanske därför du har häst för att kunna träna. Då får du ju sälja en fin häst till förlust som det verkar. Hur ska du kunna träna då ?

Annars är det så farligt att dra ned på träningen. Ibland är det ju så. Kan du be en kompis att hjälpa dig och du byter mot att hjälpa henne med något.

Senast ändrad:

finns det ingen annan uppstallning som är billigare? För det är typ den och mobilen jag tycker verkar dra iväg. Amortera mindre på hästen varje månad... byta försäkringsbolag kanske?
och din egen matkostnad, det går alltid att spara in på - 2000 i månaden är mkt i mat för en person.
Veckohandla - det är väldigt ekonomiskt, inga impulsköp som drar iväg matkontot.
Handla billig mat! ibland får man dra ner på kvaliteten. ex Euroshopper eller Eldorado är ju jättebilligt om man jämför med ICAs egna priser.

Jag betalar 350 kr för att få hästen verkad runt om och framskodd. Jätteskicklig hovis.

Jag håller med ovanstående. 1000 kr/månad i telefon?? Det är jätte mycket. Jag ringer för 1000kr på tre månader...
5000 i stallhyra är också JÄTTE mycket. Det finns absolut billigare lösningar på det om man vill.
1000 kr/ månad för träning?? Jag betalar 350 kr för att rida för en sjukt duktig B-tränare och då ingår har vi delat på hans resekostnader. En duktig c-tränare bör ligga på ca 200 kr/gång. Stämmer ganska gra om man läser trådar här i forumet om vad tränare tar. Träna en gång i månaden eller kanske varannan vecka så bler det betydligt billigare.

Som sagt, du har massor av ställen att dra in pengar OM du vill!!!!!

Som ja skrev tidigare har jag bytt till ett annat abbonemang. och nej det är inte speciellt mycket med tanke på att ja ringer extremt mycket hela tiden.
stallhyran är på 4300 kr och försäkringen på 700 kr.
ja 250 ggr 4 är 1000 kr i månaden. tycker inte det är mycket.

Men då tycker nog jag att du ska sälja din häst. För det verkar finnas saker som är viktigare för dig. Tror eg att du redan bestämt dig.
Lycka till!!

Men om du vill ha kvar din häst så borde du väl strunta i att ringa till alla hela tiden? Jag driver ändå företag med hästar och har därmed en hel del jobbrelaterade samtal från mobilen och ändå klarar jag att ha en mobilräkning på 1000:- för TRE månader. Jag ringer inga kompisar och itne ens till mina föräldrar. Vi pratar gratis över datorn eller så messar jag (betalar extra för fria sms). Jag har ut mindre än dig i månaden och har också en egen häst, måste köra bil till stallet, jag, sambon och hans dotter klarar oss på ca. 3000:-/ månad i mat även fast vi lyxar till det ibland. Vill du så bör du utan problem kunna dra ner på dina kostnader!

Vad det gäller stallhyran så tycker jag att den låter rimlig då det efter vad jag förstår gäller helinackordering? Gå iho med någon annan som också vill ha billigare hyra och ta en heldag tillsammans, alternativt ha stallet på dina lediga dagar. Det är bara att gilla läget, är man inte rik och vill ha häst så finns det ingen fritid:)

Köp kontantkort, flytta hästen, o sluta träna ett tag.
Då har du ca 3000 kvar.

Men då tycker nog jag att du ska sälja din häst. För det verkar finnas saker som är viktigare för dig. Tror eg att du redan bestämt dig.
Lycka till!!

Håller med här.
Får känslan av att du redan bestämt dig.
För allvarligt talat, att få ut 13000 i månaden, och inte kunna ha EN häst, OCH bo gratis, låter helknasigt. Då läggs det mycket pengar på annat än hästen. Inget fel med det :) , Men VILL man verkligen ha kvar hästen, då LETAR man lösningar.
Lycka till :)
//Zsara som förut fick ut 9500:- på heltidsjobb, hade eget boende, 2 hästar (hyrde stallplats), bil, försörjde sambon samt lade undan 500 i sparande.

Håller med, jag får iofs ut någon 1000-lapp mer för det mesta men jag jobbar heltid 7-16 och jag betalar hyra (bor med sambo) och allt annat som är när man är vuxen. Jag har två hästar och står i ett kollektiv för att ha råd.

Jag har en stor bil som drar över litern per mil, betalar 500 på lån på den till min mormor, har den helförsäkrad vilket ger ca 700 i mån + bensin som brukar ligga på 1000 kr typ.
Min bilräkning kan man säga varierar mellan 1700-2500 per månad.

Hästarna kostar mig stallhyra + allt foder. Stallhyran är 750 kr per box + el. Sedan tillkommer mat och strö, hovslagare och försäkring + övriga utgifter som tränare, veterinär osv.

Jag har mobil som kostar mig ca 350 kr/mån.

Hyran delar jag ju med sambon men det brukar vara ca 2700 kr

Mat lägger vi 1200 kr var i månaden till Icakortet.

Jag har csnlån ca 400/mån (snart klart!)

Allt detta och jag har ändå råd med min häst. Jag begriper inte hur du INTE kan klara det.

Jag skulle till och med kunna minska mina utgifter fast jag har inte orkat eftersom det funkar ändå. Jag skulle kunna cykla till jobbet t.ex.

Minus per månad
1000 kr i mobilräkning.
2000 kr på mat.
1000 kr på träningar.
500 kr hästmat.
1000 kr bensin.
summa ca11000kr

jag har inte köpt ridkläder på minst ett år. köper inte mycke kläder själv har inte råd med det.använder smink en gång i veckan.

Varför har du dubbel post på uppstallning eller betalar du så mycket för uppstallning utan foder??

Självklart så hade jag försökt att byta stall snabbt som attan, och dessutom dragit ner på mobiltelefonen.

Minus per månad
1000 kr i mobilräkning.

Jag har skaffat 3 kontant kort www.tre.se. Det räcker att jag laddar för 150 i månaden så ringer jag gratis till alla fasta linor i landet. Fast jag laddar för 300 och lägger på 3global så ringer jag till de flest polare i utlandet för 18 öre minuten. Kan inte ringa så billigt ens till morsans mobil då hon har telia.

Och jag får använda summan jag laddat till samtal till andra nät.

800 kr är billigt för hovslagare, anser jag iaf. har inte sett billigare.

Var tog de andra 2000 kr vägen? Det går åt lån på hästen

Jag betalar 300 för framskor och verkning bak. 600 för skoning runtom. Skor ingår inte för det priset men köper skor från samma leverantör som hovis och får hans rabatt så lägg till 90kr för skor runt om. 690 totalt när det läggs på nya skor och 600 vid omläggning.

Håller med fullt ut!

Har i stort samma upplägg som dig i mina inkomster och utgifter och jag anser verkligen inte att jag har det dåligt ställt ekonomiskt.

Nej, det är nog snarare intresset som inte räcker till i TS fall skulle jag tro.

Minus per månad
1000 kr i mobilräkning. Såg nu att du fått ner till 500 fast pris - bra! Jag betalar max 300 i månaden, sambon får uppemot tusen kr. Vi har olika abonnemang
2000 kr på mat. Jag klarade mig på 1000 kr i månaden och jag hade alltid kyl, frys och skafferiet fullt. Finns ju billigare mat att köpa, t.ex Willys har massor av Eldorado produkter som är minst lika bra som de välkända märken (visst finns undantag men jag har inte stött på nåt)
1000 kr på träningar. Du klarar dig på varannan vecka och kan ha regelbunden kontakt med tränare utan att det går åt skogen!
500 kr hästmat.
1000 kr bensin.
summa ca11000kr

Och nu har jag kollat i listan med dina svar.
Jag har häst och behöver tränare för att komma vidare. Men sälja hästen och inte alls kunna träna eller ha kvar den o inte träna?
Jag är van vid lyx, ridhus och paddock och bra ridvägar. Men idag nöjer jag mig med att rida i regnet i skogen. Jag har stått ganska still när det gäller hoppningen (inte hoppat på 4 månader) och jag vill tävla. Men jag har inga pengar. Jag är ändå nöjd med det lilla jag har.
Jag hade försökt byta stall till nåt billigare. När krisen lagt sig och man får mer i lön så kan man ju försöka byta upp sig.

Men allt är ju upp till dig. Jag hade skurit ner på det mesta för jag har bestämt mig för att INTE göra av mig med hästen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?