Hur mycket drar de ned på priset?

zoller

Trådstartare
Börjar komma in i en ekonomiskkris. Verkligen hemskt! Men börjar inse att jag nog måste göra mig av med min älskade häst då allt går åt skogen för mig. Hästen är bara åtta år och hade en liten inflamation i en baksena som är helt utläkt och han behövde ite stå mer än en månad och då stod han på bete. Han är nästan fullt igång. Hur mycke drar de ned på priset? Skulle ni våga köpa en häst som haft en sån skada?

Han har mycket meriter upp till nationell 130 cm. Helt fantastiskhäst för övrigt. Skulle med lätthet gå msv dressyr. Rör sig super och har ett topp psyke!

Vet inte vad jag ska göra, det är ju min drömhäst som jag ännu inte fått ha kul med ordentligt. Hunnit göra en start i dressyr.

Ska jag genomlida några månader med knäckebröd och vatten eller vad gör jag.. Jag vill slita av mig mitt hår..

Sv: Hur mycket drar de ned på priset?

Jag hade nog provat knäckebröd och vatten dieten ett tag först :p

Eftersom han inte är fullt igång så kan nog spekulanterna bli lite misstänksamma då den förut haft en skada så priset kan nog halveras på en sådan häst.

Låter som en fin häst annars, hoppas du kan behålla den !:)

Du kanske kan lämna ut hästen på foder ett tag tills su fått ekonomin på fötter igen? Borde inte vara svårt att hitta någon om hästen är så trevlig som du säger :) Annars kanske en medryttare som kan tänkasig dela på lite omkostnader kan hjälpa. Lycka till!

Du kan ju lämna ut hästen på helfoder elr skaffa en halvfoderärd. Då behöver du ju inte betala lika mkt själv och så kan du ju ha så tills du fått koll på din ekonomi (: Lycka tilL !

Jag hade nog oxå ätit knäcke ett tag framåt...:p.
Eller sett mig om efter en medryttare/ halvfodervärd.
Åtminstone tills hästen är i full kondition igen,
utan komplikationer av sin tidigare skada.
Ska du sälja hästen så drar skadan nog ner priset.

/J.

Kan svara på en gång att fodervärd är jag absout inte intresserad av. Hade problem med fodervärden på min gamla ponny.

Har nu bestämt mig för att sälja ändå. Är helt knäckt psykiskt av heltidsjobb, skifftarbete. Jobbar tre av fyra helger då också dessutom och sen åka och rida och ta hand om hästen det blir mer ett stressmoment än en lugn, avkopplande visit.
Varje dag går det i vågor, ena dagen känner jag för att kämpa nästa så vill jag bara gräva ned mig. Jag är så nära att gå in i väggen just nu och eftersom jag måste jobba massa övertid för att ha råd så kommer det inte gå.

Förstår dig. Att vara i stallet ska vara roligt.. jag blev befodrad på mitt förra jobb vilket jag gladeligen tackade ja till utan att tänka på att tiderna blev längre. Tillslut blev hästarna lidande och jag hatar att göra saker halvdant. Vilket resulterade i att jag var i stallet i en timma på morgonen (mitt stall ligger en 40min med bil ifrån hemma) och sedan åkte till jobbet där jag började kl 07.30. Slutade kl. 17.30 för att slänga mig i bilen direkt till stallet och rida. Jag lovar dig, det tog inte mer än 2 månader.. sen gick jag rakt in i väggen. Smack sa det bara.. Jag ångrar varje dag att jag sålde mina hästar men det var inte mkt att välja på. Ibland måste man sätta sig själv i första hand för att kunna lösa situationen.

Pepp, pepp! Hoppas allt går bra.. säg till om vi kan hjälpa dig med försäljningen på någotvis!

skaffa en medryttare som kan rida hästen när du inte hinner och hjälpa dig att betala.

Tyvärr så tror jag som sagt, att skadan på
din häst kommer att dra ner summan.
Speciellt när den inte varit i full kondition efter den.
Men om du inte lägger dig på något fantasipris
så kanske du kan få den såld iaf.
Tycker det känns allmänt trögt just nu på hästmarknaden.
Hoppas du finner ett bra hem:).

/J.

Alltså knäckebröd är gott, nyttigt och man blir smal.

Alltså hästen har en inflammationsskada redan som 8-åring, är underbar med världens möjligheter.

Spara hästen, hur ska du kunna köpa en likadan ??

Om du inte har tid ställ av hästen på lösdrift på landet någonstans över vintern. Det har väl poppat upp flera sådana på senare år, avelsgårdar får man väl ta kontakt med.

Kan det vara en lösning då hinner du jobba mer så du kan köpa fiskbullar och potatis också... :d

Om och hur mycket den skadan ev. påverkar priset kan jag inget om. Jag hade nog dragit mig för att köpa en häst med en gammal skada. Men det betyder inte att du inte kan få hästen såld om det är det du verkligen vill.

Hade det varit jag hade jag dock gått igenom ALLA alternativ innan jag sålt min häst. Jag hade sett över hästens boende, finns billigare alternativ? Jag hade garanterat annonserat efter medryttare. I värsta fall försökt få ut hästen på foder i några månader.
Sett över mina egna kostnader. Var tar alla pengar vägen som du tjänar? Ditt eget boende? transporter mm?
I mina ögon finns det nästan alltid pengar att spara in bara man synar tillräckligt i sömmarna.
Lycka till!

Försöker just nu finna medryttare. Eftersom jag har så mycket annat just nu går det mindre bra.
Lämna på foder vill jag inte, har dåliga erfarenheter av det sen tidigare. Vist ska man kunna ändra sin åsikt men jag vet ju inte när och hur ja ska få ordning på allt just nu.

Jag bor just nu hemma och betalar inte en krona, alla pengar går åt räkningar för hästen och bensin fram och tillbaka till stallet. Kan inte cykla eller gå till stallet, hinner inte, fortare med bil och bilen drar inte mycket.
Står på ett stall med ganska hög hyra, har funderat på att flytta till ett annat men både jag och hästen trivs super och om jag flyttade skulle jag få ta transporten minst en gång i veckan till ridhus och jag har ingen egen transport så skulle bli dyrt att hyra hela tiden.

Ska avakta en stund och se. Tränar nu regelbundet och ska starta sin andra start i dressyr innan årsskifftet.

leta ny stallplats, det skulle jag ha gjort om det stod mellan det och sälja en lovande häst som jag igentligen vill ha kvar.
Även om du inte har egen transport så kanske det ordnar sig. kanske någon i nya stallet/eller i närheten är villig att låna ut sin billigt eller mot någon stallsyssla eller liknande?

Bara för att man trivs bra i ett stall så betyder det inte att det inte finns andra där man kommer att trivas.

För det andra så kan du ju avvakta med träningar och tävlingar ett par månader tills att du fått ekonomin på fötter igen. Rida kan man göra ändå, men hemma i skogen!

Det måste finnas mer saker som du kan dra in på om du jobbar heltid och helger och inte betalar en krona i boende hemma? Så lite kan du inte tjäna. Byt jobb i så fall.

håller med, vad sjutton lägger man pengarna på om man har heltidsjobb, bor gratis och ändå inte har råd med en häst???
:confused:

Hur mycket betalar du egentligen på det då? Prata med banken om det går att förlänga lånet så du betalar lite mindre varje månad. Tycker dock att det verkar underligt att du jobbar massor och borde ju få rimlig lön för det? och ändå inte har råd att ha en häst när du bor gratis. Du kanske borde se över dina kostnades totalt sett? Köer du kläder, smink etc? Jag har inte köpt kläder på ett år förutom det jag måste ha inom jobbet (jobbar i stall och måste se halvsnygg ut påp utbildningar osv så något par ridbyxor osv har det blivit), min förr proppfullamisnkväska består nu av typ mascara osv osv. Om man bara kollar ordentligt på sina utgifter så brukar det finnas massor att dra in på!

Jag tycker också att detta låter lite skumt. Jag jobbar 75%, har egen villa och fyra hästar, så om man jobbar heltid och bor hemma så borde man rimligen ha 10 000 kvar varje månad.
Om man verkligen vill ha sin häst kvar, då byter man stall, skiter i att man inte har någon transport osv allt för att försöka ha hästen kvar.
Och även om man har haft dåligt erfarenheter av fodervärdar så kanske det är värt att prova igen, det finns ju faktiskt massor med duktiga trevliga och otroligt kunniga både fodervärdar och medryttare.
Så, vill man ha hästen kvar så finns det massor att göra.
Men vill man inte det å frågan eg rör hut mycket du får för din häst? så kan jag säga att det är köparens marknad. Finns massor med fina hästar som säljs billigt. SÅ har man en häst med en fd skada och det dessutom inte var så länge sedan, ja, då tror jag att du kommer att ha svårt att få bra betalt för den.
Så tror jag!

Minus per månad
1000 kr i mobilräkning.
5000 kr i stallhyra samt försäkring.
2000 kr på mat.
1000 kr på träningar.
500 kr hästmat.
1000 kr bensin.
800 varannan månad(400 månad) skoning
summa ca11000kr

jobbar heltid skifft och har praktiklön får ut 13000 kr.
jag har inte köpt ridkläder på minst ett år. köper inte mycke kläder själv har inte råd med det.använder smink en gång i veckan.

Minus per månad
1000 kr i mobilräkning.
5000 kr i stallhyra samt försäkring.
2000 kr på mat.
1000 kr på träningar.
500 kr hästmat.
1000 kr bensin.
800 varannan månad(400 månad) skoning
summa ca11000kr

jag har inte köpt ridkläder på minst ett år. köper inte mycke kläder själv har inte råd med det.använder smink en gång i veckan.

Det jag har markerat är det du kan skära ner på först och främst... HUR kan du sitta och ringa för tusen spänn i månaden när du har dåligt med pengar? Installera skype på datorn och ring gratis! Och när det gäller träningar... måst du träna just nu? Kan du minska till hälften?

Och hur kan man gå minus om man har 2000 över varje månad när allt är betalt? :confused: jag kan inte minnas att jag haft så mycket över någonsin...

Minus per månad
1000 kr i mobilräkning. Byt till kontantkort, typ halebop, MYCKET billigare
5000 kr i stallhyra samt försäkring.Kan du hjälpa till i stallet & på så sätt få ner hyran? 5000:- är ganska mycket i hyra. Försäkringen? Går den att få ner?
2000 kr på mat.Mat till dig själv? Bor du inte gratis hemma? Skippa uteluncherna (Gör mycket på ekonomin) Ta med mat till jobbet & när du ska iväg & tävla & vad det nu kan vara...
1000 kr på träningar.Kan du träna lite mindre? Varannan vecka? Billigare tränae?
500 kr hästmat.Kan hästen äta något annat? Det är många gånger billigare & ge hästen havre,korn,betfor (Köp av bonde?) & köp till mineraler. Skippa de dyraste & senaste fodret...
1000 kr bensin.Kör du din egen bil? Byt bil till någon billigare & som drar mindre. Kör Eco-driving ! Kan du cykla till jobbet/stallet?
800 varannan månad(400 månad) skoning Här är det kanske svårare & komma ifrån den kostnaden eller finns det en billigare hovslagare?

Var tog de andra 2000 kr vägen?

summa ca11000kr

Jag tjänar ungefär lika mycket som dig & ska köpa häst nu. Jag räknar med att allt med hästen kommer kosta 5000 :- & att jag kommer ha ca 5000:- över.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?