Hur mycket bör jag betala som medryttare?

Russ

Trådstartare
Jag har plöjt igenom massor av medryttartrådar men väljer att posta en egen ändå..

Jag har blivit erbjuden att bli medryttare på en islandshäst som är trevlig och relativt okomplicerad vid ridning och hantering. Ägaren har sina hästar hemma hos sig på lösdrift, så det ingår ingen mockning eller stallpass. Tyvärr finns det ingen ridvolt eller ridhus att tillgå men fina ridvägar. Tanken är att jag ska rida 2-3ggr vecka.
Ägaren har bett mig att fundera på vad jag vill betala och jag har ingen aning om vad som är rimligt? Det är inte tanken att jag ska utbilda hästen på något vis utan endast utnyttja den till hobbyridning. Summan jag funderat på är skoning + 500kr i månaden, är det för lågt?
 
Jag har plöjt igenom massor av medryttartrådar men väljer att posta en egen ändå..

Jag har blivit erbjuden att bli medryttare på en islandshäst som är trevlig och relativt okomplicerad vid ridning och hantering. Ägaren har sina hästar hemma hos sig på lösdrift, så det ingår ingen mockning eller stallpass. Tyvärr finns det ingen ridvolt eller ridhus att tillgå men fina ridvägar. Tanken är att jag ska rida 2-3ggr vecka.
Ägaren har bett mig att fundera på vad jag vill betala och jag har ingen aning om vad som är rimligt? Det är inte tanken att jag ska utbilda hästen på något vis utan endast utnyttja den till hobbyridning. Summan jag funderat på är skoning + 500kr i månaden, är det för lågt?

Varför ska du betala om ägaren själv inte utställt det som krav från början?
Man måste inte ta betalt eller ge betalt alls.

Själv anser jag att det pris man betalar är det man anser är värt utefter vad andra parten krävt. Vill ägaren alltså ha betalt och man tycker det är värt så betalar man och om inte betalar man inte men det låter helknäppt att man själv ska bestämma ut en summa för det finns inget tvång om att en medryttare alltid måste betala?

Så jag tycker du får fråga vad denne vill ha isf och sen ta ställning till om du tycker det är värt eller tänker "aldrig i livet"..
 
Jag har plöjt igenom massor av medryttartrådar men väljer att posta en egen ändå..

Jag har blivit erbjuden att bli medryttare på en islandshäst som är trevlig och relativt okomplicerad vid ridning och hantering. Ägaren har sina hästar hemma hos sig på lösdrift, så det ingår ingen mockning eller stallpass. Tyvärr finns det ingen ridvolt eller ridhus att tillgå men fina ridvägar. Tanken är att jag ska rida 2-3ggr vecka.
Ägaren har bett mig att fundera på vad jag vill betala och jag har ingen aning om vad som är rimligt? Det är inte tanken att jag ska utbilda hästen på något vis utan endast utnyttja den till hobbyridning. Summan jag funderat på är skoning + 500kr i månaden, är det för lågt?

Eftersom ägaren har sina hästar hemma själv på lösdrift, så bör ju han/hon inte ha några jättestora kostnader vad gäller stallplats i alla fall.
Tycker att 500 kr + skoning är alldeles för mycket. Möjligtvis 500 kr/ månad, men det skulle jag inte heller betala för en häst man bara rider ut i skogen.
 
Eftersom ägaren har sina hästar hemma själv på lösdrift, så bör ju han/hon inte ha några jättestora kostnader vad gäller stallplats i alla fall.
Tycker att 500 kr + skoning är alldeles för mycket. Möjligtvis 500 kr/ månad, men det skulle jag inte heller betala för en häst man bara rider ut i skogen.

Jag tycker det är svårt att säga vad som är för mycket, men helt klart så bör det aldrig ses som att man ska finansiera ägarens häst. Möjligen att man ser det som att bidra med en slant anser jag och många använder det för att medryttaren ska vara mer rädd om häst och utrustning, komma på utställda dagar om det kostar etc

Men inte att man ska stå för vissa bitar av hästens omkostnader bara för att..verkar konstigt.
 
Tycker det beror helt på. Skulle jag skaffa medryttare så är det för att jag vill ha hjälp att motionera hästen när jag inte hinner, jag skulle alltså bara va tacksam för hjälpen och inte ta betalt! Så det beror ju på hur man som hästägare värdesätter hjälpen.
Vill man ha någon att dela kostnaderna med så tycker jag istället det blir frågan om tex halvfodervärd.

Tycker inte du ska erbjuda ett pris, utan låt hästägaren sätta ett pris och sen får du bestämma om det är värt det för dig att rida någon annans häst.
 
Vill ägaren ha betalt tycker jag denna ska sätta ett pris på hur mycket. Jag skulle aldrig betala 500 kr + skoning för att bara rida i skogen. Jag betalar ingenting för medryttarhästen jag har nu, men där finns i alla fall ridbana.
 
Jag har plöjt igenom massor av medryttartrådar men väljer att posta en egen ändå..

Jag har blivit erbjuden att bli medryttare på en islandshäst som är trevlig och relativt okomplicerad vid ridning och hantering. Ägaren har sina hästar hemma hos sig på lösdrift, så det ingår ingen mockning eller stallpass. Tyvärr finns det ingen ridvolt eller ridhus att tillgå men fina ridvägar. Tanken är att jag ska rida 2-3ggr vecka.
Ägaren har bett mig att fundera på vad jag vill betala och jag har ingen aning om vad som är rimligt? Det är inte tanken att jag ska utbilda hästen på något vis utan endast utnyttja den till hobbyridning. Summan jag funderat på är skoning + 500kr i månaden, är det för lågt?

Hade en äldre läromästare som jag hade en medryttare på, nu så bad jag inte om betalning men medryttaren ansåg själv att 500 kr per månad samt delad kostnad av skoningen var en bra summa. Skulle hon ha hyrt häst, eller ridit på tur motsvarande tid hade summorna handlat helt annat var hennes egen åsikt.

Hon motiverade det också med att här får jag låna en välskolad och snäll häst, som kan mer än jag själv. Får använda honom som min egen de dagar jag rider, det har kostat och kostar att ha häst och jag vinner så mycket på detta inte bara pengamässigt.

Jag saknar min medryttare, men har numera ingen sådan då det inte behövs samt att jag inte har en häst som jag låter andra rida på.
 
Det enda svaret på frågan är ju; vad tycker du att det är värt att betala, och stämmer detta överens med vad ägaren tycker?

Jag hade inte betalat en krona för de premisserna du har, men dina krav och mina krav på medryttarhästar är säkerligen helt olika, därför blir det ju ointressant vad vi andra tycker :)
 
UrUOTE=synpunkt
Vill ägaren ha betalt tycker jag denna ska sätta ett pris på hur mycket. Jag skulle aldrig betala 500 kr + skoning för att bara rida i skogen. Jag betalar ingenting för medryttarhästen jag har nu, men där finns i alla fall ridbana.
It
ost: 16441205, member: 36282"]Vill ägaren ha betalt tycker jag denna ska sätta ett pris på hur mycket. Jag skulle aldrig betala 500 kr + skoning för att bara rida i skogen. Jag betalar ingenting för medryttarhästen jag har nu, men där finns i alla fall ridbana.[/QUOTE]
Ur min synpunky
 
Jag har plöjt igenom massor av medryttartrådar men väljer att posta en egen ändå..

Jag har blivit erbjuden att bli medryttare på en islandshäst som är trevlig och relativt okomplicerad vid ridning och hantering. Ägaren har sina hästar hemma hos sig på lösdrift, så det ingår ingen mockning eller stallpass. Tyvärr finns det ingen ridvolt eller ridhus att tillgå men fina ridvägar. Tanken är att jag ska rida 2-3ggr vecka.
Ägaren har bett mig att fundera på vad jag vill betala och jag har ingen aning om vad som är rimligt? Det är inte tanken att jag ska utbilda hästen på något vis utan endast utnyttja den till hobbyridning. Summan jag funderat på är skoning + 500kr i månaden, är det för lågt?

Det är alltid svårt att ha åsikter om pengar.
Rimlig kostnad beror ju delvis på tillgång och efterfrågan.

Jag skulle tycka att halva skoningen och halva "månadskostnaden" kan vara rimligt och därmed är ditt förslag på 500kr/mån väldigt rimligt men hela skoningen låter dyrt för dig.
Jag har svårt att tro att foderkostnaden (utom under betesperioden) understiger 1000kr/mån om man inte tar in eget foder själv och det är ju inte gratis då heller.

Så länge både hästägare och medryttare är nöjda, så är priset rätt.
 
Jag har blivit erbjuden att bli medryttare på en islandshäst som är trevlig och relativt okomplicerad vid ridning och hantering. Ägaren har sina hästar hemma hos sig på lösdrift, så det ingår ingen mockning eller stallpass. Tyvärr finns det ingen ridvolt eller ridhus att tillgå men fina ridvägar. Tanken är att jag ska rida 2-3ggr vecka.
Ägaren har bett mig att fundera på vad jag vill betala och jag har ingen aning om vad som är rimligt? Det är inte tanken att jag ska utbilda hästen på något vis utan endast utnyttja den till hobbyridning. Summan jag funderat på är skoning + 500kr i månaden, är det för lågt?

Jag rider häst som ägaren också har på lösdrift hemma. Skillnaden är att jag är den enda som rider hästen. Jag tränar och tävlar, lägger upp ridningen som jag vill. Jag betalar full hovslagarkostnad.
Sen betalar jag såklart alla träningar och tävlingar och sånt själv.

Har haft samma upplägg på en annan häst. Då var vi två medryttare, ägaren red inte hästen. Då delade jag och den andra tjejen på hovslagarkostnad.
 
Jag har plöjt igenom massor av medryttartrådar men väljer att posta en egen ändå..

Jag har blivit erbjuden att bli medryttare på en islandshäst som är trevlig och relativt okomplicerad vid ridning och hantering. Ägaren har sina hästar hemma hos sig på lösdrift, så det ingår ingen mockning eller stallpass. Tyvärr finns det ingen ridvolt eller ridhus att tillgå men fina ridvägar. Tanken är att jag ska rida 2-3ggr vecka.
Ägaren har bett mig att fundera på vad jag vill betala och jag har ingen aning om vad som är rimligt? Det är inte tanken att jag ska utbilda hästen på något vis utan endast utnyttja den till hobbyridning. Summan jag funderat på är skoning + 500kr i månaden, är det för lågt?

När jag varit medryttare tidigare så har jag betalat allt mellan 500-1200/månad. Då har det varierat lite beroende på var stallet ligger och hur det är att ta sig ut. Sen såklart vad som finns att tillgå på anläggningen. Priset har även sett lite olika ut beroende på hur många dagar vi kommit överens om att jag ska ha. :)
 
Senast ändrad:
Halva skoningen eller 500 i månaden tycker jag låter rimligt.

När jag har varit medryttare en längre period på hästar har det blivit så att jag ibland köpt en ny grimma eller annat enklare nytt som behövs (eller inte behövs :angel:) och det har varit mycket uppskattat, utöver betalningen (om det varit någon).
 
De medryttare som jag har haft på mina har stått för halva skoningen- ca 500 kr då. Det var ju främst att hästen fick motion som var syftet vilket jag var tacksam för som hästägare med småbarn.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 012
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag skulle vara tacksam för lite tankar och tips från andra hästmänniskor då jag är lite rådvill. Bakgrunden är att jag sedan i våras...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp