hur mycket betfor?

H

Helenaa

Jag har ett varmblodsto på 170 lagom hull, 5år. rids varjedag, nästan, har ca en vilodag i veckan.
Jag är inte så duktig vad det gäller betfor. för det är så många åsikter om att inte ge och ge. man blir ju lite förvirrad om man vill ge eller inte när man sitter och läser.

Men min fråga är hur många dl som är lagom för en sån stor häst?:rofl:

Sv: hur mycket betfor?

Om din övriga foderstat ser ut så att du behöver ge 3 kg betfor för att tillfredställa hästens behov av näring och fibrer så är det lagom med 3 kg. Tillfredställs behoven om du lägger till 100 gram så är det lagom med 100 gram.

Alltså - det beror på totalfoderstaten. Det finns ingen begränsning för hur mkt betfor en häst får äta per tillfälle. HH

Förstår ditt problem... I mitt gamla stall fick hästarna max 1/2 krafftmått betfor var. Stallägaren sa att det var dåligt för hästar att äta betfor då det innehäller så mkt socker. (Tycker personligen att det verkar vara en sådan där jämförelse människa-häst). Gick steg II för amatgörtränare (galopp) o foderföreläsaren där sa att man gärna kan byta ut 1 kg havre mot 1 kg torr betfor som blötlägges, alltså riktigt stora mängder. Lever efter ett mellanting själv, ger 2 krafftmått blöt betfor/häst till de stora.

Har du möjlighet är det ju alltid roligt att gå kurser,l kanske kommer det en foderföreläsare till någon klubb nära dig? Eftersom ALLA råd som rör hästar är så varierande tror jag att man ska lyssna på någon med erfarenhet som man litar på, men samtidigt inte vara rädd för att läsa t ex forskningsresultat.

Nu blev du nog inte så mycket klokare är jag rädd :angel: . Ha det iaf.

okej. men hon får 1½ liter korn och 1l havre och mineraler om dagen + betfor, men jag vill veta hur mkt som skulle kunna vara lagom :rofl: Hö har hon "fri tillgång" ger henne 12kg om dagen men hon lämnar ibland 1-2 kg om dagen :smirk:

Har man ändrat de "gamla" rekommendationerna på 0,3 kg/ 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle? (Bra att veta;) )

För övrigt så är det väl så att man bör analysera sitt hö och sen beräkna en foderstat för att veta hur mycket betfor man ska ge, om man nu väljer att ge betfor. Det beror ju också på vad hästen får i sig från de andra fodermedlen man ger. Det är ju bara att räkna ;) . Vill eller kan man inte räkna själv finns det ju foderstatsprogram på nätet (gratis) eller så köper man ett och installerar på sin dator.

ska flytta hästen nästa vecka, dom har analyserat sitt hö ;) så jag ska fixa det då tänkte jag. :rofl:

okej. men hon får 1½ liter korn och 1l havre och mineraler om dagen + betfor, men jag vill veta hur mkt som skulle kunna vara lagom :rofl: Hö har hon "fri tillgång" ger henne 12kg om dagen men hon lämnar ibland 1-2 kg om dagen :smirk:

Som sagt...hur mycket som är lagom visar ju sig om du räknar foderstaten efter analys och där räknar in betfor ifall du nu vill ge det. Är ju inte säkert du behöver ge det alls...men det verkar snarare som det är nåt som du gärna vill ge, får man fråga varför? Om du inte varför det är bra att ge eller inte ge sån undrar jag hur du kommit fram till att du vill ge? Bara lite funderingar...inget påhopp på nåt sätt! :)

DET ÄR BARA ATT UNDRA ;) Ne men det är så att dom andra hästarna äter det, och eftersom hon får korn, så.. ja tycker att kornet dammar så dant... kan vara skönt att ge nåt blöt till. + att hon gillar betfor... men jag vill ju inte ge för mkt därför så undrar jag :rofl: jag tycker också att det känns konstigt att tex bara ge havre och korn... vet inte varför...

Man kan ju blöta kornet enbart med vatten, så dammar det mindre. Det fungerar också!

DET ÄR BARA ATT UNDRA ;) Ne men det är så att dom andra hästarna äter det, och eftersom hon får korn, så.. ja tycker att kornet dammar så dant... kan vara skönt att ge nåt blöt till. + att hon gillar betfor... men jag vill ju inte ge för mkt därför så undrar jag :rofl: jag tycker också att det känns konstigt att tex bara ge havre och korn... vet inte varför...

Fast korn ska stöpas innan man ger det, om det inte är kross.
Och om det är kross, så förstår jag att det dammar lite. Då kan man fukta det ändå.

Mitt varmblodsto är lite mindre än ditt, hon får ca 5 dl om dagen, går också nästan varje dag

Du kanske ska be om analysvärdena på höet, dit ni ska flytta nästa vecka, för att kunna räkna på en foderstat till din häst?

Om det är ett bra hö kan din häst klara sig utan kraftfoder, beroende på hur mycket den tränas etc. Om höet har låga värden på något, så kan du ju behöva komplettera med ett lämpligt kraftfoder. Du kan ju då utgå från de fodermedel du har till hands och räkna på olika varianter.

T ex så måste man inte ge havre eller korn. Om du väldigt gärna vill ge din häst betfor, så kan du ge enbart det. Men allt hänger ju på hö-värdena!

Jag ger kornkross :)

Mitt förra hbl fick korn/havre-kross.
Han kunde inte äta betfor, men va tvungen att ha blött foder. Jag gav melassvatten i fodret istället.
Minns inte exakt mängd, men precis så att det blev fuktigt.

Har man ändrat de "gamla" rekommendationerna på 0,3 kg/ 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle? (Bra att veta;) )

.

De fodermedel som man bör ge i viss begränsad mängd per utfodringstillfälle är sådana som kan ge sjukdom om hästen får för mycket på en gång.

Dit hör spannmål och proteinkoncentrat men inte betfor. Om du sett sådana uppgifter så bygger de på tyckande, inte på kunskap. HH

Jag fuktar korn- och havrekross med vanligt kranvatten. Fungerar utmärkt.

Det beror ju på hur analysen på höet ser ut och hur mycket kraftfoder du sedan ger till.
Jag ger min 0,2 kg betfor (½ liter torr) och det är knappt så att det behöver räknas med i foderstaten. Ger jag som gottis och för att blöta ner det andra fodret då hon lätt hostar.

OK. (Hörde det på en foderföreläsning... Men det kanske var en personlig åsikt hos föreläsaren, som inte redovisades som en sådan)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 821
Senast: Unhappy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp