hur mycket bete?

B

BeastieBabe

hur mycket bete sätter egentligen en häst i sig under ett dygn?

om man tänker sig gräs, ca 2 dm högt, 2 ha per häst, dvs det kommer inte att ta slut.. men hur mycket proppar djuret i sig? hur mycket äter hästen per tuimme och hur många timmar äter hästen när den står på heldygnsbete?

Sv: hur mycket bete?

Har för mig att jag läst någonstans att hästar stora då alltså äter 60-70 kg gräs per dygn när de bara betar.

Oj de är änna olika man kan dessvärre aldrig veta exakt men man kan ha et hum mellan tumme och pekfinger!
Som någon sa så kan de vara som så att en häst kan peta i sig så mycket som 60-70 kilo om dagen!
Vissa dagar kanske hästen inte äter mer än 30 kilo det där är så olika!

Men de äter ju i stort sett dygnet runt :)

kul att få svar, hittade precis min bok som jag letade efter som innehåller lite siffror på bete ;) hade tappat bort den innan

en häst på helbete betar ca 16 timmar och äter ca 3 kg gräs per timme, dvs 48 kg gräs per dygn..
och nån siffra som står är att hästar som står ute dygnet runt normalt får i sig 8% av sin kroppsvikt i gräs..
dvs en ponny på 350 kg sätter i sig 28 kg gräs per dygn, och det är normal TSgiva, 4,5-7 kg TS dvs..

Oj det blir en hel del gräs om dagen det. Inte konstigt att de blir lite runda om magen. Och en del hästar äter mer än andra.

ja, vissa proppar säkert i sig mycket mer än 8% av kroppsvikten..
islandshästar äter nå fruktansvärt mycket om de släpps på helbete har jag sett.. säkert 50 kg om dagen..

Då inser man ju hur viktigt det är att ge mycket grovfoder. Hästar som går på bete är ju det närmast "naturliga" man kan komma och om de då sätter i sig de mängderna då kan man ju föreställa sig hur mycket deras kroppar är gjorda för att äta. Och sen finns det sådana som under resten av året får 6-7 kg hö. Vilken skillnad... :crazy:

Ullis

jao, men tänk på att gräs har en TShalt på 15-20%, medans hö är på 84% dvs på 1 kg TS går det 1,2 kg hö eller 5-6,5 kg gräs..
så 6-7 kg hö motsvarar faktiskt 25-40 kg gräs.. fullt tillräckligt..

så TS:en är det inget fel på.. däremot har juh hästar mera tuggbehov än vad som krävs för 6-7 kg hö :(

en liten extra tanke. dom som har hästar som äter 15-17 kg hö per dygn, de lär juh äta 60-80 kg gräs per dygn under sommaren för att komma upp i samma TS.. och det är mycket!

Senast ändrad av en moderator:

jao, du tänkte halvvägs iallafall.. 6 kg gräs tar juh längre tid att tugga i sig än 1 kg hö.. tror jag.. eller det blir iallafall mer tugg.. så egentligen så blir hästar vintertid understimulerade med tuggandet, den årstiden då tuggandet behövs för att hålla värmen uppe.. hmm de måste vara fel på naturen, som inte låter gräset växa när det är kallt.. *funderar*

Jo men det var lite det spåret jag var inne på. Deras tänder- och hela matsmältningssystemet?- är gjorda för att äta/beta/tugga ca 15-16 timmar/dygn. Och inte tar det 16 timmar att äta upp dom t.ex 12 kg hö som vi ger dom. Egentligen borde väl då (ur denna synpunkten) blött ensilage vara mycket bättre som hästfoder, då man kan ge mycket mer och de då får tugga mer... Spånar lite...

Ullis

hmm de måste vara fel på naturen, som inte låter gräset växa när det är kallt..
:D Det är ju en slutsats, man kan dra.
En annan är att hästen normalt (beroende på vistelsemiljö) inte skulle ha tillgång till gräs i någon form annat än nedvissnat, om människan inte lagt sig i. Våra ställer själva om dieten delvis till grövre material, såsom kvistar, visset gräs mm förutom det hösilage vi serverar.
Att livnära sig på vad naturen erbjuder under vintern, som t ex älgarna gör, innebär mycket tuggande under många timmar.

LIA

hmm ja.. grenar går juh inte ner så fort men tillgodoser tuggbehovet i hagen.. mer gran åt hästarna vintertid! det borde nästan vara standard att slänga in granris i hagarna på vintern.. hur mcyket näring innehåler gran egentligen? och hur mycket gran får en häst i sig på en timme?

Våra knaprar i alla fall i sig dom med en jä*la fart! Brukar slänga in två-tre granar efter jul (alla samma dag) och då har de ju det vanliga fodret också men är ändå borta på ett dygn, lugnt. Det blir alltså en gran per häst och dygn. Undrar hur många hektar skog det blir per vinter ;)

Ullis

Det är nog så att du fyller ett uppdämt behov första gången, så grankonsumtionen avtar nog drastiskt. Komplettera med t ex en, asp m fl.

Näringen i vinterväxterna är som sagt inte märkvärdig, men ändå tillräckligt för att dom vilda djuren ska klara sig till våren på det.
Fr a tror jag man ska se till det mentala behovet för våra hästar.

LIA

När min häst gick på bete käkade han inte mycket gräs, däremot ca 30-40 kg hö om dan :p
Hästarna hade fri tillgång till hö och var för lata för att gå iväg till det gröna gräset i hagen :p

GRÄS/HÖ :bump:
JA TÄNK OM ALLA KUNDE FATTA DET,ATT GE HÄSTARNE MER HÖ ISTÄLLET FÖR KRAFTFODER!!
Å SKA DOM BANTA HÄSTEN SÅ DRAR DOM NER PÅ HÖ ISTÄLLET FÖR KR.FODER,,,SUCK,, :confused:

scheisse! tryck på knappen till vänster om A!

det är inte alltid det är kraftfodret som gör hästar feta.. dom som bantar sina hästar, har du fårgat dom om dom räknat ut bantningen eller om de bara drar ner för att det känns bra så?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25