hur mycket bete?

Sv: hur mycket bete?

Om vi skall ha hästarna så naturligt som möjligt skall vi låta dem bli smällfeta under sommarhalvåret, för att sedan svälta dem under vintern. Många vilda djur svälter ihjäl under svåra vintrar.

Det är inte vad jag kallar bra hästhållning. Naturligt är inte alltid bäst.

Inte heller blir vilda djur speciellt gamla.

Jag tror vi hjälper djuren genom att hålla en jämn och lagom tillgång på foder året runt.

Kraftfoder är kanske av ondo om den ges i alltför stora mängder, men annars är den ett bra sätt att öka variationen i foderstaten vintertid. Vi ger kraftfoder av den anledningen även när hösilaget har "rätt" analysvärden. Vi har inte tillgång till stora skogsbeten på vintern. Dessutom behöver många hästar kraftfoder för att hålla hullet.

*lånar knapp*

Funderar vidare, borde då inte det bästa grovfodret att ge till hästar vara ett ganska så blött ensilage, just ur "tuggtidsynpunkt"? Blött ensilage liknar ju mest gräsets Ts, så då kan dom tugga många kilon utan att bli så feta som annars är det problem jag ständigt brottas med... Jag vill ge fri tillgång, men utan att behöva ha hästar som är kraftigt överviktiga. Vad blir det för andra nackdelar med blött ensilage? Kortare hållbarhetstid, eller?
Sen funderar jag lite till, det idealiska borde ju vara att ha en vinterhage med mycket skog (och mycket sly) i som de kan äta av hela vintern, tillfredsställa en del av sitt tuggbehov därifrån, och sen inte ge fri tillgång utan ge så mycket man kan utan att de börjar svälla så förbaskat, utspritt på många gånger per dag, och på det sättet få dom att faktiskt gå i skogen och gnaga där också? Och så sprida ut ensilaget i många många minimala högar, helst lite i skogen också, så att de får gå och leta maten lite också...
Om man börjar tänka så är det ju faktiskt en ganska så dålig ide att ställa ut 600 kg mat samlat i en hög i ett foderbord...

Bakgrund till mina funderingar kanske ska sägas är att mitt största problem är att jag vill låta mina hästar tugga så mycket som de behöver, men att det inte går utan att de blir rent skadligt överviktiga... De går på lösdrift, tränas ganska mycket och får inget kraftfoder om inte värdena i hösilaget kräver det (typ dåligt med protein). Vill inte ge halm, eftersom jag anser att det är viktigt att de får i sig protein, och i rätt kvoter och så, och halm bara innehåller energi och inget protein.

Samma på sommaren också, ha ett sommarbete med mycket skogsbete och väldigt lite öppna ängar där det finns för mycket gräs som gör att de blir så där enormt feta...
Intressant, det här ska jag fundera vidare på..

Om man börjar tänka så är det ju faktiskt en ganska så dålig ide att ställa ut 600 kg mat samlat i en hög i ett foderbord...
Inte nödvändigtvis. Våra hästar blandar hösilaget med grövre grejer i skogen, bl a går det åt mycket enbuskar, och dom äter inte mer (subjektivt!) än under sommaren.
Vi ger iofs inte hela balarna på en gång, utan portionerar ut 1-2 ggr/dag för att hålla ner spillet, men dom har alltid mer än dom gör av med.

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25