Hur mycket betalar ni i månaden?

Leia_99

Trådstartare
Hej!

Jag är ju som nästan vilken hästgalen tjej som helst, och jag undrar hur mycket ni betalar i månaden (ungefär)
Jag vill ju sååååklart ha en egen häst och har fått iupgift av mina föäldrar att ta reda på lite med kostnader och så.:)
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Det beror ju väldigt mycket på var i landet man bor och vad man tänkt sig för stall. Men såhär ser det ut för mig som bor i Stockholm. Har en 6-årig SWB valack på 170 cm. :)

Stallhyra: 4850 :-
Hovslagare (var 6-7 vecka): 1200 :-
Försäkring: Ca 800-900 :-
Träning: 500-1000 :-
Övrigt: 500-1000 :-

I min stallhyra ingår det då ut-/insläpp alla dagar, 4 fodringar/dag, ett täcke på/av, 13 kg hösilage, varav 1 kg havre/betfor. Tillgång till två ridhus, ridbana och skrittmaskin. Man mockar, fixar vatten och gör i ordning maten själv.
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Som Rebecca L skrev så skiljer det jättemycket beroende på vilken typ av stall man står i, vad för typ av häst man har och vart i landet man bor.

För min häst, ett (ovanligt lättfött, alltså billigt) fullblod på 171cm, betalar jag:
Box: 830kr/månad
Strö: ca 400kr/månad
Foder: ca 700kr/månad
Försäkring: 300kr/månad
Hovslagare: ca 750kr/månad
Träningar: 1000-1500kr/månad

Dvs. totalt ca 4000-4500kr/månad.

Utöver det tillkommer utrustning. Sadel bör man i min mening inte snåla när man köper. Finns dock vettiga begagnade för kring 10.000kr, men den summan bör man räkna med. Övrig utrustning är mest "småkostnader", men det blir mycket tillsammans - det måste man tänka på.

Sedan bör man också ha en buffert för veterinärkostnader. Har haft mycket otur med min häst i år och han har mest varit skadad hela tiden, dock har det varit många småskador och inget farligt som kostat mycket pengar. Två sårskador och en halsinfektion skulle ha kostat mig ca 20.000kr om jag inte hade någon försäkring. Nu tror jag att jag har betalat 9000-10000kr. Men det är som sagt småskador och det finns så mycket värre saker som kan hända, där det blir betydligt dyrare. Jag har 100.000kr på ett separat sparkonto till sådana avgifter, jag vill inte stå där och inte kunna ta min häst till veterinären för att jag inte har råd.

Vaccinationer och träckprov/avmaskning måste man också ta med i beräkningen, även om det inte blir någon stor kostnad utslaget på månader. :)
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Jag har mitt sto (152cm) uppstallad på box i ett större stall med många privatryttare.

Hyra. 1350:-
Hösilage/kraftfoder. 350:-
Försäkring. 400:-
Träningar. 1000:-
Hovslagare var 8e/vecka. 800:-
Övrigt. Varierar, men lägger alltid undan 1000:-/månad för oförutsedda utgifter.

Har tillgång till två ridhus, två upplysta ridbanor, spolspilta mm.
I stallhyran ingår box, utsläpp 7dgr/vecka.
Höpåsar och kraftfoderhinkar fixar man själv.

Ca 5000:-/månad, men då har jag räknat högt.
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Stallhyra:1100 (ridhus och ridbana, kollektiv skötsel)
Foder: ca 700/mån
spån: ca 300/mån
träningar: 1400/mån
hovslagare var 7:e vecka:1500
Om jag räknar in lite övrigt och bensin till träningar så räknar jag med ca 5000/månad.

Mellanstor stad i södra sverige.
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Jag har ett halvblod, 8 år gammal, 170 i mkh och hyfsat svårfödd.

Stallplats: ca 4500:-
Det ingår: in/utsläpp + 4 fodringar per dag, 10 kg silage, havre, betfor, 1 spånbal i veckan, ridhus + ridbana.
Man mockar och gör mat själv.
500:- köper jag extra silage för och några extra spånbalar.

Försäkring: ca 700:-
Träningar: ca 1600:-
Hovslagare: 900:- varannan månad.

Jag bor i Stockholm och här är det ju dyrt, har tidigare stått i kollektivstall där det varit billigare men mer jobb.
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Har hästen i en liten stad på en stor anläggning med två ridhus.

Box 2000 kr/mån - ink utsläpp 7dagar/v, 2 torvbalar och fodring 4 ggr/dag.
Hö 600 kr/mån
Kraft 300 kr/mån
2 Extra torvbalar 180kr/mån
Ridhusavgift 1000/9= ca 100 kr/mån
Försäkring 580 kr/mån
Hovslagare ca 500 kr/mån

Hmm, ca 4500 kr/ månad. Vissa månader blir betydligt mer......:o

Det tillkommer träning och vacc mm.

Handlar om en liten halvblodskorsning på ca 155 f 05.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Nu har jag min på lösdrift numera, men när hon stod i stallet så betalade jag

Stallplats: 2200 kr (Inkl hö, halm och utsläpp alla dagar, rihus finns på gården)
Försäkring: 256 kr
Hovslagare: 200 per månad oskodd, 600 per månad (1200 varannan) med skor.
Busskort: 1000 kr (man ska ju ta sig dit med, så jag räknar in det med).

Så runt 3500, men sen är det ju som sagt annat som läggs till. Prylar, vaccineringar och veterinärbesök.
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

En bra månad betalar jag 2000. En lite mindre bra månad, som denna har jag betalat över 10'000 för en häst (hyra, hovslagare, veterinärräkning, equiterapeut, klumpsumma för hö). Det är ju det man måste vara beredd på och ha pengar undanstoppade för att kunna klara.
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Tror det finns rätt mycket data redan på forumet, det startas en ny tråd med samma fråga minst en gång i månaden. Sök och du skall finna.

Om man tittar över lång tid så lägger vi - med två stora hästar, installade en bit hemifrån - i storleksordningen 3000-3500 kr/mån per häst. Då räknar vi in stallhyra, allt foder, periodiserade kostnader för vaccinationer och hovslagare och löpande nyanskaffning av billigare tillbehör som täcken mm.

Stora engångskostnader som sadlar och hästtransport kommer utanför den kalkylen, liksom alla kostnader för tränare och clinics (motsv).
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Jag är inte en i närheten av de priser som många andra verkar ha, men så har jag ju min häst hos en kompis och gör hälften av det dagliga jobbet, (ridning är inte inräknad), med stallets tre hästar var av en är min. Min häst har ingen försäkring eftersom tidigare ägare inte hade det och han är för gammal för att man ska kunna teckna ny försäkring. Så min kostnad hamnar på:

Stallhyra per månad inkl. foder och strö: 1100kr
Hovslagare, rundskoning var 8de vecka: 1100kr
Totalt: 1650 kr/månad

Sen kostar det ju också att avmaska, ev. vaccination och veterinär kostnader samt köpa bra utrustning till hästen och om man ska åka på träningar osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

jag har två hästar, travare, så inga ridhusavgifter etc..

stallhyra: 750 kr /häst
foder, 750kr / häst ( men då har jag kanonhö, så dom äter enbart hö)
hovslagare : 500 kr /häst
försäkring: 300 kr / häst

snart tillkommer kraftfoder för ca 500 kr / häst också...

så hästarna kostar mig 2300 kr gånger två en bra månad... en bra månad när ingen veterinär behövs, ingen utrustning behövs osv... men skulle tro att verkligheten är att hästarna kostar mig 5500 kr i månaden i genomsnitt...

lite annat att tänka på :
om man står i stall där man måste köpa foder och spån själv så får man lägga ut stora klumpsummor ibland, jag har t. ex. beställt hö nu, det är fem tusen kronor som ska ut där...
är hästen sjuk och måste till veterinär, så är det inte bara veterinäravgiften som kostar, utan transport till klinik, förlorad inkomst den dagen etc...
kan Höbonden bara köra ut höet måndag förmiddag så är det bara att se till att vara där och lasta av höet då.
står man i kollektivstall så är det tidig mornar för att släppa ut hästarna före jobb /skola
rings det från stallet å sägs att hästarna rymt, ja då får man släppa allt och åka ut och leta..

och så är det alldeles alldeles underbart :-)
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Tack för alla svar! :) Ni som har försäkring på era hästar, vilken försäkring har ni? Vilket bolag?
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Tack för alla svar! :) Ni som har försäkring på era hästar, vilken försäkring har ni? Vilket bolag?

Jag har båda mina hästar i Agria.
Båda är vet vårdsförsäkrade för 120000:- och har även tilläggsförsäkringar.
Båda hästarna är alltså likadant försäkrade men den ena kostar 9000kr/år och den andra 4500kr/år.
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

kl

Söderut har jag betalat mellan 1500-2000för box, sedan har hö tillkommit.

När jag hade min stora på lösdrift här uppe i norr så kostade det 1500/Månad inkl hö. Sedan tillkommer hovvård, försäkring, träningar, bensin för att åka till och från stallet. Och sedan kan det komma oförutsedda kostnader vid tex skador osv.

Nu har jag hästarna hemma och det kostar ungefär 1000kr hö/månad (3 hästar varav en är shettis), försäkring 400kr/månad, hovvård ca 500kr/månad (gör en del själv, barfota), mineraler och foder någon hundring/månad. Men alla har ju inte möjligheten att ha dom hemma såklart.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 378
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 381
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 102
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp