Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?
Som Rebecca L skrev så skiljer det jättemycket beroende på vilken typ av stall man står i, vad för typ av häst man har och vart i landet man bor.
För min häst, ett (ovanligt lättfött, alltså billigt) fullblod på 171cm, betalar jag:
Box: 830kr/månad
Strö: ca 400kr/månad
Foder: ca 700kr/månad
Försäkring: 300kr/månad
Hovslagare: ca 750kr/månad
Träningar: 1000-1500kr/månad
Dvs. totalt ca 4000-4500kr/månad.
Utöver det tillkommer utrustning. Sadel bör man i min mening inte snåla när man köper. Finns dock vettiga begagnade för kring 10.000kr, men den summan bör man räkna med. Övrig utrustning är mest "småkostnader", men det blir mycket tillsammans - det måste man tänka på.
Sedan bör man också ha en buffert för veterinärkostnader. Har haft mycket otur med min häst i år och han har mest varit skadad hela tiden, dock har det varit många småskador och inget farligt som kostat mycket pengar. Två sårskador och en halsinfektion skulle ha kostat mig ca 20.000kr om jag inte hade någon försäkring. Nu tror jag att jag har betalat 9000-10000kr. Men det är som sagt småskador och det finns så mycket värre saker som kan hända, där det blir betydligt dyrare. Jag har 100.000kr på ett separat sparkonto till sådana avgifter, jag vill inte stå där och inte kunna ta min häst till veterinären för att jag inte har råd.
Vaccinationer och träckprov/avmaskning måste man också ta med i beräkningen, även om det inte blir någon stor kostnad utslaget på månader.