Hur mycket betalar ni i månaden?

Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Jag hyr en liten gård och har mina två hästar hemma
kostnaderna för båda två är ca

stallhyra 400.-
foder 800.-
hovslagare 600.-
försäkring 400.-
träning 400.-
strö 100.-

Den ena hästen är försäkrad i Agria, har behövt använda den vid ett större tillfälle och det gick smidigt
Den andra är i Sveland och den har jag inte behövt utnyttja ännu (peppar peppar)

Har dock haft hästarna inackorderade med kostnader allt från 2000.- och uppåt i bara boxhyra
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Är 1900kr/mån ett bra pris för stallhyra med hö, strö och tillgång till paddock ?
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Jag har min häst i två olika stall. Pluggar till hippolog och har med mig hästen på skolan och under loven bor hon "hemma" :)
Försäkringen kostar: 550kr/mån
Skoning: 700-1100kr per gång (ca var 8e vecka)

Stall 1:
2300kr/mån kallstall, var & en sköter sin häst (utsläpp/intag + fodringar utom morgon & kväll då vi hjälps åt)
All foder ingår, grov, kraft & mineraler, även strö ingår.
Har tillgång till 2 stora paddockar, 2 rundkoraller, stort ridhus, ovalbana (islands tävlingsbana -jag håller på med islandshästar) passbana (också tävlingsbana för isisar) travbana och fina ridvägar! har även veterinär, hovslagare och tränare på plats 5 dagar i veckan.

Stall 2:
1400kr/mån kallstall. Man sköter intag själv, men uttag på morgon ingår, samt alla fodringar. Grovfoder, mineraler, betfor & havre ingår.
Strö: 14balar 1000kr
Tillgång till litet ridhus, två paddockar, en rundkorall, ovabana, passbana & fina ridvägar! har även tränare på plats.

Stall 3:
stod i ett mindre stall förra hösten.
800kr/mån Vi var 4st i stallet och turades om vid fodringar/intag osv.
Grovfoder: ca 500kr var & hade då hösilage i 3-4mån?
Strö: hämtade hos grann bonden, tror vi betalade 200kr var och sen hade vi resten av året
Kraftfoder & mineraler + salt kommer jag inte riktigt ihåg? men det blev inte många kr... (min häst klarar sig på grovfoder rättså bra)
Hade tillgång till paddock med mindre bra underlag. Mycket fina ridvägar! ca 15-20min till skolan (stall 1)
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Är 1900kr/mån ett bra pris för stallhyra med hö, strö och tillgång till paddock ?
Det beror väl litet på bl.a. var i landet och på vad som ingår ifråga om tjänster som in-/utsläpp, fodringar och eventuell täckeshantering, och om tillgången på hö och strö är fri eller begränsad. Men något överpris är det nog inte. :)
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Hej!

Jag är ju som nästan vilken hästgalen tjej som helst, och jag undrar hur mycket ni betalar i månaden (ungefär)
Jag vill ju sååååklart ha en egen häst och har fått iupgift av mina föäldrar att ta reda på lite med kostnader och så.:)

Jag svarade i den här tråden, som startades för ganska exakt en månad sen http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1169360. Det finns hundratals likadana trådar om vad det kostar att ha häst i forumet.
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Som sagt, mest beror det på var i landet du bor, om det är i stan och hur mycket service du vill ha som avgör. Jag bor i ett samhälle (ca 1500 invånare) norr om Umeå. Jag har 2 hästar, en islandshäst och en islandskorsning i ett lösdriftsstall för 700 kr månaden. Då ingår morgonfodring, kväll ger jag själv och sköter stallsysslor. Stor ridbana på granngården, men den ingår inte (100 kr häst och termin). Hö betalar jag 1.50 kr kilot. Beräknar att det kommer att kosta runt 500 kr i månaden nu när vintern har kommit på allvar. Hovslagare är hästarnas ägare (är bara fodervärd) så jag behöver bara köpa skor m.m. Ströet är spån. Eftersom de är inne så lite går det ca 2 balar på 3 månader (på ett ungefär.) De kostar 80 kr /bal.
Som du ser så kommer jag väldigt lindrigt undan, allt beror på var du bor (och liiite på vilken häst du har, om du tävlar mm. förstås.)
Sen så blir det alltid en del med veterinär, utrustning (även om du redan har "allt" så blir der en del....) m.m. m.m.
Lycka till, och hoppas att du får en häst! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Stor häst i månaden
Strö:500:-
Försäkring: 500:-
Hö: Köper per halvår. Hö per häst för oss i halvåret bli ca 1000-1500:-
Grovfoder: Betfor 100:- säcken Havre 100:- säcken Vitaminer+Mineraler ca 250:- B-vitaminer 120:-. Köper en till två nya säckar i månaden , B-vitaminerna räcker oftast längre.
Hovslagare: Från 600-1200:-

Har stall hemma så ingen kallhyra för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Har stall hemma så ingen kallhyra för mig.

Fast det där är inte sant ;)

Kostar inte din el, stolp och tråd till hagarna, grejer för att underhålla stallet och marken osv någonting?
Får du ALLT sånt GRATIS!?!?! Hur tusan gör du då!?
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Kl

När jag hade min foderhäst (lusitano) uppstallad på en ridskola strax utanför Stockholm så såg det ut ungefär såhär:

Hyra. 4250:- (inkl. Hösilage, kraftfoder)
Försäkring. 300:- (ägaren stod för halva kostnaden)
Träningar. 200:-
Hovslagare var 7-8e/vecka. 800:-
Övrigt. Vitaminer/mineraler och betfor ca 400 och sen blev det alltid något nytt i shoppingväg till hästen eller mig, Ca 600:-. Sen la jag undan runt 1000:- varje månad utifall något mer, som vi inte räknat med skulle dyka upp.

På anläggningen hade vi tillgång till 2 ridhus (20*60, 24*80), en stor upplyst ridbana, spolspilta, goda träningsmöjligheter mm.
I stallhyran ingick (förrutom hösilage och kraftfoder) box, 4 ströbalar/månad, ut och in-släpp 7dgr/vecka och täckesbyte.

Mockning, höpåsar och krafthinkar fixade man iordning själv.

Ca 7400:-/månad, men då räknade jag med frivillig shopping varje månad och även det jag la undan för oförutsedda kostnader.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Haha, minns det där med att övertala föräldrarna ;) Jag och min syster började med en hyrhäst över en sommar för att få lite mer "koll" på hur det fungerar kring en häst. Nu var mamma hästvan sedan tidigare så hon backade ju upp oss :)
Till din fråga; jag och min syster står själva i ett stall med våra ca tre mil från en storstad och jag betalar ca i månaden för mitt normalfödda varmblod på 165 cm

Stallhyra: 500 kr
Foder: ca 700 kr
Hovis: 550 kr skodd/200 kr oskodd
Försäkring: ca 100 kr
Övrigt: 1000 kr
Sommarbete (per år): 2000 kr

I hyran ingår halm, hur mkt vi vill och morgonfodringen. Däremot sköter vi in- och utsläpp själv och övriga fodringar.
Vi köper själva grovfodret och får det fraktat gratis till stallet. Det analyserar vi så de senaste två åren har de bara fått grovfoder + lite betfor vilket spar kostnader för kraftfoder. Hovis brukar komma var 8:e vecka (varannan månad) och just nu är pålle oskodd.
I övrigt brukar jag räkna in bioglucomin som han får på vintrarna och lite annat smått och gott som man kan tänkas inhandla :) För tillfället är ingen av dem vaccinerade eftersom de inte kommer i kontakt med andra hästar (tävlingsplatser etc) så den kostnaden är inte inräknad.
Syrran och jag arrenderar mark till sommarhagar som vi delar på kostnaden för.
Sen har vi båda råkat ut för lite tråkiga veterinärkostnader men tack och lov har försäkringen tagit det mesta. Sen har jag 6 mil tur och retur till stallet så bensinen ligger på ca 2000 kr i månaden. Det är väl det jag kan komma på :)
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Ca 2000/2500 kr i månaden beroende på när jag skor. Tillkommer mer vid veterinär (vaccination och avmaskning ex.) samt bensin för att ta sig till stallet (700 kr i månaden kanske)
Jag står inhyrd där allt utom kraftfoder ingår. Min ponny är lättfödd. Betalar just nu inga träningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Hyra inkl spån och hö: 2200 kr
Hovslagare: ca 700 kr (1000 kr var sjätte vecka)
Kraftfoder: ca 250 kr
Försäkring: ca 450 kr
Tränare: 600 kr

Sedan tillkommer småsummor för nya täcken och sånt men jag köper sånt väääldigt billigt eftersom jag jobbar i hästsportsbutik. Har ute ET och tandläkare minst en gång om året, vaccinationer och sånt går ju också på en slant...
Stallhyran är väldigt rimlig, gränsar till billig, och då har vi ett insläpp och en middagsfodring i veckan samt ett utsläpp i månaden, resten tar stallägaren. Höet är kanon. Jättebra stall med alla möjliga bekvämligheter.

Men usch vad det är dyrt att ha häst. Vill inte ens tänka på det.
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Min halvblodsvalack kostar ungefär såhär:

Hö: 1000 kr
Spånpellets: 250 kr
Lucern och soja: 300 kr
Hovslagare: 400 kr (800kr var 8:e vecka)
Försäkring: knappt 600 kr
Mineraler och andra tillskott: 250 kr
Vaccination: ca 100 kr

Sen tillkommer:
Anläggningskort : 1500kr/år
Träning: Ca 1000 kr/mån
Veterinär... beror ju på hurvida hästen är frisk eller ej. Har ingen stallhyra då jag har eget stall + lösdrift. Utrustning är svårt att säga fast summa på.

Men snittar på totalt ca 4000kr/mån
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

knapp

Har räknat mängder på hur det blir till hösten med nya hästen.

Kallhyra: 800:-
Grovfoder: 1300:-
Försäkring: 290:-
Sommarbete: 250:-
Lucern: 200:-
Spån: 500:-
Vaccinationer och träckprover: 400:-
Hovslagare: 200:-

Totalt: ca. 4000:- (räknar hellre lite mer än mindre)
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Kallhyra
1800 då ingårfodringar, utsläpp, insläpp och täckesbyten 7 dagar i veckan året om.

Hö 290kr
Spån 210kr
Skoning 350kr
Bensin 560 kr ibland mindre då jag å en samåker då och då.
Träning 300-600
Försäkring 400
Kraftfoder 199
Försäkring på släp samt underhåll utslaget per månad ca 100kr
totalt 4109
Men lägger undan 5000 månaden för hästen och de som blir över blir över och samlas så man kan ta av de om man behöver köpa nått typ täcke, tävlingar osv=)
 
Sv: Hur mycket betalar ni i månaden?

Jag betalar 700 kr i månaden.

Jag bor i nordvästra Skåne på en liten ort och har hästen i ett litet stall med bara min och stallägarens häst.

I hyran ingår endast stallplatsen, ingen lyx. Det är kallstall utan toa och med en liten sadelkammare - ingen värme där heller :)

El, vatten och hagmaterial som tråd, stolpar, tömning av gödselstack etc ingår.

Jag köper allt foder själv hos en bonde samt strö till boxen. Dock beställer stallägaren hem stallströt (torv) som körs hem på pall och betalar fakturan.

Sedan skriver jag upp varje bal jag tar och betalar den siste varje månad när jag betalar hyran. Det brukar gå 2 balar torv i månaden som kostar totalt 220 kr.

In och utsläpp fixar stallägaren på lörd och söndagar. Vardagarna har vi ett litet schema där vi turas om att ta in och utsläpp.

Schemat är dock inte "hugget i sten" utan vi kan byta ibland efter behov - vi har en mycket bra kommunikation. :)

Behöver stallägaren slippa något in eller utsläpp någon helg fixar jag det.

Reser stallägaren bort (som de gör lite då och då) så fixar jag stallet och deras häst också. Men så har de inte heller höjt hyran en enda gång på de 7 år vi stått där :love:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 378
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 381
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 102
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp