Hur mycket bajsar en häst?

M

Mini_molle10

Hej!

Jag undrar om någon vet hur mycket en häst bajsar på ett dygn?

Jag har nyss skaffat en medryttarhäst som står på lösdrift.
Eftersom hagen är liten så måste jag mocka hagen.
Totalt står det 3 islandshästar i hagen.

I dag när jag var där, första gången helt själv, så lyckades jag fylla 3 skottkärror med bajs. Det är en stor skottkärra.
Det hade lätt gått att fylla 3 skottkärror till, men eftersom jag hade nästan hållt på i 1 ½ timme orkade/hann jag inte mer.

Men är det normalt att 3 hästar bajsar så mycket på ett dygn?
Ägaren påstår att hon mockar varje dag.

Vet någon?
 
Sv: Hur mycket bajsar en häst?

Det är väldigt olika hur mycket olika hästar bajsar.. Mitt sto skiter lika mycket som de andra 6 tillsammans. Visserligen är det små hästar men ändå.. Hon är sanslös!
Men det låter lite otroligt att du skulle behöva köra ut tre fulla kärror (om det bara är rent bajs) om det mockas dagligen..
 
Sv: Hur mycket bajsar en häst?

nä let låter mest som om hon utnyttjar dig.
I sommras mockade vi ut ca 6-10 skottkärror baj i veckan och då hölls hagen snygg! hästarna är för övrigt 2 d-ponnyer och en stor häst
 
Sv: Hur mycket bajsar en häst?

Ja, det är rent bajs som jag körde ut 3 skottkärror med och det var somsagt inte klart då häller, utan 3 skottkärror till hade man kunnat få i hopp med rent bajs.


6-10 skottkärror i veckan, ja det blir högst 1 skottkärra per dag, det låter mer rimmligt.

Jag har inte hunnit prata med henne i dag, men får se vad hon säger, om hon klagar på mig eller om hon har någon ursäkt på att hon själv inte har hunnit mocka på någon dag, för det var värkligen mycket.
 
Sv: Hur mycket bajsar en häst?

Det är individuellt. Men generellt en skottkärra/häst/dag.

/P Döben
 
Sv: Hur mycket bajsar en häst?

Det beror väl på hur mycket man stoppar i hästen :idea:
Min häst, å andra sidan, äter lika mycket som de andra hästarna i stallet... Men skiter dubbelt så mycket. Hon är som en avfallskvarn! Turligt nog är hon renlig av sig, bajs i ena hörnet, kiss i det andra =)
Jag mockar nog 1½ skottkärra/dag hos henne, borträknat "torvsvinn"
 
Sv: Hur mycket bajsar en häst?

Vi mockar hagen åt våra islänningar, 2 st. Under mörka årstiden mockar vi bara på helgerna (eller när vädret tillåter under snösäsong). Just nu blir det kanske en 5 kärror på en vecka så jag tror nog att du mockar det mesta själv ...
 
Sv: Hur mycket bajsar en häst?

Mockar min hage varje dag, och där stod hästen tidigare ensam. Summan av högar varierar mellan 4-6, och ungefär samma antal i boxen inne.
Nu går det två hästar i hagen, och har iof bara gjort det i två dar, men som det verkar nu så har det bara "dubblats" på s a s. Den andre skiter ungefär i samma kaliber.
Sommar hagarna, som det går 3-4 hästar i, mockas ca 1 ggr/ vecka å då kan jag nog komma upp i 3-4 kärror, ibland t om mer..... Så jag säger som tidigare sagts, det är nog du som städar upp
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 127
Senast: Cambrie
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 148
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp