Hur mycket av vinsten ska jag få?

M

Marinna

Jag har hittat en häst på foder för senare köp. I dagens läge är hästen värd en viss summa.
Om jag efter fodervärdstiden (1 år) inte vill köpa hästen och den har stigit i värde är både jag och ägaren med på att jag ska ha en del av den summan som överstiger dagens värde.
Frågan är hur stor del är det rimligt att jag som fodervärd ska få? Jag har ju under ett års tid stått för alla kostnader. Och det är min förtjänst att hästen har ökat i värde. Vad tycker ni?

Sv: Hur mycket av vinsten ska jag få?

Hmm, jag vet inte om jag skulle vilja kalla det fodervärd då.?

Kanske skulle det benämnas som utbildare eller något åt det hållet?

För jag anser nog att fodervärd blir man om man vill ha en häst "som sin egen" en längre tid, utan att lägga ut pengar på att köpa den.

Som fodervärd så står man för hästens driftskostnader och får i gengäld låna själva hästen av ägaren utan att betala för det.

Jag skulle nog inte tycka att det var rätt att fodervären efter avslutat kontrakt fick en summa pengar för att ha utbildat hästen så att den stigit i värde.

Nej, jag tycker upplägget ni vill ha är mer utbildning/tillridning.

jag tycker att det är bra om du kan få förköpsrätt på hästen och då betala det pris som hästen är vär innan du tar den. Stiger hästens värde kan du ju då köpa den till det första priset och sen sälja och få ut lite penga för ditt arbete. Om du väljer att inte köpa tycker jag det skulle vara konstigt om du sklulle få del av vinsten faktist. Du har ju ändå nytjat en gratis häst ett helt år.

Vad händer om hästen sedan visar sig vara skadad (dolt fel) och ägaren tvingas köpa tillbaka hästen från den eventuella framtida köparen?

Meningen är ju att jag ska köpa hästen. Men både ägaren och jag vill gardera oss mot konflikter i framtiden. Jag har ju lagt ut tusentals kronor på utbildning under året + alla vanliga utgifter och halva försäkringen.

Vad händer om hästen sedan visar sig vara skadad (dolt fel) och ägaren tvingas köpa tillbaka hästen från den eventuella framtida köparen?

Mycket bra fråga...vi håller på att utforma ett kontrakt i dagens läge och det här är ngt vi inte tänkt på. Jag ska genast ta upp det.

jag tycker att det är bra om du kan få förköpsrätt på hästen och då betala det pris som hästen är vär innan du tar den. Stiger hästens värde kan du ju då köpa den till det första priset och sen sälja och få ut lite penga för ditt arbete. Om du väljer att inte köpa tycker jag det skulle vara konstigt om du sklulle få del av vinsten faktist. Du har ju ändå nytjat en gratis häst ett helt år.

Förköpsrätt har jag i ett helt år om hon inte vill sälja när fodertiden gått ut. Jag får alltså köpa hästen till det pris vi kommit överens om att han är värd i dagens läge.

Tanken är att jag ska köpa hästen efter fodertiden. Det är det jag vill. Men man vet aldrig vad som händer i framtiden och vi båda känner attt vi vill gardera oss mot konflikter i framtiden.
Vi har en advokat som kommer att hjälpa oss att utforma kontraktet när vi är klara med vilka punkter vi vill ha med.

Jag kommer inte att få sälja hästen inom ett år efter det att jag köpt den.

Det är en ung häst så jag kommer med all sannoliket att få dess värde att stiga.

Jag har ju lagt ut tusentals kronor på utbildning under året + alla vanliga utgifter

Ja? Det är väl sådant som blir när man skaffar sig en fodervärdhäst.
Att lägga ut pengar på träningar, det är ju valfritt.

Står det i ditt kontrakt att du SKA träna hästen och utbilda den, ja då tycker jag ju inte att du är någon fodervärd alls, utan mer en utbildare då.

Som någon skrev så är det ju bra om du får köpa hästen till det värde som den är då du får den, det är rätt tycker jag och det bör du ha på pränt. Så att det inte uppstår en konflikt när du väl ska köpa hästen.

Förköpsrätt har jag i ett helt år om hon inte vill sälja när fodertiden gått ut. Jag får alltså köpa hästen till det pris vi kommit överens om att han är värd i dagens läge.

Vill hon inte sälja när fodervärdstiden gått ut så tycker jag att ni ska komma överens som en summa i kronor som hon isåfall får betala dig (oavsett om hon behåller hästen eller säljer till någon annan), om du däremot inte vill köpa den och hon då väljer att sälja till någon annan så är det ditt val och du får inget för ditt jobb.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar