Hur mycket äter era större hundar?

J

julia_v

Och vad?

Leo äter Klass, han har alltid förr varit extremt dålig på att
äta, men sedan vi för något år sedan började med fryst färskfoder
så har han ätit bättre.
Dock är det först för ett halvår sedan som han äter varje dag
och äter upp det han får, av dessa anledningar har jag inte direkt
tänkt på hur MYCKET han har ätit, jag menar förut var man nöjd
om han överhuvudtaget åt..
Han äter nu ca 1kg Klass, och några dl torrfoder/dagen
( RC, schäferfoder), han rör sig ganska mycket, tränar lydnad,
sök och tränas i kondition med simmning ( sommartid), galoppträning
med hästen, klättrar i sand, samt cyklar ibland, drar även bildäck
vintertid.
Jag funderar på om han ska ha mer mat?
han äter ju nu oftast upp maten varje dag?
han äter tyvärr bara en gång om dagen oftast, vill ha den på kvällen.

Han är ca 63 cm hög och väger lite under 40 kg.

Så vad och hur mycket äter era större hundar, rör de sig mycket?

MVH julia

Sv: Hur mycket äter era större hundar?

Vår rottis fick knappt en liter torrfoder om dagen. Hon var tio år och rörde sig inte så jättemycket. Hon vägde 38-40 kilo (varierade något) och var 62 cm hög.

Hon åt Konsums hundfoder, Pedigree Pal och Best in Show Lamm och ris.

Lamm och ris brukade jag ge henne när hon verkade gå upp något, men då var hon också något hungrigare. Själv tyckte hon bäst om konsumfodret! :)

Senast ändrad:

Hmmm...min gammeltik äter ca 6 dl torrfoder uppdelat i 2 tillfällen(Coops)

5 åringen som också har krånglat med maten när han var yngre äter ca 10-12 dl, en del dagar äter han inte alls, men de dagarna är mera sällan nu än för några år sen....
Han har också ofta åsikter om vad som går att äta och inte, och de som han ätit med regelbundenhet är Coops och nåt billigt som heter Bonzo...allt annat äter han några dar och sen tittar han bara föraktfullt på mig och undrar om det verkligen är sant det där..... :D

BIS lamm o ris fick min gammeltik fruktansvärda eksem av, hon tuggade t om hål på sig själv :confused:
även den andra blev torr o ful i pälsen, men inte lika illa som tiken.

Jag har en mugg som jag använde. Jag tror den innehåller ungefär 4 dl, så för att vara mer exakt, så tror jag att vår hund fick 8 dl om dagen - en kopp gånger två tillfällen.

Hon fick inget annat än det. I de fall vi gav henne rester - så drog vi bort lite av torrfodret.

Jag antar att du syftar på att vi haft en debatt om tjocka hundar?

Det känns inte rättvisande för min hund var inte tjock (kanske något kilo) och jag bantade henne inte. Hon fick den fodergiva hon fick därför att hon var hyfsat fin på det. Jag ställde ut henne en del också och domarna skrev aldrig att hon var tjock.

Jag tror det viktigaste är som för människor, balansen mellan hur mycket man rör sig och hur mycket man äter.

Senast ändrad:

Jag upptäckte aldrig några pälsförändringar, men hon hade aldrig tillstymmelse till eksem heller.

Det är väl typiskt schäfer att ha lite päls/hud-bekymmer?

Fast min hund har inget eksem när jag bytte bort det fodret heller...till saken hör att jag har gett det vid ett annat tillfälle för många herrans år sen...då fick hon inte eksem :confused:

För att återgå till feta vovvar så får hon inga matrester heller, men jag måste ju kunna tillgodose hennes mättnadskänsla någorlunda också...jag häller i ca 5 dl vatten i hennes torra kulor...

och min hund är 3 år äldre än vad din hund var...Jag vill inte hålla på o tjafsa om vad som är rätt eller fel, jag gör så gott jag kan iallafall, hunden måste väl få känna att hon får nåt i magen iallafall, så länge hon är pigg i ögonen och orkar förlja med på lugna promenader så ser jag ingen anledning till att hon skulle må dåligt....hon kpmmer att dö av ålderdom, det är inte alla hundar som gör det ens idag.

Ställde du ut din hund när hon var 10 år gammal??

Nej, sista utställningen hon var på så var hon 8 och ett halvt.

Du har rätt i att din är äldre. Jag ville egentligen inte ha någon extra diskussion om det, utan konstaterade bara att det är så olika. Jag tror att min hund var som hon var eftersom hon aldrig blev tjock. Det är givetvis svårare att hitta ett normalhull när utgångsläget är antingen under- eller övervikt. Min hund var heller inte trådsmal, utan kanske något lite för tjock.

Att jag ställde ut henne i veteranklass berodde på att hon tyckte att det var så roligt! :) Hon älskade utställningar och betedde sig alltid som en unghund.

Senast ändrad:

Min är nästan 80 cm hög, hennes vikt vet jag inte. Återkommer om några dagar när vi varit hos Vet! :bump:

Hon äter RC Energy 4800 (32/30) och får i sig mellan 10-14 dl om dagen. Vissa dagar gör vi mindre, och då äter hon oftast bara upp ca 10 dl, medan hon äter upp allt (7 dl*2) dom dagar vi rör på oss mer.

Hittills är det här enda fodret som hon håller hullet bra med, men hon har blivit ÄNNU mer energisk sen hon började med det :crazy: Hon har energi som en BC typ..

senaste.JPG

Min schäfertik på 30 kg äter 5 dl Mera Dog active, 5-6 dl RC Schäfer och detta blandar jag med lite barf (ca 3 dl) varje dag. Tror jag har hittat hennes ultimata foderstat. Hon är i jättefint hull och väldigt blank och fin i pälsen. Äter med mkt god aptit. Tidigare var hon extremt kräsen och åt knappt alls.

Ang Julia_Vs hund, kolla med vet om den är underviktig, om den är det så får du kanske försöka hitta alternativ, matolja kan fungera bra ibland beroende på hund.

Vi har en springer spaniel, för tillfället är jag totalt nollställd på hur mycket han väger... (hjärnsläpp) Men han är enligt mitt tycke något tunn. Jag har precis bytt foder till Ekunaba high perfomance men jag tycker inte att det fungera något vidare, han är hungrigare än normalt, mindre blank i pälsen och möjligtvis något segare. Men av det får han 5 dl vilket är lite mer än han ska ha enligt påsen.Tidigare hade vi ett annat foder men det var så himla svårt att få tag på. Det som det lutar åt nu är att prova lone Star, då jag har hört flera som tycker att det är bra.
Han rör sig väldigt mycket, ute nästan hela dagarna, ligger visserligen still ibland men har hela tiden koll, vi tränar agility två till tre dagar i veckan och snart sätter jakt säsongen igång och då brukar han alltid tappa i hull pga dels av stress och svårt att äta när han vet att det är jakt på gång, dels jagar de flera timmar i sträck och han har svårt att koppla av mellan släppen.

Har en GD som är ca 80cm hög, väger 56kg är 18månader.
Hon äter RC gigant adult, 12dl delat på två gånger.
Hon rör sig medel mycket, ingen elit-vovve men ingen soffpotatis heller.
Har nu gott hull och öka muskler från att ha varit ett staket på Carrier Orginal 2l/dag (ett tag 3l/dag, ännu värre....)

Har en kastrerad dobermannhane och han äter Nutra Nuggets (gröna). han är 75 i mkh och väger 45 kg. Han får 8 dl torrfoder om dagen, ett tuggben och en del köttbitar när vi tränar. Han kan i stort sett äta hur mycket som helst utan att bli fet.
Han motionerar ca 3 timmar om dagen men stressar rätt mycket vilket gör att han har lätt att tappa vikt.

Sedan beror det lite på var han är. Jobbar jag och han är hos sin "farmor" eller "mormor" så kan man räkna på en fläskpannkaka hit och en falukorv dit... :angel:

Ska börja ge honom BARF....

Har en hög goldenhane på 39 kg som rör sej mycket. Har alltid varit trög med mat - konstigt nog, behöver specialfoder. Äter ca 5 dl x 2, funderar att ge honom mat en gång om dagen, Jag har vant mej vid att han ngn dag då och då inte vill ha mat. Dricker och är som vanligt förståss den dagen. får ibland iblandat bra "avfall" från vår mat. Ibland blötlägger jag omväxlar med torrt. Köttbuljong är ett alternativ för att få det mer smakligt.

Loka, weimaraner äter 1 liter om dagen, precis bytt till Purina pro plan, ris & kyckling för växande hundar.

Har provat Eukanuba ris och lamm för växande, Magnussons KRAV och Sportman's Pride, men inte varit nöjd med någon av dem, hon är lite dålig i magen...

Äter dock med god aptit, i stort sett allt, typ disktrasor, smörknivar osv, så torrfoder är inga problem

//E

Min 35-kilos retriever får 6-7 dl Carrier om dan (uppskattar lite). Nu har hon ätit lightfoder ett tag, och blivit av med ett par kilos extravikt, så jag funderar på att köra hälften light och hälften vanligt framöver. Häller också ett par dl vatten i.

Eftersom hon är retriever äter hon det mesta med god aptit, men jag minns att när vi testade färskfoder var det en lång plågsam väntan (för matte) innan det blev matdags... :d

Boris är 68 cm hög och väger 57 kg (en kompakt kille ;) ) och han äter 20 dl per dag (låter massor :eek: ) fördelat på tre måltider. Enda tillskottet är vatten och A-fil, han får sällan rester.

Men vi motionerar ganska mycket, och han gör av med mycket energi på en dag, så han behöver det. Just nu är han i perfekt hull - man känner revbenen men de syns inte.

Han äter Hundköket kyckling & ris nu, men jag vet att detta inte är något kanonfoder :crazy: så jag försöker hitta ett nytt. Om det blir Klass, BARF eller något annat vet jag inte än, men jag är i alla fall inne på att bojkotta spannmål...

Boris är 68 cm hög och väger 57 kg (en kompakt kille ;) ) och han äter 20 dl per dag (låter massor :eek: ) fördelat på tre måltider. Enda tillskottet är vatten och A-fil, han får sällan rester.

Men vi motionerar ganska mycket, och han gör av med mycket energi på en dag, så han behöver det. Just nu är han i perfekt hull - man känner revbenen men de syns inte.

Han äter Hundköket kyckling & ris nu, men jag vet att detta inte är något kanonfoder :crazy: så jag försöker hitta ett nytt. Om det blir Klass, BARF eller något annat vet jag inte än, men jag är i alla fall inne på att bojkotta spannmål...

Bebben - Otrooooligt snygg tjej du har :love: .

Till er som funderar pa BARF! Borja pa en gang! Det ar det basta jag har gjort! Det enda jag angrar ar att jag inte borjade tidigare (men jag borjade nastan direkt efter att jag last om det). Hundarna alskar det, de ar 'stenfriska' och jattenojda. Primo tyckte inte heller om torrfoder och det var en standig kamp om att han skulle ata, men inte langre!
Och sa svar pa fragan: Primo, ca 87 cm i mkh (vikt: 70 kg???) ater drygt 2 kg/dag, Allegra ca 70 cm i mkh (vikt: ???) ater ca 1,5 kg/dag

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 907
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
6 185
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 605
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18