Hur mycket äter en shettis? Kastrera shettis?

Centaur

Trådstartare
Funderar på att köpa en shettis som sällskap men vet inget om småttingarna, min minsta är d-ponny och jag har bara haft fullblod och halvblod så det är en helt annan typ av häst för mig båda när det gäller det inre och det yttre.
Vill ha en lugn, snäll, okomplicerad och självständig liten ponny.

Läser annonser och ser att det är väldigt många hingstar till salu. Är de såpass lugna och snälla att det går bra att låta dem vara hingstar eller är det så att folk säljer för att slippa kostnad och besvär med kastrering?

Valack är säkert det bästa valet som sällskap till en ganska hingstig men snäll halvblodsvalack men det finns inte så många lämpliga valacker. Är det då bättre med ett sto eller en hingst? Eller vänta tills jag hittar rätt valack?

Någon som har hingst eller sto som sällskap till en stor valack? Hur går det? Jag tror att min kommer se shettisen som en liten att ta hand om oavsett kön, han älskar små djur. Men helt säker kan jag såklart inte vara. Han har bara sett shettisar när vi har träffat dem ute på ridtur och har då tyckt att de varit väldigt spännande och fina. Inte samma reaktion som på stora hästar.

Hur mycket hö äter en genomsnittlig shettis per dag? Eller vad väger de? Har alla shettisar lätt att bli tjocka eller är vissa stammer och kön mer benägna?

Klarar de sig alltid oskodda eller ska jag räkna med att jag får sätta på boots och ev broddade boots på vintern?
Den kommer som sagt inte tränas men kanske följa med i lina på ridtur, löslongeras etc så den får röra på sig, och båda vägarna och ridbanan är grus.

Någon särskild rasbetingad sjukdom eller svaghet jag bör vara extra uppmärksam på förutom fång? Kommer endast köpa en som är van vid att gå i gräshage och som aldrig haft fång för att minimera risken. Hur vanligt är exem?

Shettisar är inte lugna är min erfarenhet. Jag brukar kalla min/a (en en vanlig och en mini) för fullblod i köttbulleformat. Det är rejält med krut och humör i mina. Däremot är dom ju små och lätthanterliga på så vis. Tuffa som bara den. Minin jag har smäller på kallblodet utav tusan ibland fast om han skulle sparka tillbaka skulle hon flyga som en vante.
Snäll vet jag inte heller. Intelligent med en räv bakom varje öra däremot. Tar alla chanser som finns att smita ur hagen, svårt att stänga dom inne.
Skulle tro att alla har väldigt lätt för att bli feta. Dom äter tills det tar slut. Runt 3 kg torrhö är väl lämpligt för en shettis. På ett ungefär förstås. Men får dom chansen så äter dom betydligt mer.
Alla klarar sig säkert inte oskodda men mina gör det året runt.

Dom är fruktansvärt roliga men inte speciellt lättsamma.

"Vill ha en lugn, snäll, okomplicerad och självständig liten ponny."

Räcker det med självständig? ;)

Förutom självständiga är de intelligenta och envisa. Snälla och lugna kan de visst vara, beroende på individ och hur de hanterats, men jag skulle nog inte kalla någon shettis okomplicerad. Det är de alldeles för smarta för.

De trevligaste shettisarna jag träffats har fostrats av vuxna, och fått arbeta regelbundet, ofta som körhästar.

Som mång andra "ur-raser" är shettisarna genetiskt programmerade att äta upp sig ordentligt under sommaren för att klara svältperioder under vintern. De kan trycka i sig oanade mängder mat om de få chansen, för det var så deras förfäder klarade sig..

Att kastrera kostar oftast mer än vad småhingstarna säljs för. Och priset ökar inte med kastreringskostnaden, så det är precis som du gissar dålig vinst att kastrera dem.

En sak att tänka på att ha de som hingst är att även om du får ett snällt, ohingstigt exemplar så det är ett större ansvar att ha hingst. Om ditt sto eller din valack rymmer ur hagen är det en sak, om din hingst rymmer ur hagen är det en annan. Och många shettisar lever efter devisen född fri och är notoriska rymmare (andra är jättesnälla och skulle aldrig rymma). Så med en shettishingst måste du se till du har absolut shettis-rymningssäkra stängsel. Vilket kan (men inte behöver) innebära något som närmast liknar Fort Knox ;)

En till aspekt är det att unghingstar kan vara ett litet pain in the ass mot sina kompisar, oavsett storlek. Det i sig är ju naturligt och de brukar bli åthutade. Men när en liten shettis slår mot en stor häst - då hamnar smällarna i knä/hasnivå. Vilket är en större skaderisk för den större hästen än en spark i sidan eller liknande.

Vad gäller oskodd så det beror helt på. Många, många shettisar går oskodda och "är minsann inte alls ömma". Sko dem så inser du att de visst var ömma, runt om. Men generellt klarar de flesta hagliv oskodda (exkl om det blir väldigt halt eller knöligt påfruset, dvs som för alla andra), men ska de gå på vägar osv kan de behöva skor. Det finns tofflor i shettisstorlek, som kan broddas vid behov.

Eksem är inte helt ovanligt.

Av det du beskriver så undrar jag om inte en B-ponny av ädlare snitt har bättre förutsättningar att passa dig, tänker främst på bete/foder? Alternativt köp en inkörd som du kan motionera =)Det är svårt överlag hålla en shettis slank på bete, särskilt om den inte jobbar. Och även om den aldrig haft fång så att bli fet innebär ju en fångrisk. Munkorg/betesbegränsare brukar inte hejda intaget nämnvärt för en shettis.

Det du söker är en sådan som min E. Han var valack, inkörd, inriden, gudasnäll och rymde inte. Däremot lättfödd (hade haft fång hos förra äg där han gick som sällskap åt hbl, på bete och fri tillgång), men det passade jättebra då jag köpte honom som sällskap åt en annan lättfödd fångis av större modell. Får man tag på en bra shettis har man en fantastisk liten ponny =) Men de är eg inte det ultimata sällskapet åt stora hästar som bör äta mycket, gå på bete osv.

Tack för alla svar. :)

Tänker som dig Alexandra, jag har sett många shettisar som rör sig på ett sätt jag förbinder med ömma hovar. Är beredd att använda boots.

Ja, en liten B-ponny är också något jag funderar på. Det är kanske enklare att hålla dem fångfria och normalviktiga än en shettis. Jag har ängsmark så det är inget vallbete, men jag vill ju helst kunna ha dem i gräshage året om, vill inte att ponnyn ska behöva stå i en liten grusruta.

Jag vet inte hur du har det kring dig, men en B-ponny kan ju vara enklare hitta nån liten ryttare åt kanske, så det blir extra motion där? Lite tjänligare ha en B-ponny som handhäst med.

Men i slutänden sitter ju allt i individen :)

Tack för alla svar. :)

Tänker som dig Alexandra, jag har sett många shettisar som rör sig på ett sätt jag förbinder med ömma hovar. Är beredd att använda boots.
Måste bara inflika här att du måste vara beredd att sko om så krävs. Min shettis trivdes inte alls med boots oavsett sort. Hon ömmade när jag körde. Sen fick hon skor fram och nu rör hon sig helt obehindrat vid körningen och i hagen rejsat hon massor nu och har plötsligt fått ganska fina gångarter :angel:
Det är dessutom inte alla hovisar som skor shettisar.
Min shettis är ingen sällskapshäst, hon är en riktig arbetsmyra :D

Hur mycket en shettis äter beror på höanalysen ;) En normalstor shettis väger cirka 180-220 kg.

Det är ett stort överskott på unghingstar, så pass stor att en del slaktas. Tror det är priset för kastrering som gör att uppfödare inte gör det. Min billiga 2000:- shettis kostade sammanlagt 7.500:- att kastrera iom komplikationer ;) De pengarna hade jag aldrig fått igen vid försäljning.

Kan säga att jag har haft min ene unghingst (numera kastrerad) tillsammans med halvblodsunghästar, två treåriga valacker. De ÄLSKADE honom. De var som besatta. Så där gick det jättebra. Idag går han och min andre unghäst (valack) tillsammans med en fyraårig avelshingst, utan problem. De gick även ihop när de fortfarande var hingstar och det gick jättebra, men det hade nog varit problematiskt när stona till avelshingsten brunstar. Han blir lite tuffare då.

Jag tar tillbaka att mina klarar sig bra barfota. Eller, det gör dom men minin är väldigt öm på grus och om hon hade motionerat mer så hade hon behövt skor på sommaren. Den andra ömmar lite om det blir för mycket grus men det går att undvika så det går bra. Vi har väldigt fina mjuka skogsvägar samt snö på vintern.

Min shettis är ingen sällskapshäst, hon är en riktig arbetsmyra
Det här skriver jag under på.
Jag har ängsmark så det är inget vallbete, men jag vill ju helst kunna ha dem i gräshage året om, vill inte att ponnyn ska behöva stå i en liten grusruta.
Jag skulle inte ha en shettis på gräs året runt. Mina går i skogshage året runt (olika hagar sommar och vinter) så definitivt ingen grusruta och dom har ändå mycket att äta och plocka med.
Speciellt om den främst ska vara sällskap så är det nog rent olämpligt att ha den i gräshage.

Jag köpte ett shettisto på 17 år nu i somras :D hon behövde inte skos sa dom, hon hade alltid gått barfota, jo okej vi provade, men så seg hon var! Kanske ömfotad? Jovisst efter att jag skott henne blev hon riktigt framåt! Trippar och småtravar mest hela tiden på utflykterna, hon är faktiskt framåt ;) och supergo! Till och med mina halvblod gillar henne, fast dom var vääääldigt skeptiska i början till "det där" krypet :cautious:

Det är ganska krångligt att ha en shettis ihop med en stor när de har så olika matbehov... Hos mig får även den stora nöja sig med "shettisportioner" under dagen och sen får man kompensera med mera hö över natten när de står inne, men det är ju inte helt optimalt. De flesta shettisar är ju tyvärr såna att de blir smällfeta bara de får se gräs på vykort. Mina får ca 4 kg hö och tränas en hel del men det är svårt att hålla dem i bra hull. På sommaren ser de lätt ut som fotbollar även om de är i full tävlingskondition...

En annan risk med att skaffa en sällskapsshettis är att man kan upptäcka hur roligt det är att köra och plötsligt har man istället en tävlingsponny och ett sällskapshalvblod... Och sen förökar sig shettisarna lätt, så att man får hela stallet fullt av dem och säljer ridhästen som ändå inte används.

Jag tycker det är trist med alla "sällskapsshettisar" som bara får vara just det. Shettisar är smarta och behöver hjärngympa. Om de inte får det ser de till att skaffa sig det. Det kan vara att rymma (mkt populärt!) men det kan också vara "bästa sättet att skrämma människor".

Funderar på att köpa en shettis som sällskap men vet inget om småttingarna, min minsta är d-ponny och jag har bara haft fullblod och halvblod så det är en helt annan typ av häst för mig båda när det gäller det inre och det yttre.
Vill ha en lugn, snäll, okomplicerad och självständig liten ponny.

Läser annonser och ser att det är väldigt många hingstar till salu. Är de såpass lugna och snälla att det går bra att låta dem vara hingstar eller är det så att folk säljer för att slippa kostnad och besvär med kastrering?

Valack är säkert det bästa valet som sällskap till en ganska hingstig men snäll halvblodsvalack men det finns inte så många lämpliga valacker. Är det då bättre med ett sto eller en hingst? Eller vänta tills jag hittar rätt valack?

Någon som har hingst eller sto som sällskap till en stor valack? Hur går det? Jag tror att min kommer se shettisen som en liten att ta hand om oavsett kön, han älskar små djur. Men helt säker kan jag såklart inte vara. Han har bara sett shettisar när vi har träffat dem ute på ridtur och har då tyckt att de varit väldigt spännande och fina. Inte samma reaktion som på stora hästar.

Hur mycket hö äter en genomsnittlig shettis per dag? Eller vad väger de? Har alla shettisar lätt att bli tjocka eller är vissa stammer och kön mer benägna?

Klarar de sig alltid oskodda eller ska jag räkna med att jag får sätta på boots och ev broddade boots på vintern?
Den kommer som sagt inte tränas men kanske följa med i lina på ridtur, löslongeras etc så den får röra på sig, och båda vägarna och ridbanan är grus.

Någon särskild rasbetingad sjukdom eller svaghet jag bör vara extra uppmärksam på förutom fång? Kommer endast köpa en som är van vid att gå i gräshage och som aldrig haft fång för att minimera risken. Hur vanligt är exem?

Jag har ett litet shettissto på 7 år som sällskapsdam till mitt halvblod. Fungerar hur bra som helst. Min lilla shettis är ingen rymmare, fin hullet och lätthanterlig - för en vuxen. Jag skulle inte släppa lös henne själv med ett barn :angel:. Jag köpte henne när hon var 1 och eftersom hon har stamtavla så roar vi oss med lite utställningar mellan varven - vilket är jätteroligt eftersom det gått rätt bra :D.

Men bara för att hon är sällskapsdam så struntar jag inte i ponny, hon kräver sin del av mattes uppmärksamhet och får hänga med ut som handhäst när jag tar skritturer på den stora madamen. Övrigt så sker det aktivering i form av promenad eller tömkörning. Inte varje dag, men tillräckligt för att hon är nöjd (som jag upplever det i alla fall). Det är den lilla madamen som bestämmer i hagen ;).

Just nu går min shettis barfota, men skulle jag jobba mer eller använda henne som körponny, då skulle hon nog behöva skor fram i alla fall. Hon väger cirka 200 kg och har ett MJ-behov på 35 Mj per dygn. I dagsläget innebär det 4,5 kg hö per dag med det höt jag har den här säsongen. Jag har inte heller några problem med fodringen i hagen. Jag lägger ut 3 kg/mål (3 st), och under tiden som stora madame äter 2 kg, så äter den lilla 1 kg. Stora madamen får sedan det som behöver kompletteras för hennes del till kvällsmålet som serveras inne.

Jag har också den typen av shettis som lämnar kvar hö när hon är mätt, har förstått att det inte är så himla vanligt...

Att jag valde ett sto som sällskapsponny är för att jag har ett sto och gillar ston bäst.

Men som sagt - de kan lätt föröka sig och det är tur att jag inte har fler boxar i mitt stall :angel:

/Lizzie

Rekommendera am minitayrhästar istället, har en av de större varianterna. Kan bara säga gott om rasen, min är inte ömfotad, ser ut som en häst i miniformat och drar med lätthet rockard och trimmar med WP. Har haft shettis förut, men nu har jag fastnat för denna underbara ras.
Lättlärd och arbetsvillig och helt underbart snäll.

577999_4566884808941_657020905_n.jpg

481789_4566885208951_1925370222_n.jpg

302843_4566816327229_1961660696_n.jpg

Min shettisvalack köpte jag som sällskap till min islandsvalack och det var inget dumt köp trots att han är sent kastrerad, uppfostrad av barn och mellanlandade på en ridskola i sin ungdom. Han har därför inte världens bästa tålamod kring ungar i grupp men en i taget tycker han är ok. Alltid arbetsvillig och pigg framför rockard/släde/snowboard, lätt för samling och helt enkelt rolig att jobba med! Samtidigt som han kan vara taggad vid träning har han en totalt cool inställning till livet. Kan käka frukosten liggandes ner och sover gärna med huvudet i famnen på en. Självständig? Självsäker! Går omkring på denna jord som om han fick medalj för varje gång han lyfter på svansen och skiter. Skulle definitivt sälja sin stamtavla för ett havrekorn. Han är lättfödd och det är svårt att begränsa givan när hästarna äter alla fodringar gemensamt i hagen. Inte helt lätt att hålla normalhull med andra ord!

1923735_20678085595_9023_n.jpg

10399335_228901785595_3463201_n.jpg

Jag hade aldrig letat efter en shettis i sak om man har ngn föreställning att de skulle vara lugna stadiga sällskapshästar till ngn ensam individ som behöver en kompis i sak och gärna en lugn stadig sådan .

Bete/foder är en variabel å det grövsta det med beroende på hur man håller hästarna givetvis .

Håller med @SkorpSmulan i dennes redovisning.

Senast ändrad:
Har haft tre shettisar. Väldigt speciella små varelser! Alla mina har varit EXTREMT svåra att stängsla in (här snackar vi 4 trådar och fåragerigat och de springer hej vilt ändå) Så jag skulle rekommendera en welsh montain istället. Inbillar mig att de är lättare att stängsla in...

En väluppfostrad shettis som är vettigt hanterad av vuxna är ingen dålig ponny, jag har inte riktigt samma erfarenheter som många i tråden har av Shetlandsponnyn.

Min shettis är endast 83 cm hög, det händer att han slinker under om man inte har en tillräckligt låg tråd med el på någon av trådarna i staketet (alla givetvis, men att tråden bara finns där räcker i praktiken). Men han är absolut ingen rymmare (har hänt två gånger förra året, just på grund av för hög undertråd) och han klarar absolut av att gå som sällskap även om han i vagn och under ryttare är en riktig sprakfåle som helst springer både fort och länge ;) Just nu gör han ingenting mer än att gå i hagen då jag är mitt uppe i en flytt bland annat. Han är varken fet eller rymningsbenägen för det.
Skor behöver han fram om han arbetas, annars inte.

Han är inte heller envis eller särskilt speciell till temperamentet, bara ljuvlig och underbart enkel att ha att göra med. Givetvis har han åsikter och det är inga hästar man låter enbart bli hanterade av barn, de är för smarta för det och då kan det säkert gå åt skogen till slut. Men som han är nu kan jag sätta honom i ett barns händer utan problem, så länge det underhålls av en vuxen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka