Hur mycket äter en fölunge

Shaggy

Trådstartare
Min tös har bott i egen box några nätter nu. I början tyckte jag hon åt bra men nu de sista två nätterna så har hon inte plockat i sig många strån. Hur mycket det blev natten till igår vet jag inte men natten till idag är det max 1,5 kg med TS runt 60% + möjligen halm. För mig känns det som katastrofalt lite framförallt som det är utebox de står i.
Ungen verkar i övrigt som vanligt (har inte tempat ska göra det i kväll) och pigg och glad vid insläpp.

Sv: Hur mycket äter en fölunge

mina äter 3kg hö, 0.5kg hackad lusern samt krafftfoder på natten var. Soprent på morgonen. Runt 7-8kg hö var per dygn. Blivande maxade d-ponnyer-små hästar.

Tycker den borde äta mer, men beror ju på ålder och storlek m,m.
Kan också vara lite läskigt att stå själv i början om den inte är van så att den kommer igång och äter bättre efter några dagar.

75% arab 25% SWB, 6,5 månad. Beräknad vuxenstorlek runt 150 cm.

Jag skulle säkra upp med lite mer kraftfoder ett litet tag.

Min kuse har ätit mindre de senaste dagarna, men jag tror att det beror på smällarna. Jag har säkrat upp med mer kraftfoder eftersom jag ser att hon har fallit ur, utan att hon har blivit mager d v s.

Är hon precis avvand så hade jag inte oroat mig ännu. Om hon däremot äter dåligt även nästa vecka så hade jag stoppat henne tillsammans med en häst som åt hela tiden så att hon genom flockbeteendet också äter.

Hon går ihop med stoet dagtid fortfarande. Tanken är att hon ska åka iväg på lösdrift så snart som möjligt men innan dess måste hon ju äta ordentligt. Jag har tyckt det ser ut som hon äter lite dålig i hagen också. Stona och den andra fölungen kan stå och äta och hon står för sig själv en bit bort. Hon är inte på något sätt ivägkörd utan vill bara pyssla med något annat (mammas dotter på gott och ont). Jag ser henne dock inte hela dagen iom att jag är på jobbet så vad hon gör då vet jag ju inte. När hon stått med stoet har hon dock "kastat" sig över silaget på kvällen Frågan är bara hur mycket hon petat i sig då hon kanske bara ätit 1 strå i taget och då blir det ju inte så mycket även om hon tuggar hela natten.

Angående kraftfoder så är hon inte så imponerad av det alls. Snarare totalt ointresserad.

Mitt råd är som alltid - gör som Masse råder!

Besvara hennes frågor så får du svar!

Hur länge har det varit såhär? Håller hon hullet eller börjar hon gå ner i vikt? Så länge hon håller hullet får hon ju i sig tillräckligt med mat.

Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag vägde inte silaget i början utan tyckte det såg ut att minska på ett vettigt sätt. Nu tror jag jag har vägt i 4 dagar och det är under den tiden det varit så dåligt, det kan dock varit likadant redan innan för jag har varje dag kommit in i boxen och tänkt att "nu har hon börjat äta". När jag sedan skrapat ihop resterna så har minskningen varit försumbar.
I natt petade hon i sig 0,5 kg :crazy: :cry:.
Vikten har jag ingen koll på utan jag har först idag mätt omfånget på henne. Jag tycker dock att hon blivit lite lättare i kroppen men det kan lika gärna ha med växtfas att göra som viktnedgång. Hon är inte tunn när man känner henne över revbenen.
Funderar på ifall jag måste ställa ihop henne med stoet igen.

Senast ändrad:

Det bästa brukar vara att ställa ihop fölet med ett annat föl, och det har du väl möjlighet att göra?

Nej tyvärr har jag inte möjlighet till att ställa ihop fölungarna. Det är bara den ena som är min samt att de står i olika stallar (mina i uteboxar, finns 2 st). Samt att min unge skulle bli galen på hingstungen.

Att de står i olika stall (på samma gård?) är väl inget hinder. De använder ju en box mindre, om de delar box.
Och jag tycker mig ha märkt att det faktiskt går att ställa ihop vitt skillda personligheter, för de lär sig uppskatta varandras sällskap.

och vem ska lämna sin mamma helt, när ingen av dem är mogen för det?

Min äter 8 kg hö, 2kg lucern, lite soja, betfor, 0.5 kraaft groov. Hon kommer blir ca 160cm.

Hon plockades ganska bryskt, tvär avvänjning, togs från mamma (de bodde i samma box) och åkte 25 mil till nytt hem.

Skönt att hon äter, har aldrig varit fel på hennes aptit :D

Prova hö istället kanske?

Det kan jag ju faktiskt göra. Har inte ens tänkt på det då mamma inte får äta hö (hosta). Tror dock inte att silaget är problemet, hon äter i hagen, utan viljan att äta.
I natt åt hon 1 kg (sucka). Tror nästan jag ställer ihop henne med stoet några nätter igen. Det känns som om vi hamnat i en ond cirkel.

Hon går ihop med stoet dagtid fortfarande. Tanken är att hon ska åka iväg på lösdrift så snart som möjligt men innan dess måste hon ju äta ordentligt. Jag har tyckt det ser ut som hon äter lite dålig i hagen också. Stona och den andra fölungen kan stå och äta och hon står för sig själv en bit bort. Angående kraftfoder så är hon inte så imponerad av det alls. Snarare totalt ointresserad.

Det kan jag ju faktiskt göra. Har inte ens tänkt på det då mamma inte får äta hö (hosta). Tror dock inte att silaget är problemet, hon äter i hagen, utan viljan att äta.
I natt åt hon 1 kg (sucka). Tror nästan jag ställer ihop henne med stoet några nätter igen. Det känns som om vi hamnat i en ond cirkel.

Har gjort fet-stil av det jag funderat över i dina inlägg.

I mina öron låter detta som om det är något konstigt med ungen.

Hon är inte med dom andra.
Hon är inte intresserad alls av vad som finns i krubban.
Du anar en viktnedgång
Och nu i dagsläget slutat äta nästan helt och hållet.
(trots att mamman finns i närheten)

Att föl "utan trygg flock" går ner i vikt vid avskiljning är igentligen ganska vanligt.
Men i detta fall är ju inte ungen borta från mamman eller helt avskiljd.
Utan krånglar ändå.

Den nya rutinen med egen box kan i och för sig vara en otrygg faktor så därför, skulle i alla fall jag försöka knäcka problemet på nåt vis.

Fölungens status är viktigast.
Allt ok med henne? Inga munskador? Tänder?
Är hon nyligen vaccinerad?
Har hon svullnad på vaccinationsstället?
Temp?
Rör hon sig helt obehindrat eller ser hon stel/kantig ut?

Om allt är ok så skulle jag ändå gå på din linje för att utesluta "övriga fel" på fölet.
Prova ett tag att släppa ihop mor och unge igen.

Du bör se en radikal förändring i hennes matlust OM det är DET med mamma som är felet.

Skulle fallet vara så, bör du på något sätt omvärdera detta med kompis (stallgrannen)
Kan inte alla 4 gå ihop dagtid till att börja med?

Alltså fölungar brukar ju vara MED.
Inte gå för sig själva och titta på sina naglar eller räkna fåglar.

I denna ålder gör dom ju inget annat än jävelskap. Tuggar på andras grimmor, flyttar foderhögar, gräver hål här och var och försöker agera skogsmaskin med träden.
Skrammel med hink betyder att jättekul saker är på g.

Så VARFÖR står din i en matvägringsvrå?

AM

Nej tyvärr har jag inte möjlighet till att ställa ihop fölungarna. Det är bara den ena som är min samt att de står i olika stallar (mina i uteboxar, finns 2 st). Samt att min unge skulle bli galen på hingstungen.

Varför skulle hon bli galen på hingstungen om hon är som ett frimärke på honom i hagen på dagarna?

För er andra så kan jag berätta att jag äger det andra fölet och dess mamma.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård har en 5 åring som är helt hopplös! Han äter sin en avföring, hela boxen är ren på skit varje morgon. Han har haft höbal i hagen, men...
2
Svar
25
· Visningar
4 787
Senast: Miedo
·
Hästvård Hej Jag har ett sto som äter väldigt mycket salt. För en vecka sedan kom hon hem från betet och stallades in på natten & har nu ätit...
Svar
7
· Visningar
2 965
Senast: Twihard
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 700
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har...
Svar
8
· Visningar
2 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka