Sv: Hur mycket äter en fölunge
Hon går ihop med stoet dagtid fortfarande. Tanken är att hon ska åka iväg på lösdrift så snart som möjligt men innan dess måste hon ju äta ordentligt. Jag har tyckt det ser ut som hon äter lite dålig i hagen också. Stona och den andra fölungen kan stå och äta och hon står för sig själv en bit bort. Angående kraftfoder så är hon inte så imponerad av det alls. Snarare totalt ointresserad.
Det kan jag ju faktiskt göra. Har inte ens tänkt på det då mamma inte får äta hö (hosta). Tror dock inte att silaget är problemet, hon äter i hagen, utan viljan att äta.
I natt åt hon 1 kg (sucka). Tror nästan jag ställer ihop henne med stoet några nätter igen. Det känns som om vi hamnat i en ond cirkel.
Har gjort fet-stil av det jag funderat över i dina inlägg.
I mina öron låter detta som om det är något konstigt med ungen.
Hon är inte med dom andra.
Hon är inte intresserad alls av vad som finns i krubban.
Du anar en viktnedgång
Och nu i dagsläget slutat äta nästan helt och hållet.
(trots att mamman finns i närheten)
Att föl "utan trygg flock" går ner i vikt vid avskiljning är igentligen ganska vanligt.
Men i detta fall är ju inte ungen borta från mamman eller helt avskiljd.
Utan krånglar ändå.
Den nya rutinen med egen box kan i och för sig vara en otrygg faktor så därför, skulle i alla fall jag försöka knäcka problemet på nåt vis.
Fölungens status är viktigast.
Allt ok med henne? Inga munskador? Tänder?
Är hon nyligen vaccinerad?
Har hon svullnad på vaccinationsstället?
Temp?
Rör hon sig helt obehindrat eller ser hon stel/kantig ut?
Om allt är ok så skulle jag ändå gå på din linje för att utesluta "övriga fel" på fölet.
Prova ett tag att släppa ihop mor och unge igen.
Du bör se en radikal förändring i hennes matlust OM det är DET med mamma som är felet.
Skulle fallet vara så, bör du på något sätt omvärdera detta med kompis (stallgrannen)
Kan inte alla 4 gå ihop dagtid till att börja med?
Alltså fölungar brukar ju vara MED.
Inte gå för sig själva och titta på sina naglar eller räkna fåglar.
I denna ålder gör dom ju inget annat än jävelskap. Tuggar på andras grimmor, flyttar foderhögar, gräver hål här och var och försöker agera skogsmaskin med träden.
Skrammel med hink betyder att jättekul saker är på g.
Så VARFÖR står din i en matvägringsvrå?
AM