Hur mycket äter en fölunge

Sv: Hur mycket äter en fölunge

och vem ska lämna sin mamma helt, när ingen av dem är mogen för det?

Där finns det där emot ett vettigt argument som förklarar varför det för dagen inte passar att ställa dom i samma box.

Bägge fölen har ganska nyligen tagit steget från sina mammors boxar till grannboxarna nattetid och om någon av dom ska dela box med den andra så kommer den en bra bit från sin egen mamma.

/Camilla

Bägge fölen har ganska nyligen tagit steget från sina mammors boxar till grannboxarna nattetid och om någon av dom ska dela box med den andra så kommer den en bra bit från sin egen mamma.

/Camilla

Jag vet att folk har olika teorier, men med massor av olika avvänjningar i en herrans massa år kan jag rakt av säga att bästa sättet är att göra en tvär avvänjning. Då får man stress på fölen bara nåt dygn.

Genom att hålla på och separera nattetid så blir det stress varje natt.

Är fölet moget föravvänjning och äter bra, AVÄNJ HELT.
Annars vänta med att dela dom överhuvudtaget.

Senast ändrad:

Det kan jag ju faktiskt göra. Har inte ens tänkt på det då mamma inte får äta hö (hosta). Tror dock inte att silaget är problemet, hon äter i hagen, utan viljan att äta.
I natt åt hon 1 kg (sucka). Tror nästan jag ställer ihop henne med stoet några nätter igen. Det känns som om vi hamnat i en ond cirkel.

Jag tror att problemet görs större än vad det är efter att jag har läst igenom denna tråd?

Jag reagerar på dessa ord, "hon äter i hagen, utan viljan att äta".
Hur vet du att hon äter utan viljan att äta, tror du att en häst tänker så?

Vi ser dom så korta stunder på dagen när vi kommer på vägen in till stallet så jag tycker inte att du ska hänga upp dig på vad du ser just då?

Oftast när jag ser dom så är hon med dom andra och i mina ögon äter med lika god aptit som dom andra!

Sen har du naturligtvis det faktum att hon äter dåligt på natten, men jag uppfattar det inte som ett problem ute i hagen på dagen.

/Camilla

Skulle fallet vara så, bör du på något sätt omvärdera detta med kompis (stallgrannen)
Kan inte alla 4 gå ihop dagtid till att börja med?

Alltså fölungar brukar ju vara MED.
Inte gå för sig själva och titta på sina naglar eller räkna fåglar.

I denna ålder gör dom ju inget annat än jävelskap. Tuggar på andras grimmor, flyttar foderhögar, gräver hål här och var och försöker agera skogsmaskin med träden.
Skrammel med hink betyder att jättekul saker är på g.

Så VARFÖR står din i en matvägringsvrå?

AM

Bägge stona med sina föl går fortfarande ihop dagtid och i mina ögon är bägge ungarna nyfikna och fulla av upptåg! ;)

Naturligtvis kan det finnas små stunder när de står för sig själva och filurar, men det ser inte jag som något avvikande?

Den sista tiden har de bla kommit på den roliga sysslan med att gnaga på staketstolparna och det är ingen bra ideé i dessa vintertider tycker denna matte i alla fall!:angel:

/Camilla

Nafayette
Hon var direkt mycket mer intresserad av maten när hon fick stå med sin mor.
Angående hagen så står hon inte och räknar fåglar hela dagen men hon kan få för sig attt vara för sig själv och skita i övriga. Hon är dock mycket intresserad av omgivningen och då framförallt brorsan som hon precis som Cano skriver är som ett frimärke på stora delar av dagen. De busar och har sig men helt plötsligt så filosoferar tösen för sig själv en stund ofta då när de andra 3 äter. Sen kan hon mycket väl stå och äta när de andra gör något annat. Jag känner igen beteendet väldigt tydligt från mor hennes "jag vill inte äta där utan gräset här är godare, tycker inte ni det kan ni dra".
Ungen är långt ifrån mager (inte tillstymmelse) och musklad och fin i kroppen.

Cano jag tänker mest på att ifall de hamnar så tätt som en box så tror jag att det skulle gå överstyr. Hon är bra på att använda bakbenen och jag vill inte att han råkar illa ut. Det plus att vem ska stå utan mor sin? Angående staketstolparna är vi helt överens tyvärr är inte ligisterna det (eller stona :crazy:).

Jag vet att folk har olika teorier, men med massor av olika avvänjningar i en herrans massa år kan jag rakt av säga att bästa sättet är att göra en tvär avvänjning. Då får man stress på fölen bara nåt dygn.

Genom att hålla på och separera nattetid så blir det stress varje natt.

Är fölet moget föravvänjning och äter bra, AVÄNJ HELT.
Annars vänta med att dela dom överhuvudtaget.

Din teori kan mycket väl stämma, men mina verkar inte stressade av av att stå i boxarna brevid varandra nattetid.
De äter var för sig det de får i krubborna och grovfoder till belåtenhet.

/Camilla

Ungen har ätit lika uselt i natt :cry:. Max 2 kg silage och då vet jag ju inte om stoet ätit av dessa 2 kg också. I natt vet jag ju iallafall att hon har diat.
Har talat med kliniken och fått lite tips på vad jag ska kolla efter.
Blev erbjuden en tid (idag) men rekomenderad att vänta pga snöovädret iom att ungen är fin i kroppen (vilket cano kan verifiera om ni inte tror mig).
Hur sjutton kan hon se ut som hälsan själv när hon äter så katastrofalt dåligt?

Angående hull så ser hon lite lättare ut i kroppen och jag tycker egentligen inte att hon ser smalare ut utan mer högställd/lite ädlare och tolkar det som en växtfas men jag nämnde det iom att jag kan ha fel.

Jag hade flyttat stona då och ställt fölen i boxarna bredvid varandra. Jag finner det mycket stressande för stona att se sina föl i en annan box.
Vi avvänjer samtliga våra föl, på samma sätt, två och två i boxar och mammorna försvinner upp på sitt vinterbete, sen ses dom inte förräns möjligen en skymt på sommaren! Fungerar utmärkt, fölen står tillsammans och alla äter! De föl som står ensamma äter minst, dom har ingen konkurrans om maten! Dom som är två äter som glupska grisar :).
Hur vet man när fölen är redo? Vad bedömmer du det på?
Vid 6 månaders ålder är oftast fölen redo, i hela Europa avvänjs fölen vid 4 månaders ålder och även dom överlever.

När jag läser denna tråd tycker jag det låter som du gör problemet större än det är!

Mina föl samtliga ponnyer äter 1,5 - 2 kg krafft föl och havre kross varje dag, sen äter dom hösilage och halm, tjocka som bara den!

Långt ifrån alla föl är redo att lämna mamma vid en viss bestämd ålder utan det är väldigt individuellt när. Jag har varit med om föl som har behövt dele från mamma på natten vid fyra månader för att de inte ska äta förmycket och för att stoet ska få något att äta. Precis som jag har haft ett extremfall där fölungen vägrade äta annat mammas mjölk innan han var ca 10 månader. Enstaka tuggor av mammas foder men inget riktigt ätande alls.

Själv har gått igenom de flesta typer av avvänjning under åren. Allt från att helt dela sto och föl vid en viss ålder till att sto och föl själv får säga till när det är dags. Ingen metod är 100% finns alltid någon individ som passar. Så fungerar det inte för individen får man helt enkelt ta till en annan metod eller som sagt tidigare gå ett steg tillbaka och ge dem mer tid innan man försöker igen. Om det nu är så att man måste använda en viss metod.

Nej en metod passar definitivt inte alla frågan är vilken metod man ska använda på min tös. Nu har jag gått tillbaka ett steg och får se när jag testar igen. En svag plan på att göra så att imorgon kväll får de stå var och en för sig och att jag sedan åker ut mitt i natten och sätter ihop dem. Funkar ju i 4 dagar när jag är ledig men sen vet jag inte. Jaja tid har jag ju, ungen är min och box och foder har jag.

Om jag kände att ungen inte åt som den skulle hade jag själv vänta ännu längre. Alltså inte i dagar utan veckor eller månader tills jag var säker på att den verkligen åt ordentligt. Har själv i år sex stycken föl och inget är skillt från sin mamma ännu. Vissa visar att de klarar sig mer och mer själv andra är fortfarande väldigt bundna till sina mammor.

Givetvis beror det hela på hur hon äter inatt. Äter hon lika dåligt som natt till idag är det inte tal om att ställa isär dem.

Hur kan du veta hur mycket grovfoder hon äter när hon står i mammas box?

Jag håller fullständigt med Masse låt saken ta tid om du nu backat bandet så låt det vara och låt fölungen vara kvar hos sin mamma ett bra tag till .

Känns som du hastar på lite framåt tillbaka .

Varför är det så viktigt att vänja av fölungen nu ?

Låt den få tid och se att den får i sig mat och mjölk genom mamman om du inte har problem med hull på mamman ?

Ta det lite lungt så löser sig problemen .

Alla föl äter olika och jag vet att en av mina unghästar åt dåligt och det blev häst av henne också och hon var inte undernärd fin i kroppen men ja slank var hon men hon var väldigt slank ända tills betes säsongen som 2 åring då blev hon en liten köttbulle :o

Hon åt mer dagtid ute med de andra hästarna och kanske 2 kilo ensilage över natten och något kilo kraftfoder första året när hon stog inne . Dock upplevde jag att hon mådde bra både psykiskt och fysiskt.

Mia

Tråkigt läge:(. En av de andra tjejern i tråden för 10orna köpte ett föl som bara åt hö och vägrade äta kraftfoder trots att den behövde lägga på hull. Den började dock äta efter att fått magsärsmedicin. Är kanske idé att fråga veterinären om det?

Min unge äter som, tja, en häst:D. De får hö fyra gånger om dagen. Frukost och lunch i hagen och då får han fyra kg vid varje mål, de andra två hästarna är äldre och de får mer i sina kassar så jag tror att han hinner äta upp det mesta själv. När han kommer in får han tre kilo som är uppätet tills han får kvällshö på fyra kg. Inte ett höstrå kvar i boxen om morgonen! Utöver detta får han två kg hackad lusern, 0.4 kg krafft muskel och 0.3 kg soja plus mineraler. Han är fin i kroppen-men hade faktiskt fått gå upp ännu lite till...

Jag har fått 5 st föl och har vant av dom olika och dom har också haft olika förutsättningar pga olika omständigheter.
Föl nr 1 född 2002: Avvandes vid exakt 6 månaders ålder. Stoet åkte från flocken hem till mitt stall. Alltså abrupt avvand.
Föl nr 2 född 2003: Avvandes vid 8 månaders ålder då han såldes då. Bodde med sin 1 år äldre syster i samma box från 5 månaders ålder. Mamma bodde i boxen bredvid. Gick tillsammans på dagarna.
Föl nr 3 född 2007: Gick med mamma tills mamman slog ifrån själv pga nytt föl...
Föl nr 4född 2008: Vandes inte av förrns nästa föl kom-han va då nästan 2 år...
Föl nr 5 född 2010: Vandes av då hon va 6 månader genom att mamma åkte till fodervärd. Abrupt avvänjning.
Alla mina föl har fått hö och kraftfoder från det att dom vart nyfödda då de ätit med maman. Jag har även gett lite kraftfoder på sommaren då jag tar in dom om det är mycket regn eller väldigt varmt. Det gör att fölena vänjer sig vid att äta kraftfoder tidigt och likaså hö. Jag ger ej ensilage eller hösilage av praktiska skäl....
Min nuvarande fölis äter ca 1-2 kg hö på natten. Hon kommer in ca 19.00 och ut 07.00. Sen får hon granngårdens avelsmüsli-1 kg per dag. Hon är bra i hull och äter bra. Sen har jag fri tillgång till hö ute så där har jag inte en susning om hur mycket hon äter....
Jag skulle titta lite på hur fölisen beter sig ute i hagen med mamman och dom andra hästarna. Kanske det kan vara så enkelt att hon fått magsår nu då hon vants av? Är vanligare än man tror bland fölisarna som vänjs av och kan lätt åtgärdas med medicin av veterinär. Hoppas det blir bättre och stort lycka till!

Hur sjutton kan hon se ut som hälsan själv när hon äter så katastrofalt dåligt?
För att hon suger för kung och fosterland ute i hagen?

Jag håller med både Rodde och Masse. Antingen ställer du fölen i samma box, alternativt bredvid varandra, eller så har du fölet kvar tillsammans med stoet på heltid tills hon är verkar klara sig själv bättre.

En svag plan på att göra så att imorgon kväll får de stå var och en för sig och att jag sedan åker ut mitt i natten och sätter ihop dem. Funkar ju i 4 dagar när jag är ledig men sen vet jag inte. Jaja tid har jag ju, ungen är min och box och foder har jag.
Det låter som en sjukt jobbig plan som dessutom inte kommer att ge speciellt mycket.

Det ska inte vara svårt att avvänja ett föl, då gör man fel. Är fölet redo går det relativt lätt. Några gnäggningar får man räkna med, men matvägran är verkligen inte ett gott tecken.

Liknande trådar

Hästvård har en 5 åring som är helt hopplös! Han äter sin en avföring, hela boxen är ren på skit varje morgon. Han har haft höbal i hagen, men...
2
Svar
25
· Visningar
4 787
Senast: Miedo
·
Hästvård Hej Jag har ett sto som äter väldigt mycket salt. För en vecka sedan kom hon hem från betet och stallades in på natten & har nu ätit...
Svar
7
· Visningar
2 965
Senast: Twihard
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 700
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har...
Svar
8
· Visningar
2 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka