Hur mycket äter en b-ponny??

Sv: Hur mycket äter en b-ponny??

Den här ponnyn har alltså stått på riktigt blött höensilage med förmodligen väldigt fina värden tidigare vintrar och de var då helt frusna då jag var och tittade på henne. Sen när jag köpte henne i fjol vinter så fick hon gå över till hö men så började vi med höensilage i höstas igen. Då jag inte tycker att det känns bra att ge hästarna frusen mat så har jag sökt reda på torrare hösilage men det kanske inte heller är bra...? Vi har nu sista tiden haft en temperatur på mellan -5 och -29 grader så det har ju inte pendlat mellan tö och kyla heller direkt...
Sen sa ju vet att jag skulle börja ge henne hö istället men jag kan ju inte direkt tvärt byta foder känns det som så nu får hon blandat av allt, hösilage/torrt hö/ halm. Korn har jag tagit bort men lite betfor får hon.
Är klöver i hö farligt för henne, nån som sa det med?
Men vilka värden ska man eftersträva till hennes mat om det nu var fång hon hade känningar av?
Detta hösilage bör ju vara för "kraftigt" som jag fattade det..
TS 85%
Råprot 94 g/kg TS
Smrp 57g/kg TS
Energi 9,1 MJ/kg TS

Jag har fodrat en fånghäst med fri tillgång till hösilage med betydligt högre värden än det du nämner, och ett ganska stort klöverinnehåll, en och en halv vinter - tills en köldknäpp i december gjorde att hon betade frostgräs och fick fång igen.
jag vet att man alltid har sagt att klöver och fång inte hör ihop, men jag har inga belägg för varför det skulle vara så och har inte heller själv sett några samband. Därmed inte sagt att jag har rätt...

Jag tycker de värden du nämner är alldeles utmärkta att fodra med, just för att det inte behövs något kraftfodertillskott för att täcka energi- och proteinbehoven...

Fång är ofta för mycket fruktas om tarmen inte bryter ner och det blir störning i tarmfloran. Eller förgifting av växet, mögel i foder eller likande.

Har en fång häst och fått löra mig av min veterinär:

Lägg höt eller ensilaget i blöt täckt med vatten i 1,5-2 timmer eller lite längre innan utfodring så lakas en del sockret av. Ex lägga kvälls höt i blöt redan på morgonen. Byta vatten minst varannana dag för hö blötningen (trodde det var självklart med vatten byte var dag) funkar med vatten tunna eller badkar. Brukar lägga höt i hönät så det är lättre att ta upp det ut vatten badet. '

Lucern fungerar oftast.
Happy Hof är ett kraftfoder med lågt socker innehåll som passar de flesta fånghästar.
Undvika helt: betfor, melass och klöver i bete. Inte beta fruset gräs. Inget bete fören efter midsommar. Minst 2 hällst 3 veckor omställning till bete. Från mitten på augusti begränsa betestiden. Inget bete från september.
Analycera grovfoderet och man kan nu även kolla sockerhalten hos Annalycen. Vara noga med hovvården.

Men du har alltså hört att mögel i fodret kan utlösa fång?
Jag är i stort sett helt övertygad om att det var den dåliga balen som orsakade detta. Även om det bara var i mitten som den var möglig och varm så borde det ju kunnat vara så att hela balen var dålig.... Eller...?
För hon blev ju kantig ett par dar efter den nya balen påbörjades sen tog det ytterligare nån dag innan hon blev riktigt framöm....
Men nån dag senare såg man inget fel på henne....???
Tycker att det känns lite rysk roulette med det här med fång. Den ene säger ge det och den andre säger ge inte det... Ska man prova sig fram på vinst och förlust eller vad? Har nu hittat balat torrt hö som jag ska köpa iaf så slipper jag ju den frusna delen om det har nåt med saken att göra.. Sen ska jag föra in det långsamt i hennes gamla kost som redan är omgjord till 50%, känns tryggt och bra detta för en ovan fångponnyägare...:eek:

Är ganska säker på att hon inte ätit nåt frostgräs iaf. Vi har nog åtminstone en 40cm hårdtrampad snö i hagen, och nu har det kommit 40cm mjuksnö ovanpå det så nu är det mjukt och skönt i snön också.. ;)

Men du har alltså hört att mögel i fodret kan utlösa fång?

Det är inte så många av alla de misstänkta fångframkallande faktorer där forskarna verkligen har lyckats visa på ngt samband.

Men helt klart är nog att ex förgiftningar av olika slag och rubbad tarmflora är ngt som man bör vara misstänksam mot. Dessutom är det ju så att om det är mögel i ensilagetså är det ett tecken på att ngt har gått fel.

Jag har nog också förstått det som att en häst kan ha ett lindrigt anfall som går över mkt snabbt. Däremot så vet jag inte om man kan befara att det har skett ngn förändring i hovarna även efter ett så lindrigt.

Lägg höt eller ensilaget i blöt täckt med vatten i 1,5-2 timmer eller lite längre innan utfodring så lakas en del sockret av. Ex lägga kvälls höt i blöt redan på morgonen. Byta vatten minst varannana dag för hö blötningen (trodde det var självklart med vatten byte var dag) funkar med vatten tunna eller badkar. Brukar lägga höt i hönät så det är lättre att ta upp det ut vatten badet. '

Jag har lärt mig att det ska ligga 15 min - max 1 h. Sen börjar det växa bakterier i vattnet. Så jag skulle inte lägga kvällshöt i blöt redan på morgonen.

Även en stor del näring försvinner efter så lång blötläggning som två timmar. Cirka tjugo minuter, hälla av vattnet och byta och låta ligga tjugo minuter till har jag läst ska vara det ultimata för att spola bort fruktanet.

Det är ok att lägga morgon höt i blöt på kvällen. Vi har inte så varmt där vi har vatten baljan. ca +5 grader. Förlåt! Glömde skriva det. Skönt att du var uppmärksam!:)

Har bra koll på bakterietillväxt o liknade har inte haft några problem med detta.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ok att lägga morgon höt i blöt på kvällen. Vi har inte så varmt där vi har vatten baljan. ca +5 grader. Förlåt! Glömde skriva det. Skönt att du var uppmärksam!:)

Har bra koll på bakterietillväxt o liknade har inte haft några problem med detta.

På vilket sätt har du koll på bakterietillväxten?
(ursäkta jag bara undrar)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈