Hur mycket äter din häst för varje dag&månad?

Fashionistan

Trådstartare
Precis som rubriken lyder hade det vart kul o veta hur mycket din häst äter för varje dag & månad :) Gärna ras, ålder och användning också :)

Jag har räknat ut att min lilla kommer att äta för ca 30 kr varje dag då Hö & Betfor ingår i stallhyran, men jag kommer att köpa till KRAFFT och foderkalk. (Ca 470kr i månaden för krafften om jag räknade rätt, så ca 500kr+ varje månad)

Hon är då ett halvblod med tyskt och fullblod i sig ;)
13 månader när jag tar hem henne :)
Hon ska bli en fullfjädrad hopphäst som även kan röra på sig är det tänkt :love:

Senast ändrad:
Sv: Hur mycket äter din häst för varje dag&månad?

Hö och höilage, korn och betfor ingår i stallhyran, sen köper jag till lusern, 5 kg/dag äter hon ca *6.6/kg= 990:-/månad och Kraft pluss grön, 2kg/dag = 600:-/månad, så runt 1600 extra/månad.

Hö, betfor och halm ingår i hyran (även havre och "normala" mineraler, om man kan använda det...), men jag ger även lusern och egna mineraler för nästan 12:-/dag.

Ger 1,6 kg av Kraffts lusernhack och 120g av deras Miner Vit.

Häst nr 1:
hö, 2 kr per kg *9 = 18 kr
korn: 2,50 per kg *0,4 =ca 2kr
Lusern, ca 5 kg per kg *0,5 =2,50 kr
halm 1 kg per kg*2 =2 kr
= ca 25 kr per dag

Häst nr 2, samma sorter men 8 kg hö, mindre korn
= ca 22 kr per dag

plus minerlaer och morötter, olja, ca 250 kr per månad,

Totalt ca 1800 kr för två hästar per månad.

Senast ändrad:

Nordis 23 år. Rids 4-5 dagar i veckan.

9 kg hö = 18 kr per dag.
100 g mineraler = 1,50 kr per dag
Glucosamin, 2 dosmått = 14 kr per dag :crazy:

Speedi Beet, hon får ovägt ca 2,5 dl (2 st 1,25 dl mått) så jag vet inte vad det blir. Inte mkt. Kostar 140 kr för 25 kg i alla fall.

Halm har jag inte koll på vad den kostar exakt.
Hilton Hoof&Health har jag inte koll på kostnaden heller.. 2,5 msk per dag.

Sen får hon B-vitamin tillfälligt, kostade inte så mycket. Emins 2 liter dunk.

På sommaren får hon samma mat fast utan höet då och 1 dl Speedi-Beet istället för 2.
250 kr i månaden för sommarhyra = bete maj-oktober ca.

Senast ändrad av en moderator:

Fullblod -97 rids 4-6 dagar i veckan varav en dag dressyrträning.

Käkar för 13,5 kr/dag eller 406 kr/månad...

Lusern
Groov 125
Betför
Hösilage

Hösilage och betfor ingår i stallhyran (som tur är, hon har fri tillgång till grovfodret och käkar rätt många kg/dag).

hösilage+hö+halm + havre + havrekross ingår i stallhyran. Men han kan inte äta havre då blir han väldigt pigg enligt de förra ägarna, så vi har inte testat:smirk:.
Just nu håller han på att sättas igång efter kot och knäledsinflamation, så han skrittar bara än så länge.
Han äter nu ca. 20 kg hösilage per dag, går på fri tillgång i hagen + 10kg på kvällen. och så äter han 0.3 kg kra**t protein och ahr nyligen börjat få salt i maten, men det var inte gott ( han spottade ut fodret igen första gången han smakade) ;), så nu ska han kanske börja få betfor så vi kan blanda i saltet i, och hoppas att ahn äter då. Sen när han blir bra kommer han väl användas som allround häst mest dressyr och ut i skogen.
Men tror hans foder om man bara räknar med kraften kostar ca. 4 kr/dag + salt han får typ 15 g och köpte en 10 kg säck för 60 kr så det blir inte mkt per dag. sen eventuellt betfor då...
Justja är ett varmblod på 11 år...

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: netschjen
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 610
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 348
Senast: ufot
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 184
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka