Hur mycket är lagom?!

M

malejna

Tänkte att någon kanske har lite bra tips till mig:) Har köpt en unghäst på tre år, och skulle gärna vilja se lite vad andra tycker..

Har haft hemma min nya pålle i snart en vecka, så än så länge har vi inte gjort så mycket. Hon är sedan innan sutten på och skrittat/travad i lina någon/några gånger, löshoppad, longerad och tömkörd.

Hur ofta tycker ni det är lagom att jobba henne, och hur länge?! Har tänkt ta det lugnt med ridningen och mest longera/tömköra m.m nu i början. Vill lixom skapa ett förhållande innan vi börjar med själva ridningen. Kanske bara sitta på henne ibland för att hålla det uppe (eftersom dom har suttit på henne innan..). Vad tror ni om det?! Hon är fortfarande rätt "valpig" i kroppen..

Slänger in en bild oxå, bara för att jag tycker att hon är så sööt:love:
6848678.jpg

Sv: Hur mycket är lagom?!

Ser ut som en fredriksborgare, är det det? Håller med om att hon var söt :)

Jag kör med principen varannan dag, eftersom jag tror att en så ung häst fortfarande behöver bara gå i hagen och vara häst. Sen vad du hittar på är väl lite olika vad du har för mål, och det verkar som om du vill ta det ganska lugnt med inridning osv.

Jag brukar vilja komma igång med inridningen ordentligt när jag väl börjar, eftersom jag tycker att det är lika bra att fortsätta när det flyter på. Ex longera med sadel och träns 1- 2 veckor, sedan skritta under ryttare 1-2 veckor och sedan trava med ryttare och ledare (om du har någon som orkar springa).

Sen brukar jag nog hålla mig till skritt och trav några veckor tills jag vet att start och stopp och svänga fungerar innan jag tar galopp.

Allt det här går ju att kombinera med löshoppning, promenader, tömkörning etc. Lite lastträning är inte heller fel :)

Det är en KWPN..är helt såld på henne, störtkär:love:

Det lät som ett bra tips tyckte jag! Sen måste jag ta det lugnt just nu iallafall, för hon är fortfarande rätt uppstressad när jag tar upp henne i stallet oså, har väl inte riktigt vant sig än. Mycket nytt att titta på=)
Sen är hon som sagt väldigt "valpig", ser väldigt unghästig ut i kroppen. Hur mycket behöver man tänka på det när man ska rida in?! Vet väl egentligen hur jag ska göra, men börjar alltid tvivla på mig själv. Vill ju inte på något sätt gå för fort fram!
Skönt att få lite andra synpunkter på det hela då:D

Ok, jag har också en kwpn, men hon är bara 6 mån ännu, så det dröjer ett tag innan det blir dags för inridning.

Jag vet ju inte riktigt hur din häst ser ut i kroppen, men om du säger valpig så förstår jag att du vill ta det lite lugnt. Du skulle ju kunna skritta henne ca 10 min ett par gånger i veckan bara. Behöver hon äta upp sig? Annars kan du ju kombinera det med ex promenader, det är jättebra att först leda hästen där man sedan tänkt rida den.

Har du sett tråden Hur går det för era 05: or? För där finns massor av tips.

Jag tog hem min nuvarande häst som 2,5 åring (skulle ha en "färdig", men så föll jag som en fura). Hon var inte gjord så mycket med då, och när jag nu blickar tillbaka så var hon mer vild än tam då. Kunde inte promenera iväg med henne nån gång utan protester i form av rusningar, bocksprång och bakutsparkar (uttrycksfull dam minsann) men hon vann ALDRIG. Hon var också enormt tittig och hoppade till för minsta lilla. Nu, 1,5 år senare, har jag en häst som av många betraktas som otroligt stabil och trevlig i psyket. Vi rider alla 3 gångarterna och hon hittar sällan på dumheter. Jag kan promenera iväg från kompisarna utan att hon protesterar mycket mer än ett och annat litet pip.

Vad jag vill ha sagt är väl egentligen att du inte behöver ha bråttom. Tycker det låter bra att du vill skapa ett förhållande först. Visserligen kan man vilja underhålla sittningen, men prio 1 är ju att man har bra kommunikation med hästen, och det får man från marken.

Lycka till nu!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 503
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 276
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka