Hur mycke brukar sommarbetet kosta?!

W

westernway

Hej!
Ja kan börja med att ja vill inte "smyg annonsera"!

Därimot är ja väldigt intreserad av vad erat sommarbete brukar kosta? Betalar ni per månad eller för hela sommaren? :bump:

Sv: Hur mycke brukar sommarbetet kosta?!

Jag får mitt bete gratis hos min farbror. Finns helt okej ridvägar i krokarna,
går även att rida på vissa gärden och fält i närheten. Det är ca 5-6 km till ridhuset
där jag har min häst uppstallad så hon står relativt nära och det är en okej väg att
rida på om hästen är relativt trafikvan (asfalt förbi villaområde första biten, sedan grusväg en rätt lång sträcka och sedan asfalt ungefär sista kilometern) men vi brukar sällan rida till ridhuset på sommaren. Det är väll i nödfall om man inte har transport om hovslagaren ska komma eller dyl. som vi brukar ta och gå eller rida över hästarna.

Hagarna är helt okej, det finns tre stycken att skifta emellan. Den ena är rätt så stor,
och de andra två är lite mindre men duger gott under kortare perioder. Det går att ha två stora hästar där under sommaren men inte mer pga. betet kommer ej räcka. Känns med andra ord eftersom jag har en 4-åring nu och syrran en 5-åring (+17-årig ponny)
och jag skulle hellre se att de skulle gå ihop med fler hästar. Så det lutar väll åt att våra hästar får gå där en period under sommaren och att åtminstone min får åka bort en-två månader för att gå i en ordentlig flock.

Sedan finns det förvaringsutrymme så att det går och hänga upp sadlar och förvara foder, grepar, byttor, vattentunnor och div. prylar. Det finns vatten i anslutning också.
Jag brukar åka dit varje dag och fylla på själv, häller även ut det och byter regelbundet
så att det håller sig fräscht. Men om det kör ihop sig så fyller farbror eller hans sambo
(som också är hästintresserad) på vatten.

Känns väldigt kul och ha hästarna där i övrigt i alla fall. Gården är rätt liten och söt sådär, rejält trädgårdsland och man kan gå och ta och hämta lite morötter till hästarna direkt från landet. De är ganska pedanta också vilket gör att det är alltid är ordning och reda på saker och ting.

Vi har diskuterat och bygga stall där men vi får väll se hur det blir. Skulle åtminstone vilja ha tillgång till en ridbana på gården speciellt nu när hästen inte är så gammal, känns skönt de dagar då hon är väldigt pigg och energisk. Har ju ändå relativt kort avstånd till ridhuset, fyller ju 18 och får ta körkort nästa år och transport planerar vi att köpa en eftersom jag och syrran ändå har det behovet. Men då blir det lite träligt just appropå betet för nästa säsong kanske man vill tävla lite samtidigt som hon ska beta och då är det frågan om man möjligen i så fall kan arrendera lite hagmark hos grannarna eller hur man nu ska gå till väga samt lite praktiska ting som utsläpp, utfodringar osv. men vi får väll se hur det blir, det är ju inte ens bestämt ännu..

I vilket fall som helst så betalar de flesta jag känner till här runt ca 500-1000:- per månad i vårt län. Det är väll här i trakterna som det kostar runt ca 400-600:- men har man kontakter kan man fixa det gratis om man sköter det själv. Är man redo att lägga ut en hel tusenlapp så är det lite "lyxigare". Brukar vara fullservice med hagskötsel, insmorning av häst, utfodringar osv. skapliga ridmöjligheter och många gånger har man tillgång till ett vindskydd.

Mellan 700 och 3000 för hela säsongen.
Min 1-års hingst ska på hingstbete och det kostar 600/månad (har ej disk. om ett säsongspris)
Mina stora ska antingen gå på ett för 1500 kr/säsong och häst (el. 400kr/mån, beror på vad man tycker är bäst) eller på ett bete för 700/säsong och häst, har ej fått besked ännu.

Sen finns det säkert både dyrare o billigare... Var en här hemma i krokarna som ville ha 175 kr/vecka och häst (3500 kr/häst för hela säsongen) men jag tyckte att det var åt helvete för mycket, speciellt som jag själv ändå hade varit där varje dag o tittat till dom o fyllt på vatten eftersom jag rider mkt på sommaren.
Men han tyckte att det var sååå bra bete men där fanns inget skydd och inte var där kuperad mark heller o så hade han mage o säga "jag står ju då för el, stängsel, vatten och tittar till dom o sånt" Sen att jag skulle vara där varje dag ändå spelade ingen roll..
Tror folk att man e helt tappad eller... :smirk:
Så titta på betet innan du bokar ;)

Jag brukar betala per månad eftersom det ofta är osäkert när man släpper och när man tar in. Förra sommaren kostade det 300kr/mån, grannbonden. Dåligt underhållt bete inte så stort och inte med någon service. Har oftast betalat ca 500kr/mån för bättre beten men ingen service (ibland har vattentillgång sköts av de som har betet)

Jag betalar 1000kr/månad för bra bete med daglig tillsyn (insektsmedel, vatten, viss utfodring etc.).

Jag hyr ett stall med 6 boxar (varav två måste gå till förvaring av hö,spån o foder)
Vi har 5 stora hagar här, ca 1ha/hage, kanske mer eller mindre.
Men det räcker iallafall alldeles utmärkt för bete.
Finns mkt träd och skugga i hagarna, samt ett skjul i ett av dem.
Har inte så långt till paddock kanske 500 meter.Skogen ligger rätt inpå med dunderbra rid och körvägar! :bump:
Men här betalar vi 500:-/box sen sköter man allt själv, men så har man ju också fri tillgång på stallet.

Vi brukar försöka hyra ett helt betesområde så att vi får själva bestämma vilka andra hästar som ska gå tillsammans med våra. I somras betalade vi 1000:- för ca 1 ha (hela sommaren) men det var för att det ligger på 10 min gångavstånd från gården så man slapp ju lägga pengar på bensin etc till ett billigare bete.

/KT

Eller så hittar man en snäll kompis som har lite mark och släpper där. Eller hur KT ? :angel:

Jag betalade 500:- för 2 månader i sommras hos en nära vän till mig som själv hade 5 tunnland bete, så valacken fick gå i flock.
KT släppte sina ponnysar gratis på mitt lilla vinter bete större delen av sommaren.

Frågan är bara vart jag skall göra av med min valack denna sommaren.. Har fortfarande inte haft råd att hägna in den andra biten på 2 tunnland och vinterhagen är helt slut på gräs och behöver återhämta sig...

Jag betalade 500kr/månad för shettisen, han stod där kanske lite mer än en månad. Med boxplats och tillgång till hö och spån, tillsyn, in/ut-släpp kollektivt, ridbanapå gården. Spån och hö fick man betala extra för om man använde det. Jag tog kanske 4 kg hö totalt så det bjöd hon på :smirk:

Mitt är Gratis! Finns jätte bra ridvägar och en STOR kuperad hage längst älven, med en skogsdunge och massa kullar upp och ner :)

*lånar*

På sommaren brukar man i de flesta stall betala enbart KALLHYRAN för boxen. Den brukar ligga på ca 400-600kr. Men jag sköter hästen själv då, vi hjälps åt att se till att vatten finns i hagarna.

Mitt sommarbete brukar kosta 900/månad. Då ingår bra vatten (ev sjö) och salt/mineralsten. Finns även jättebra ridmöjligheter, massa ängar, remsor och fina vägar. Betet ligger i stockholmstrakten.

Spirit skrev:
Eller så hittar man en snäll kompis som har lite mark och släpper där. Eller hur KT ? :angel:

Jag betalade 500:- för 2 månader i sommras hos en nära vän till mig som själv hade 5 tunnland bete, så valacken fick gå i flock.
KT släppte sina ponnysar gratis på mitt lilla vinter bete större delen av sommaren.

Frågan är bara vart jag skall göra av med min valack denna sommaren.. Har fortfarande inte haft råd att hägna in den andra biten på 2 tunnland och vinterhagen är helt slut på gräs och behöver återhämta sig...

Visst visst Spirit men vad gör man om kompisen ifråga har hingstfobi??? Eller snarare om kompisens sambo har hingstfobi... tycker väl om man vågar koppla ihop elledningar med fara för sitt eget liv att man ska kunna ha ett par änglar till hingstar i trädgården...(he he). I vars en hage då förståss...

Och utbrytarkungar till gotlandsruss vet vi ju allt om, som går i maskopi med gamla ston och därigenom härskar hårt över timida travaren TM! :rofl: :rofl:

Ja det där med bete är ju alltid en del trixande om man inte är miljonär och kan köpa ny gård med en massa betesmark...

/KT

Oj, själv funderar jag på att flytta min ponny till ett bete en liten bit ifrån där han står uppstallad. Men jag tvekar då det kostar 1.400:-/mån. Tycker det låter väldigt dyrt. Ingen tillsyn utan enda som ingår är bete + rinnande vatten.

Tillsyn får vi fixa själva vilket inte är några problem. Sedan ligger ju hagen så att folket på gården har koll.

Men det lutar åt att ponnyn får stå kvar på gården där han står nu. Då kostar det 400:-/mån, inkl tillsyn. Men hagen är lite mindre, men räcker nog gott och väl.

Jag betalar 500:-/månad och häst, då får hästarna gå tillsammans med markägarens hästar och några andra inackoderingar. Om jag vill ha mina 2 hästar i en hage så får jag betala 700:-/häst.
Hagarna är stora med både lite skog och öppna fält. Elstaket med 3 trådar. Det finns många bra ridvägar, ca 5 km till ridbana. Vi har tillgång till boxar att göra i ordning hästarna i innan ridturer. Det finns även en sadelkammare med varm/kallvatten att förvara utrustning i.
Hagarna ligger precis utanför markägarens hus så det är nästan alltid någon som har koll på hästarna!

Vi betalar 950:-/månad för sommarbetet hemma vid stallet.

Då har vi tillgång till stall och foder också, om man behöver det under betesperioden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 200
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka