Hur musklar ni era hästar?

S

saaannaaa

Hej :) är det någon som har tips på olika övningar som musklar ens häst? Min ena behövs "musklas upp" lite överallt.
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

Go offroad!
Klättra i backar och i skogen över stock och sten. Särskilt bra för ryggen. Ett + är att hästen övar sin uppmärksamhet och blir säker på foten. Många hästar tycker dessutom att det är kul! :idea:
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

Håller med föregående!
Rid ut, klättra, över stock och sten. Konditionsträna, det bygger oxå muskler. Se till att hästen jobbar rätt, i form osv, tömkör, longera, det finns massor av grejer man kan göra..
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

OM det finns SNÖ, kan du alltid styrketräna på åkrar i djupsnö. :D
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

Jag börjar med rätt foderstat, på det kommer sedan (utan inbördes ordning) träning i lång och låg form, klättring, skolor och cavaletti.
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

Jag går mkt offroad med min häst eftersom att han älskar det. Har till och med problem att hålla honom kvar på vägarna, men jag lyckas som tur är.
Fast nästan alla han muskler kommer ifrån hagen då det går upp och ner och över stock och sten. och iöver allt det här kommert han i full galopp! Jag håller andan varje gång jag hämtar honom i hagen.

Jag brukar även försöka rida i ganska branta backar, i skritt eller riktigt kort trav för bästa resultat, men självklart är jag tokig i hans galopp när det går uppåt. Så jag har lite svårt att låta bli :P hehe. Men man ska inte upprepa klättringen för mkt i börjamn när de inte är upptränade än. Jag går bara upp och ner 2 gånger, för det är en kulle som jag rider ner på andra sidan och sen tillbaka. och detta räcker gott och väl för min häst. Han är bara 3-4 år. Troligen blir han 4 i år.
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

Han är okänd, vi visste bara att han var antingen 3 eller 4 när jag köpte honom, men det är troligast att han var 3.
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

*KL*

På tal om att muskla upp.. Det behöver jag med med min häst. Problemet är att där jag bor så finns varken backar eller skog.
Ngt tips i så fall om hur jag kan göra?
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

Kavaletti så att hästen får arbeta även med bakbenen och ryggen. Tömköra på volt brukar också vara ett sätt. Om hästen inte går i form när den är rakställt och klampar på framåt..
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

*KL*

På tal om att muskla upp.. Det behöver jag med med min häst. Problemet är att där jag bor så finns varken backar eller skog.
Ngt tips i så fall om hur jag kan göra?


trava/skritta lite försiktigt längs bondens åkrar (jord) när det är sånt här väder bygger verkligen muskler. E ju tung och våt jord att gå i, ungefär som att gå i djup sand fast ännu jobbigare.
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

Man ska absolut inte longera en häst när du musklar den. Ut och rid i backar och sånt. Longerar du så får du en häst som får starkare muskler på ena sidan än den andra. Då kan den skadas. om du ska träna ryggen på hästen så ska du inte tömköra heller. för hästen behöver juh få lite tyngd på ryggen för att kunna få muskler.
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

Man ska absolut inte longera en häst när du musklar den. Longerar du så får du en häst som får starkare muskler på ena sidan än den andra. Då kan den skadas.

Kan man inte longera hästen i båda varven då borde den ju bygga lika mycket muskler på båda sidor?
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

trava/skritta lite försiktigt längs bondens åkrar (jord) när det är sånt här väder bygger verkligen muskler. E ju tung och våt jord att gå i, ungefär som att gå i djup sand fast ännu jobbigare.

FRÅGA FÖRST!
Massor av folk tar tips som detta på allvar och rider sönder vallen. Ja det går att rida sönder en vall i kanten. Och nej, vi är inte snåla som vill ha även de kvadratmeterna gräs.

Jag brukar (efter noga uppvärmning OBS) rida på plöjet. Fråga även där, men rid inte för länge. Hästen ska inte bli uttröttad. Det är som att rida i vatten ungefär. Akta senorna bara.
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

Whut?:confused:

Longering och tömkörning är utmärkta sätt att bygga muskler på, bara man gör rätt!

Och ryggen behöver inte alls belastas av en ryttare för att musklas, det blir muskler när hästen arbetar rätt och jobbar igenom hela kroppen. Ryggen ingår liksom i "hela kroppen", och alla muskler som arbetar stärks...:idea:
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

typ kl

Håller med om snöträningen om du har dåligt med backar. Men var försiktig! Det är enormt ansträngande, så bara korta sträckor med trav i djup snö. Det är lätt att hästen tar ut sig mer än den egentligen orkar, och då är skaderisken hög. Låt hästen ta det lugnt dagen efter och skritta ut ev träningsvärk.
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

Skulle rekommendera mycket klättring och varierad träning i skog och mark. I markarbetet så jobba mycket avsaktningar och galoppfattning från skritt så att hästen sätter undersig och får jobba med bakpartiet.

Om du har tillgång till strand, så rid där så mycket som möjligt. Finns inget nyttigare än att ligga och kantra i vattenbrynet, bra omställning både för häst och ryttare.

har du inte någon strand kan du rida i en gamal grusgrav som inte är aktivt, ger ungefär samma effekt!

Lycka till och hoppas att hästen tar sig väl ;)
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

*KL*
Hur vågar ni rida i plöj o grustag !? Vatten, ok men tunga underlag är rent utav skadligt (iaf vid en viss nivå) och suger tusan i benen!?!

Men håller med dom flesta att mkt offroad är båda kul o effektivt !!
Och varva med studs serier, bra för smidigheten, styrkan i rygg o bak m.m. Själv tkr jag studs är super!

Jag tror att det viktigaste är att du varvar allt, skogen, långa travturer på kanten av grusvägar o lite på asfalt, ridbanan (longering o vanliga trimm-pass) och galopp-intervaller (ifs mer kondition) på ett bra sätt! Ensidig träning på alla underlagen är slitsamt!
 
Sv: Hur musklar ni era hästar?

*kl*

Min taniga bebishäst (mkt stor connemaravalack född 2004) började först o främst få foder efter en uträknad foderstat när han kom hem efter betet i september o inte så mkt ut för världen. Inte mager men bara väldans tanig o kantig så som de kan bli när de växt mkt.

Sedan flyttades de över till vinterhagen som är kuperad med skog, backar o stigar upp o ned.

Så får han följa med mammas stora på promenader i framför allt skritt o trav men även galopp på backiga skogsvägar för kondition och klättring. Även endel skritt på asfalt när rundorna bjuder till det. Halter i nedförslut.

Han går på inkörningskurs där han tömkörs på volter o raka spår med däck än så länge.

Tömkörd hemma i skogen när kursen vart inställd en gång med pga tandproblem blev det bara arbete bettlöst sedan (jag är för kass för att tömköra bettlöst :D ). Även då med halter i nedförslut.

Ridningen har det inte blivit mkt av ännu (endast riden 4 gånger än) men han ska främst ut o gå på hyggena/off road i skritt o få lyfta fötterna o blir lättmanövrerad.

När han blir lite äldre o vi provat ut sadel så blir ju ridningen mkt mer uppbyggande men kommer fortsätta att varvas med handhästturer och förhoppningsvis körning :)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp