Hur musklar jag bäst en häst?

Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

om hästen inte har några muskler över ryggen så skadar det att rida - ja. För då har hästarna i regel nget bra sadelläge, och en sadel som inte ligger bra skadar mer än den gör nytta, men barbacka är nästan lika illa ifall hästen inte har några muskler över ryggen.

Min häst här hemma har inga muskler över ryggen och vi promenerar utanför hagen, i backar och blandat hårt och mjukt underlag för att bygga upp henne lite iallafall, sen sitter jag väl på henne nån kort stund varje vecka.Så jag tycker faktiskt du skall gå ut och gå med hästen i början om det är så att hästen inte har några muskler över ryggen.

Bara en fråga - hur gör man då med helt gröna unghästar? De lär ju inte vara musklade över ryggen för ridning av sig sälva... och någon gång måste man ju börja rida

Hästen lär inte ta skada för att man rider den, så länge man inte överanstränger.

Och om det rör sig om en vuxen redan inriden häst som har vilat i några månader så lär den INTE ta skada av att man rider på den (förutsatt att man inte rivstartar då så klart).
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Klättra med hästen om du har tillgång till det.
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Bara en fråga - hur gör man då med helt gröna unghästar? De lär ju inte vara musklade över ryggen för ridning av sig sälva... och någon gång måste man ju börja rida

Hästen lär inte ta skada för att man rider den, så länge man inte överanstränger.

Och om det rör sig om en vuxen redan inriden häst som har vilat i några månader så lär den INTE ta skada av att man rider på den (förutsatt att man inte rivstartar då så klart).


Unghästar lär du väl att bli tömkörda och longerade först? Genom det byggs dom upp. Mitt sto här hemma är ett avelssto och hon har haft en del föl och det märks att det gör ont för henne att bära på någon när hon inte har några muskler, all min vikt hamnar ju direkt på ryggraden och DET är inte bra vill jag lova.
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Unghästar lär du väl att bli tömkörda och longerade först? Genom det byggs dom upp.

En del gör det, en del gör det inte....

Mitt sto här hemma är ett avelssto och hon har haft en del föl och det märks att det gör ont för henne att bära på någon när hon inte har några muskler, all min vikt hamnar ju direkt på ryggraden och DET är inte bra vill jag lova.

Jaha... och jag har satt igång många hästar som vilat länge utan att longera och promenera före - utan att de fått ont i ryggen av det.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp