Hur musklar jag bäst en häst?

F

fial8

Jag ska sätta igång en häst som stått stilla sedan innan sommaren.
Hur gör jag detta bäst för att få upp kondis och muskler igen?
Hur lång tid ska jag vänta innan jag kan belasta hästen med att börja rida igen?:confused: :confused:
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Ingen som kan hjälpa mig och svara på denna fråga???:confused: :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Jag ska sätta igång en häst som stått stilla sedan innan sommaren.
Hur gör jag detta bäst för att få upp kondis och muskler igen?
Hur lång tid ska jag vänta innan jag kan belasta hästen med att börja rida igen?:confused: :confused:

Har den varit skadad?

Om den bara stått, pga tidsbrist, så är det ju lite lättare. När jag köpte min dam 2001, var hon 17 år och hade stått i nästan 2 år, bara ridits rakt ut i skogen någon gång... Första två veckorna, gick jag bara ut och gick med henne i träns i närområdet, för att vi skulle lära känna varann och för att hon skulle få mjuka upp lite. I hagen gick hon mest mellan grästuvorna... Första dagarna var vi ute ungefär 20 minuter och sista dagarna, var vi nog ute och gick 45-50 minuter.

Sen började jag skritta de rundorna vi gått, ungefär lika länge... Första dagarna 20 minuter och sedan upp till 45-50 minuter. Jag red nog varannan, var tredje dag och i övrigt longerade/tömkörde jag i skritt. Även denna period var i fjorton dagar. En eller två vilodagar

Jag fortsatte skritta uppsuttet från 45-50 minuter upp till 1½ timme varannan/var tredje dag och i longeringen tömkörningen, började jag lägga in trav ett par minuter i taget. Fortfarande 14 dagars intervall. Två eller tre vilodagar

Nu började jag lägga in korta travintervaller i mina uppsuttna skrittintervaller och även börja jobba på ridbana, med lite olika vägar och stora volter. Och i longeringen/tömkörningen ökade jag på travarbetet efter hand. En eller två vilodagar

Jag tror du förstår idén. Man lär sig snart läsa av sin häst och ser när det är dags att lägga in vilodagar och att kanske dra ner på traven, eller rent av öka på travintervallerna.

Lycka till med hästen i höstrusket! :bow:
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Att släppa lös i paddock/ridhus o klatcha me långpisken för att få fart brukar dom tycka är både roligt o värsta överskottsenergin går ur..

Löshoppning o tömkörning..

Långpromenader

Variera arbete för bäst effekt!
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Att släppa lös i paddock/ridhus o klatcha me långpisken för att få fart brukar dom tycka är både roligt o värsta överskottsenergin går ur..
QUOTE]


Om man inte har paddock eller ridhus då? Lite jobbigt att hämta hästen uppe i skogen...

Om man ska vara tvungen att klatscha, med en långpisk för att få hästen att rejsa av överskottsenergi, har den nog inte så mkt överenergi att skryta med. Klatschar jag med långpisk, eller viftar med dressyrspö, eller ens en pinne nära min häst, tar det fjorton dagar innan jag kan komma nära min häst.

En häst som stått en hel sommar, utan muskler och utan kondition mår nog inte så bra av att skrämmas igång heller...
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Hej,

trevlig fråga, du kommer säkerligen få många varierande svar, det viktigaste är inte svaren du får, det är vilken träning som lämpar sig bäst för just din häst! När jag köpte min häst så var han undernärd, hade näringsbrist och hela köret och hade stått i ett år, så jag kan minst sagt tillägga att jag fick mig en rodeo ritt vid provridningen :angel:

Det jag gjorde var att rida ut. Eftersom jag inte är en ryttare med grymma ambitioner för hoppning eller dressyr (även om det är dressyr jag vill satsa på) så anser jag att det kan göra mer skada på en oerfaren häst än vad det kan göra nytta, alltså för att få upp hans kondition och sätta muskler på honom så red jag ut, jag klättrade, mycket trav intervaller osv. Min häst fick efter ett halvår ordentliga rumpmuskler och halsmuskler också med tanke på att han är så mjuk i munnen och känslig så han går i form av sig själv jämnt och ständigt.

När jag hade min foderhäst stod jag på ett ställe där det fanns "sandgropar" vet inte hur jag ska förklara det men det var klättervägar i sandstrands-sand, du anar inte hur effektivt det var.

För att kunna muskla din häst ordentligt krävs kondition, och i uteritt får du oftast det tillsammans, och dem flesta hästar tycker det är otroligt kul också, sen kan jag rekomendera (vet inte hur pass duktig du är) men att ta någon privatlektion då och då för någon instruktör, i dressyr och hoppning (om hästen lämpar sig bra för det) prata med instruktören! All träning på en häst gör oftast nytta, men ge dig inte in i något dressyrprogram som du tvekar på, det kan som sagt förstöra hästen mer.. :crazy:

lycka till!
Mvh Sandra
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

rent allmant:idea: sa klattra i skritt bade bygger muskler och konditionshojande. Muskler brant, och kondition laaaang latt uppforsbacke. helt generellt alltsa:)
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Att släppa lös i paddock/ridhus o klatcha me långpisken för att få fart brukar dom tycka är både roligt o värsta överskottsenergin går ur..
QUOTE]


Om man inte har paddock eller ridhus då? Lite jobbigt att hämta hästen uppe i skogen...

Om man ska vara tvungen att klatscha, med en långpisk för att få hästen att rejsa av överskottsenergi, har den nog inte så mkt överenergi att skryta med. Klatschar jag med långpisk, eller viftar med dressyrspö, eller ens en pinne nära min häst, tar det fjorton dagar innan jag kan komma nära min häst.

En häst som stått en hel sommar, utan muskler och utan kondition mår nog inte så bra av att skrämmas igång heller...

Har jag pratat om att skrämmas igång då eller??
Om din häst är så rädd för pisken eller dej så finns det säkert en anledning...
mina hästar vet att pisken inte farlig o att när man klatchar med den får man springa o att det bär roligt!
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Jag står ändå för att man inte ska "driva" en häst i ridhus/paddock med longerpisk om den stått sen långt före sommaren. Den är alltså otränad och ej i kondition. Det är en sak, att släppa den lös och låta den springa frivilligt.

"Busa med longerpisk" om det nu ska vara nödvändigt... *tycker inte jag* kan man göra när hästen är igång.

Men jag missade att lägga till att övriga tips, var jättebra :bow:

Mvh

/IH
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Börja med att promenera vid hand någon vecka för att få bort tittighet.
Därefter uppsuttet, skritt, skritt, skritt i naturens ridhus.

/P Döben
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Skritta ut på lite skritturer på en si så där 20 min första veckan... gärna på hårt underlag.

Sen kan du försiktigt lägga in lite travarbeten o så efter hand... men vänta med att gå in på banan för tidigt.

Rid ut i skog och mark... lugnt tempo de första tre-fyra veckorna kanske....
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Hästen har inte varit skadad. Bara ägarens lathet. :-(
Och det finns varken paddock eller ridhus. Bara skog, grusvägar eller ev hagar jag kan använda som paddock.
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Skogen är der perfekta stället för er.
I skogen brukar det ju oftast finnas backar å sånt som du kan träna lite kondition och på köpet så tränar ni rygg och bakbensmusklerna starka.
Träna också på lite ojämt underlag, typ lite helt vanlig skogsmiljö med grenar å stenar så hästen får lyfta på benen. Det brukar dom tycka är mysigt också så det inte känns som träning plus att de får litte hjärngympa=)
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

kruxer är att ägaren inte vill att jag ska rida än, utan promenera med hästen. Kan det vara så farligt att rida fastän hästen är otränad, om man BARA skrittar?
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Det är säkert inte farligt att rida om man bara skrittar. Men ägaren har ju ändå rätt, att bestämma över sin egen häst. Jag skulle säkert också vara extra försiktig om det gällde min häst och "fotvandra" med henne. :bow:

Be ägaren om bra tips hur man bäst musklar just hennes/hans häst. Då mår alla sidor bäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Nej.. det är inte farligt att rida... (hästen har väl gått ute i hagen antar jag).

Men om ägaren vill så - då är det bara att gå ut o gå med hästen i en vecka eller så... och sen börja rida..
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Hur är hästen i temperamentet? Om den är lugn och sansad går det ju bra att börja leda den, men om den är full av energi efter en längre tids vila kan det vara farligt att vara ute och gå med den. Det skulle jag aldrig göra. Man är ju mycket säkrare på hästen än bredvid den. Jag hade börjat rida direkt - rakt fram i skog och på grusvägar. Jag hade börjat med att rida varannan dag och den första veckan hålla mig till skritt och trav. Jag hade ridit ca 30 min åt gången.

Om man ska muskla hästen måste man (efter en försiktig igångsättning i skritt och trav) jobba hästen, gärna i lite lång och låg form. Gör många halvhalter och fartökning - minskningar. Det ska märkas på hästen att den ansträngt sig, gärna bli svettig och lite trött. Sen är det absolut viktigaste att den får vila dagen efter ett hårt arbete. Det är nämligen under vilan som muskelcellerna växer.... Då kan du kanske leda den (ryggen behöver också vila) en liten runda så att den skrittar på ordentligt och inte blir stel. Om den inte självmant rör sig mycket i hagen alltså.
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Jag glömde ju nämna det viktigaste- utfodringen!! Efter ett väl utfört arbete ska hästen inom en timme få i sig proteiner, gärna i form av ett välbärgat hö som har högt proteinvärde eller genom ett mål kraftfoder. Ger man inte hästen mat efter arbete, så använder hästen sina muskelceller att ta energi ifrån och får alltså mindre muskler i stället för att bygga upp dem. Under själva träningspasset så bryts nämligen muskelceller ner. De bryts ner och under vilan (natten eller gärna vilodagen) byggs de upp igen i en kraftigare version. På så vis växer muskeln. Då gäller det att man tänker på att proteinet är musklernas byggstenar! Fram med maten efter träningspasset!
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

Hur är hästen i temperamentet? Om den är lugn och sansad går det ju bra att börja leda den, men om den är full av energi efter en längre tids vila kan det vara farligt att vara ute och gå med den. Det skulle jag aldrig göra. Man är ju mycket säkrare på hästen än bredvid den. Jag hade börjat rida direkt - rakt fram i skog och på grusvägar. Jag hade börjat med att rida varannan dag och den första veckan hålla mig till skritt och trav. Jag hade ridit ca 30 min åt gången.

Men nu vill ju inte ägaren att hon ska rida... och då är det ju inte så mycket att göra åt utan bara att leda ut hästen några gånger. (även om det käns aningen.... onödigt att göra så)

Och att man är mycket säkrare på hästen än brevid... tja, det beror helt o hållte på vilken häst du sitter på. =))

Om man ska muskla hästen måste man (efter en försiktig igångsättning i skritt och trav) jobba hästen, gärna i lite lång och låg form. Gör många halvhalter och fartökning - minskningar. Det ska märkas på hästen att den ansträngt sig, gärna bli svettig och lite trött. Sen är det absolut viktigaste att den får vila dagen efter ett hårt arbete. Det är nämligen under vilan som muskelcellerna växer.... Då kan du kanske leda den (ryggen behöver också vila) en liten runda så att den skrittar på ordentligt och inte blir stel. Om den inte självmant rör sig mycket i hagen alltså.

Men nu pratar vi ju ändå om en vuxen häst som varit iång tidigare om jag förståt det hela rätt.
Om man då sätter igång hästen och sen börjar arbeta den så ÄR en skrittur på 30-40 min att betrakta som vila.
Mycket bättre att rida ut en lugn tur dagen efter att hårt arbete än att låta hästen vila i hagen.. eller leda den på en liten pormenad.
Att låta hästen stå (även i hagen) dagen efter ett arbetspass låter inte helt optimalt tycker jag...
 
Sv: Hur musklar jag bäst en häst?

kruxer är att ägaren inte vill att jag ska rida än, utan promenera med hästen. Kan det vara så farligt att rida fastän hästen är otränad, om man BARA skrittar?

om hästen inte har några muskler över ryggen så skadar det att rida - ja. För då har hästarna i regel nget bra sadelläge, och en sadel som inte ligger bra skadar mer än den gör nytta, men barbacka är nästan lika illa ifall hästen inte har några muskler över ryggen.

Min häst här hemma har inga muskler över ryggen och vi promenerar utanför hagen, i backar och blandat hårt och mjukt underlag för att bygga upp henne lite iallafall, sen sitter jag väl på henne nån kort stund varje vecka.Så jag tycker faktiskt du skall gå ut och gå med hästen i början om det är så att hästen inte har några muskler över ryggen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp