Hur muntra upp äldre herre

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare murran
  • Startdatum Startdatum
M

murran

Ska ha en av travskolans hästar hemma hos mej över julen och lovet, då han börjat bli trött o lite sliten...han är gammal, men inte så gammal..förmodligen har han tröttnat o blivit lite deppig. Livet som skolhäst kan ju bli lite enformigt ibland.

Nu vill jag ha tips på, vad man kan göra för att muntra upp en äldre herre, så att livslusten återvänder..eller tror ni det räcker med att han byter miljö ett tag.. Funderar om dottern kan rida honom, istället för att vi kör hela tiden..då blir det iallafall lite omväxling..

Sv: Hur muntra upp äldre herre

Vad ingår i hans normala jobb? Allt som avviker är väl uppiggande skulle jag tro. Ridturer ute i skogen gör nog ingen häst ledsen.

Rid och "rejsa" runt lite i skogen, inga krav utan bara skoj! :)

min pålle gillar att gå promenader vid hand. så kan man köra lite "rakt in i skogen" och nosa på saker och säga "tittaaaaa" å titta på stubbar å sånt :D
så går man över lite diken å säger "duuuuktig" så blir hon stolt!

springa lite å stanna, springa om å peta på halsen å pipa lite.. leka helt enkelt!

som någon annan skrev, ut å rejsa lite kravlöst!

gosa i stallet, massera lite själv och pyssla...

I hans normala jobb ingår att springa några varv på banan varje dag, samt att några gånger i veckan gå på rakbanan och ibland en kort stig genom skogen som tillhör travbanan..Sen står han för det mesta inne och en kort stund varje dag i en liten hage, då det inte finns några större hagar vid banan där han bor..Han brukar vara ledig på helgerna. Det är lika varje vecka, så jag förstår att han är less..

Tack för tipsen:laugh:! Han blir nog glad av att få följa med dottern på skogsturer utan vagn..vi provar, så får vi se vad det ger för resultat..han får ju kompisar här också i hagen, annars går han helt själv i sin hage, det måste vara tråkigt att inte ha nån att busa med..

:)

tänk bara på att han kan bli väldigt trött av att gå mycket i hagen om han inte är van, lite extra mat kanske?! :D

Ska ha en av travskolans hästar hemma hos mej över julen och lovet, då han börjat bli trött o lite sliten...han är gammal, men inte så gammal..förmodligen har han tröttnat o blivit lite deppig. Livet som skolhäst kan ju bli lite enformigt ibland.

Nu vill jag ha tips på, vad man kan göra för att muntra upp en äldre herre, så att livslusten återvänder..eller tror ni det räcker med att han byter miljö ett tag.. Funderar om dottern kan rida honom, istället för att vi kör hela tiden..då blir det iallafall lite omväxling..

Varför inte bara prova hage i ett par veckor?
gulan

De vill att han ska vara i form efter lovet, så han ska motioneras, annars har bara hage varit helt ok för mej, å andra sidan, så kommer han förmodligen att motionera sej själv, då han kommer att få gå ute länge om dagarna med mina hästar..(och dom är det fart på..:bump:)
Vi tar hem honom först, och ser hur han reagerar, står han bara i ett hörn o "slokar", så som han gör nu, så kanske man måste försöka få fart på glädjehormonerna med skogspromenader eller liknande..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka