hur mkt tål han???

P

portos_sandra

hur mkt tycker ni att man kan hopptävla en 5-åring och hur mkt hoppträning bör han klara? han är ett sv hbl ca160cm //sandra

jag är dock ingen hoppryttare direkt. men det är väldigt oliak från häst till häst hur de har mognat och hur mycket hoppträning de klarar av. det är upp till tränare och ryttare. vet dock de som har tränat sina hästar varannan vecka och under året tävlat t.o.m. LA felfritt på 5 åringar. Det gäller nog att matcha så att man inte knäcker hästen.

Träna och tävla inte för mycket när han är så ung. Ta de hellre lungt nu så håller han längre :banana:

Min ponny startades inte förrän han var 7 år. Det är lite sent, visst, men förhoppningsvis kommer han att hålla länge.
Hade jag en fem åring skulle jag nog träna ungefär varannan vecka och kanske tävla en gång på två månader, det är ju rutinen en femåring ska få, inte en massa starter.

Jag tycker du ska ta det lugnt med din femåring. Du vinnr på det i längden. Varför stressa? Träna hoppning högst en gång iveckan, risken är faktiskt större än man tror att hästen tröttnar, den är ju ingen maskin.

Det beror sig lite på vad han har gjort som 4åring. Min gick 5st 1m som 4åring och har i år startat 2st 1.10m Tävlar jag på helgen så tränare jag inte i veckan. I snitt rider jag honom varannan dag och då ett dressyrpass och ett hoppass och resten ut i skogen och "busar" lite. Det är som sagt lite upp till hur hästen är och hur hans växtperioder är. Min går även lite fälttävlan och startade 2 deb i fjor. Han känns pigg och glad och det är absolut inte för mycket för honom (snarare tvärtom enligt honom själv ;) )

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter 18 hästar under svensk flagg kom till start vid världsmästerskapet i hoppning för 5- 6- och 7-åringar. Bjurfors Chacco klarade sig bäst...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
393
Senast: AlinaT
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 897
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
968
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama