Hur mkt smrp och mj äter era..

ragge

Trådstartare
Som det står...hur mkt smrp och mj äter era hästar per dag? Vad gör dom för arbete? Ras?

Sv: Hur mkt smrp och mj äter era..

MJ: 74
SmRp: 464
KVOT: 6,3

Är en arabkorsning, f. 97, vikt: ca 450 kg. Rids ganska hårt i mina ögon (men inte i hennes:angel: ).

Just nu vet jag inte eftersom det fortfarande finns gräs och höet inte är analyserat, men på vintern ca 50 MJ och 300 g smrp. Islandshäst medelstor 18 år promenadrids.

Nordsvensk brukshäst, 21 år gammal, rids lätt.
Hon äter fortfarande gräs, men nu i veckan ska vi ta in dom på natten (det ska visst bli dåligt väder i Halmstad har jag hört?) och allt som allt kommer hon få denna vinter:

70 MJ
880 g smrp :angel:

Kvot 12,6..

Hon kommer äta enbart hö.

Korsning av jag vet inte vad, 152 ca i mankhöjd ganska normal i hullet kanske mot det lite knubbiga hållet. Under igångsättning. Väger väl just nu runt 470-480. Ska ner till 450.

84Mj och 332smrp. Kvot 3,83. *ehrm*

Och nej jag bantar honom inte genom att ge lite protein... Väntar på svar på analysen för allt hö, men det ser mörkt ut proteinmässigt.

Arabsto f. 96, 147 cm av den gracilare typen. Svårfödd och på viktuppgångsdiet. Medel träning.
Mj: 99
smrp: 816
Kvot: 8,2

Dräktigt och digivande connemarasto ca 500 kg 90MJ och 900g smrp
Connemaraföl, på väg mot åring 58mj och 410 g smrp,
Nordsvensk ca 1000 kg 80mj och 480g smrp,
Russvalack 36 mj och 220g smrp.

Fd travhäst, nu ridhäst. Medelhård träning, 155cm, 540kg.

80mj
480smrp
Kot på 6

Kan inte säga säkert att detta är en bra foderstat till honom men jag tror att den blir bra att utgå ifrån

Engelskt fullblod under igångsättning. Jag räknar in i fodret nu att han äter en del gräs så gissningsvis är det:
90 MJ
718 smrp
Kvot 8

Mj 90
kvot på 9

Polsk halvblod med mycket fullblodsinslag, 8 år, lättare grundridning, vikt 470 kg, 164 cm i mankhöjd. Är under uppgödning då hon är otroligt tunn och totalt utan överlinje. Ska upp till i alla fall 550 kg.

/Lizzie

D-ponny Welsh.. 3,5 år de två vintar jag haft honom ca 75-80mj 400smrp. Jag räknar alltid mj och smrp för sig då han inte är en "tabellhäst" alls och så blir kvoten där han mår bäst i sin kropp vilket hittils varit mellan 4,5-högst 5.5.

Denna vinters foderstat är ej klar ännu, och det finns en del gräs kvar.

Nordsvensk brukshäst 5 år, motioneras 5-6 ggr lätt-medelhårt arb.

MJ: 73 Smrp: 450 g

Shetlandsponny 1,5 år

MJ: 27 Smrp: 180 g

50 MJ och 400 smrp, lätt arbete, isis ganska grov. På vintern.
Just nu i grön vinterhage med massor med gräs, rund som en boll.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka