hur mkt skäller era hundar när de är ensamma?

lillsmurfagirl

Trådstartare
som frågan ovan, hur mkt ska man som granne stå ut med skällande hund på dagen, kvällen, natten? (lägenhet resp hus) hur mkt skäller er hund?

Sv: hur mkt skäller era hundar när de är ensamma?

Hon skäller inte alls :). Något enstaka skall då och då, men inte mer, och det är sällsynt.

Jag skulle bli galen om jag hade en grannhund som skällde mycket, någon gång ibland när det går förbi folk eller så är väl okej, men inte mer än så.

Min ena är rätt tyst men den andra är av skällig och vaktig ras. Han skäller när det kommer någon, när han hör någon utanför och när han ute i trädgården och ser eller hör någon. Jag accepterar att han vid dessa tillfällen skäller till, men inte att han skäller längre stunder. Kvällskissen försöker vi hålla skällandet till ett minimum för att inte störa grannarna.

Ja ibland gruffar de lite när de leker ute i trädgården också men det tycker jag är acceptabelt så länge det är dagtid.

anledningen är att jag frågar är för att för några nätter sedan skällde grannhunden vid 2 på natten.. denne slutade inte skälla på ett bra tag:crazy:. sedan började den igen vid fyra tiden skälla... man hörde att hunden fick lite tillsägelser men den skällde och skällde... skäller även en hel del på kvällar med. Börjar bli irriterad och funderar på att plinga på och säga till:p

Jag tycker absolut att du kan gå över och prata med dem.
Du kan väl på ett trevligt sätt säga att du hör hunden väldigt tydligt, att det ibland är lite störande osv. Då kanske du får en bra förklaring, det är kanske ett nykommet problem(tex ung hund i spökåldern, plötslig sjukdom) eller så som de jobbar med.

Som hundägare vill jag gärna veta om min hund stör, olika hus kan ju vara olika lyhörda.
Som granne tror jag att man har bättre förståelse, om man vet vad som ligger bakom skället. :idea:

så sant så, vill dock inte ha fler nätter som denna... ;S kände mig helt mör i huvudet efter blivit väckt såpass många ggr. Så för min del bryr jag mig inte varför, bara dom försöker fixa till det och det fort :P

kommer självklart säga det på ett trevligt sätt, dock var jag nära ringa på mitt inatten när det var som värst.. då hade jag inte varit trevlig :P dock pallade jag inte...

Min skäller aldrig när hon är ensam.
Eller ja, hon skäller iof inte vid några andra tillfällen heller. Har hört henne säga ett "muff" nån enstaka gång.

Vi bor långt ute på landet i eget hus.
Min hund skäller när det kommer någon precis som han har blivit lärd att göra. Ibland kan han skälla ute med men oavsett tid på dygnet blir han genast tillsagd att sluta skälla. Vi har grannar flera km bort vars hund vi kan höra skälla (om vi är ute) långa tider oavsett tid på dygnet och jag är så tacksam för att min inte får för sig att svara.

När vi bodde i lägenhet skällde min dåvarande hund inte alls. Folk kunde ringa på hur mycket de ville och han sa ändå inte ett knyst. Bor man i lägenhet så anser jag inte att hunden ska få skälla inomhus alls.

Man får inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet i lägenhetshus så jag tycker absolut att du ska säga till dina grannar så att de får tyst på hunden.

Inget sålänge inte någon ringer på ringklockan.

Skulle bli tokig om jag bodde med en skällande hund till granne :crazy: Nåt enstaka skall är ok men inte ihållande och inte på natten.

Jag bor i lägenhet och kan stå ut med något enstaka skall från grannhundar (nu är jag ensam i mitt hus med hund, men tja, om jag tänker mig att någon skulle köpa hund här.) Detta förutsatt att det inte var högt skall mitt i natten så att man väcks av det.

Min unga kan skälla någon enstaka gång per dag, om hon vill leka. Jag tror inte att grannarna hör det, för det är ganska/väldigt bra ljudisolerat här. Det är i alla fall ingen som någonsin nämnt att de hört hundskall, däremot har flera frågat mig om de aldrig skäller :p Det blir sällan mer än 3-4 skall per dag. Jag hör betydligt mer av grannarna som drar möbler över golvet, tappar saker, har barn som springer överallt osv.

När mina hundar är ensamma så ligger de och vilar och mina persienner är nerdragna så att de inte ska skälla på något de ser utanför fönstret. Jag har filmat dem och min far brukar vara hemma (men instängd i sitt rum och hundarna instängda i mitt rum) och det är väldigt sällsynt att han hört något från unga dåren. Tanten skäller aldrig öht.

Skulle jag ha en granne som hade en hund som skäller mycket så att jag blev störd av det så skulle jag absolut prata med dem.

Jag tror inte att Camaro skäller alls när hon är själv, mer än om hon hör någon som "försöker bryta sig in".

När vi är hemma är det samma sak. Hon skäller om hon hör något misstänksamt, men inte mer.
Nu bor vi i hus på landet så det är knappast något problem. Dels springer det inte folk på vår tomt så ofta och sen så finns det ju heller ingen granne som bor tillräckligt nära för att bli störd.

Men generellt tycker jag det är okej med ett skall då och då, ihållande grejer känns inte lika passande.

Kan också nämna att Camaro ibland skäller om vi är ute på promenad och har lilla Viktor med oss (en JRT vi passar ibland). Då är det av typen "kom igen nu då, lek med mig!" och kan vara ganska mycket. Men det bryr jag mig faktiskt inte om.

Senast ändrad:

Min skäller inget när han är själv. Men vi bor bara tre familjer i mitt hus, så han vet vilka som kommer och går till alla :D

Lite orolig för hur han ska reagera när vi flyttar nästa månad till "normalt" hyreshus, men jag tänkte sätta upp lapp att jag gärna tar information om han ylar/skäller.
Har tagit en vecka semester vid flyttning, så vi kan bo in oss med grannar...:laugh:

Vi gjorde missen när vi hälsade på syrran i somras och trodde att det var lugnt att lämna våran huligan själv i deras lägenhet, första dagen gick det nämligen hur bra som helst, dagen efter tokskällde han så fort vi gick utanför dörren... Så våran familjesemester blev istället att en av oss stannade kvar i lägenheten/utan för och tränade hunden och den andra gjorde saker med barnen.. Men han slutade ialla fall skälla sista dagen där, sen får vi väl se om det sitter kvar till nästa sommar... :angel:

Här hemma skäller han inte alls om han är ensam, om vi däremot är hemma så kan han gå och "moffa" lite om ljud eller om det ringer på dörren. Vilket inte stör mig alls eftersom vi bor i villa en bit ifrån andra så det är ingen annan som störs och jag tycker att det är bra att han säger till. Om vi däremot bodde i lägenhet så skulle jag lägga ner jobb på att få honom att vara tyst.

Absolut inget alls. Inte när vi borde i lyhörd lägenhet o inte heller i huset.

Skäller aldrig, piper dock en stund efter vi gått. Står själv ut med lite vaktskall, att hunden skäller om de kommer någon i trapphuset lr dyl. Dock skulle jag bli tokig om grannens hund okynnesskällde hela dagarna.

anledningen är att jag frågar är för att för några nätter sedan skällde grannhunden vid 2 på natten.. denne slutade inte skälla på ett bra tag:crazy:. sedan började den igen vid fyra tiden skälla... man hörde att hunden fick lite tillsägelser men den skällde och skällde... skäller även en hel del på kvällar med. Börjar bli irriterad och funderar på att plinga på och säga till:p

Om hunden fick tillsägelser så var den ju inte ensam.
Hundar (o barn) skall inte störa grannar mellan 22 - 08, typ, annat än för att varna för inbrott etc..
Hundar skall inte vrålskälla oavsett tid på dygnet. Som hundägare vill jag veta om min hund skäller när den är ensam, gärna hur o när, så jag kan åtgärda problemet.

Kl.

Min egen hund skäller egentligen aldrig och framförallt inte när hon är ensam hemma, då är hon helt tyst.

Min egen tröskel gällande andras skällande hundar är nog väldigt hög tror jag, och sker det någon enstaka gång att hunden drar igång på natten hade jag inte varken tyckt att det varit så jobbigt eller gått och knackat på.

Är hunden ensam och jag upplever att den mår dåligt säger jag så klart till, men för min egen skull överlever jag en hel del skäll. Min musik upplevs säkert som terror av grannarna, så hey, det får vi leva med.

Skäller den däremot "jämt" på natten hade jag gått över - om jag inte upplevde att ägarna försökte få tyst på den. :)

som frågan ovan, hur mkt ska man som granne stå ut med skällande hund på dagen, kvällen, natten? (lägenhet resp hus) hur mkt skäller er hund?

Lillfjollan skäller inte någongång. När Gamling levde så skötte han vaktandet och morrade alltid när någon gick förbi dörren (lägenhet). Jag tyckte det var bra att han sade till. Då kunde hon poffa - stående bakom - jag finns här som mentalt stöd... Men nu när hon är själv har hon släppt den rollen helt.

Har haft en som skällde till ordentligt är någon ringde på - vilket jag också tyckte var helt i sin ordning. Annars är de tysta och lugna, en avslappnad och ensamhetstränad hund ska inte hålla på och hetsskälla.

Som granne ska man inte behöva "stå ut" alls tycker jag. Att en hund morrar/poffar till en gång när någon går förbi deras dörr är inte konstigt. Men den ska inte vråla en lång stund. Den ska inte heller stå och skälla hur som helst på alla random ljud.

Våra skäller inte alls. Däremot kan de nog "boffa" till någon gång om det låter som fan ute i trapphuset eller om brevbäraren kommer.

Här är vi numera tack och lov förskonade mot massa hundskall, men tidigare kunde det ylas ganska ofta från ena grannhunden vilket blev väldigt påfrestande till slut.

Så vitt vi vet inte alls. Möjligen att han kan morra/gruffa lite när han hör en annan hund.

Men i somras när balkongdörren hade en liten glipa så skällde han visst varje gång han såg en hund gå förbi och det dröjde bra länge innan någon sade något till mig :eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 202
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
580
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 732
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka