Hur mkt MJ och Smrp får era hästar?

Centaur

Trådstartare
Och vad är det för häst (ras, ålder, arbete etc..)? :confused:

Lite nyfiken bara, för enligt Freefarm så får mina hästar dubbelt så mkt mat som dom behöver.... Båda är dock i lagom hull. :smirk:
 
polarens häst får 48-49 MJ energi och 295 g SMRP..
det är en C-ponny, newforest/exmoor som rids vareirande 6 dagar i veckan.. 2-3 uteritter 2-3 ggr på banan och hoppas en gång på mindre hinder.. och så vilar hon en dag i vecna.. ligger på 20% i arbetstillägg ungefär men det ska ökas snart..
 
Räknade just ut häromveckan att min "strax fyraåring" (-00) får 102 Mj och 1036 Smrp. Han väger ca 700-750 kg och går inte speciellt hårt än. Hade tidigare räknat ut att han behövde på lätt arbete 94 Mj och 563 Smrp Så det är ju lite högre än beräknat ;). Detta är vårt första år tillsammans så det har blivit ngt av ett prövoår då vi fått känna oss framlite, men nästa år då jäklar! Då ska jag pricka rätt direkt! (Nästan iallafall och förhoppningsvis!)
 
Mina ligger på ca 125 MJ och 880g Smrp, inte helt säker på siffrorna, eftersom det höet dom äter nu inte är analycerat.

Den ena är ett 23-årigt halvblod, rids mkt lätt nån gång i veckan eller inte alls, den andra är halvblod med mkt fullblod i, rids normalt-lätt, behöver bygga muskler i överlinjen, seks år.
 
Islandssto i normalträning, får 49 Mj och 330 smrp.
Islandsvalack av modell fetare, får 42 MJ och 270 smrp.
 
5-årig valack 173 cm i mkh, tränas & tävlas, rids 5 dgr/v. 129 MJ och 912 smp (kvot 7.05) Växer och är under uppmuskling.

13-årigt högdräktigt sto 159 cm i mkh. 104 MJ och 757 smp (kvot 7,29)


13-årig fjordhäst 140 cm i mkh rids 6 dgr/v. 55 MJ och 350 smp (kvot 6,25). Bantat och har valt att lägga henne lite högre i protein därför.

27-årig d-ponny, sällskapshäst som promenadrids ca 2 dgr/v. 70 MJ och 422 smp (kvot 6,08). Relativt svårfödd.

17-årig valack 150 cm rids & tävlas, rids 6 dgr/v. 81 MJ 503 smp (kvot 6,16).

Alla hästarna är lagom i hull & muskler utom 27-åringen som med ålderns rätt inte är ngn bodybuilder, men i gott skick för sin ålder.
 
90mj och 556smrp kvot 6,1...
Ett 10årigt arab sto(154cm) hon är lite svår att hålla vikten på under höst och vinter, men på sommaren ser hon ut som en julgris...
Hon både tappar och får övervikt väldigt lätt, pga detta har jag valt att hålla henne lite fet under höst/vinter/vår.
Hon rids 5-7 dagar/vecka ca 1-1,5 tim varje pass. 1-2pass/vecka Dressyr (lätt nivå, utbildning pågår), uteritter ca 4dagar/vecka, hoppning ca varannan vecka(upp till 1m). Väldigt sällan blir hon riktigt trött/svettig. Kommer inte riktigt ihåg vad jag laggt för träningstillägg.
 
Har en freiserkorsning på 8 år och hon får 85 Mj och 549 smb.rp alltså en kvot på 6,5. Hon gåt lätt-normalt arbete men håller på att byggas upp för tillfället
 
63 MJ och 480 gSRP. Fjording, 135 cm, rids 5 dagar/vecka ungefär. Mycket muskelbyggande träning. Har lite svårt att muskla, därav den höga proteingivan. Går varken upp eller ner i hull så jag antar att det är lagom. :crazy:

//Alice
 
Min stora D-ponny, som går medelhårt arbete får 68 MJ och ca 440 Smrp( har inte siffrona i huvet). Hon har dock börjat
lägga på sig lite, så jag ska minska litegrann.
 
Habina får i sig 57 MJ och 486 g smb.rp.
Hon är ett fjortonårigt fjordsto, konvalescent i hage.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Min pålle på 450 kg får: 86 i MJ och ca 600 i smb.rp :D..är ett 4 årigt halvblod...svårfödd...går 3-4 ggr/veckan. Ligger på en Mj/smb.rp-kvot på 7...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
729
Senast: MiniLi
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
30 585
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 642
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 372
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp