Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Tuvalisan

Trådstartare
Jag ska ev köpa en 1-årig hingst och funderar över detta med proteinintag mm. Han kommer att få fri tillgång (mer el mindre iaf) av hö och ensilage, vad bör man ge mer? Funderar på havre/kornkross och alger? vad tror ni? Och ja jag ska analysera nästa års skörd. tacksam för svar
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Min ettåring får fri tillgång på ensilage och hö och ett kg kraft groov.. verkar funka:D
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

För att säkra PROTEINintaget är det bästa du kan göra att ge LUSERN 1-2kg. Inga risker med överutfodring av protein och lusern räknas som grovfoder :idea: .
Sen lägger du bara till mineraltillskott också - Krafft Miner VIT passar bra om du ska ge lusern.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Glömde att tillägga att vi ger kalk med:)
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Vad du ska ge beror ju på vad analysen säger. Men man kan generellt säga att det går mer foder till en hingst än en valack eller ett sto. Sedan beror det ju också på vad för ras det är på hästen och hur den har vuxit/kommer att växa. Det är ju individuellt när och hur de växer. Jag har haft ettåringar som i det närmaste har varit färdigvuxna på höjden och bara vuxit på bredden. Likaväl som andra som inte har börjat växa på allvar förrän vid 1,5 års ålder.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Varför ska du ha i hästen alger? En så ung häst väger inte särskillt mycket och alger innehåller en hel del jod.

Har du sett de andra hästarna som äter samma grovfoder? Vad äter de, och hur ser de ut, både hull över revbenen och överlinjen?

Varför korn?
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

kul kommentar " att ha i honom alger", men det var bara en fundering, jag vill ju ha tips från er. Havre o kornkross har jag från egen gård så det får det nog bli, men lusern har jag aldrig gett? Vad innehåller det? Vad kostar en säck, hur mkt ska man ge?
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Analys av grovfodret är det viktigaste, sen kan du be om hjälp med en foderstat, finns många här på buke som kan hjälpa dig om du PM:ar.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

OK, förlåt, konstig formulering. Men jag är fortfarande nyfiken på varför du vill ge alger.

Har han fri tillgång på grovfoder (och två sorter?) så skulle jag hålla mig till ett kraftfoder med högre protein, t.ex Krafft 125 och en del Krafft Pluss Grön. Båda innehåller ordentligt med mineraler och vitaminer som unghästen behöver, samt högvärdigt protein.

Det är ju inte så lång tid det gäller, snart kommer ju gräset.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Om du vill ha havre i foderstaten så finns det hos de flesta foderproducenterna halvfoder att komplettera den med. Dessa är anpassade för växande unghästar och mängden avgörs av värdena på grovdodret. Eventuellt om man har ett för unghästar dåligt grovfoder så får man komplettera med lucern eller något annat proteinfoder.
Gör som BIMM skriver! När du har häst och analys ta hjälp för att få rätt foderstat.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Tuvalisan skrev:
Havre o kornkross har jag från egen gård så det får det nog bli, men lusern har jag aldrig gett? Vad innehåller det? Vad kostar en säck, hur mkt ska man ge?

Lusern är som ett hö med hög näring och framförallt protein. Det räknas som grovfoder och kan ersätta en del av grovfoder-givan.
Det finns både som pellets och som "hack" - det sistnämnda är som finhackat hö. (korta strån)

T ex Krafft säljer lusern i både hack och pellets. Finns på t ex Granngården och kostar ca 4kr/kg.

Du kan gå in på www.krafft.nu och läsa mer om lusernet. Gå in på menyn "Produkter" och sen väljer du "grovfoder".

Egentligen kan man inte säga hur mkt du ska ge utan att du analyserar ditt hö men jag skulle ge minst 1 kg. Gärna 1.5-2kg.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Jag försöker hålla allt ganska naturligt, lite negativ mot alla konstgjorda och syntetiska produkter, därör funderar jag på en naturprodukt som alger
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Men vad är det du vill åt i algerna? Det innehåller knappt något kalk och fosfor, däremot högt i jod som är giftigt i rätt små doser.

Helt ok att ge diverse tillskott, men man måste ju veta VAD det är man vill täcka för behov med det man ger.

Vill du ge "naturliga" mineraler så finns t.ex Berocca (har jag för mig de heter) som är örtmineraler.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

till min 4 åriga d-ponny valack på 143 cm ger jag:
400 g lusern pellets
400 g groov 125
400 g betfor
400 g pluss grön
ca 10 kg hö
kraften är uppdelat i två ggr dag o höt 3 ggr dag..detta mår han prima av o speciellt lusernen tycker ja är väldigt bra..
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Tuvalisan skrev:
Jag försöker hålla allt ganska naturligt, lite negativ mot alla konstgjorda och syntetiska produkter, därör funderar jag på en naturprodukt som alger

Det naturligaste för en häst är GROVFODER i all form. Därför är ÅTERIGEN lusern min rekommendation!
Det är den bästa formen av komplementfoder du kan ge din unghäst, anser jag iaf.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

milly skrev:
Det naturligaste för en häst är GROVFODER i all form. Därför är ÅTERIGEN lusern min rekommendation!
Det är den bästa formen av komplementfoder du kan ge din unghäst, anser jag iaf.

Men han äter redan stora mängder grovfoder. Varför då inte ge ett kraftfoder utan den skeva mineralbalansen som blir av stor mängd lusern? Där man kan få in vitaminer och mineraler utan att behöva ge tillsatser.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Efetrsom hon inte har analys på sitt hö/silage så är det väl bättre att ge lusern? Riskfritt att överdosera proteinet...

Och att kalciummängden blir hög gör ju inget så länge fosforbehovet är täckt. 1-2kg lusern är väl inte ens mycket?

Men visst - Groov 125 eller lite KP kanske man skulle kunna ge också. Man behöver ju inte ge så himlans mycket.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Jag skulle faktiskt ändå hellre ge Groov 125 eller KPG än lusern. Det blir knappast några överdrivna proteinöverskott.
 
Sv: Hur mkt kraftfoder bör en 1-åring ha?

Jag har oxå en åring , hingst...andalusier ....fri tillgång på hö (han äter ca 10 kg) och krafft groove nya..ca 2 kg..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 198
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp