Hur mkt krafft till 1åring

ragge

Trådstartare
Hur mkt groov 125 vågar man ge till en 1åring som är 50%fullblod/holsteiner? Hon väger ca 300kg, går på fri tillgång på bra hösilage och har en creephage som bara hon går in i. Hon behöver gå upp lite i vikt nu när hon växer så det knakar. Hon får groov, soja och olja redan, så hur mkt vågar man ge?

Senast ändrad:
Sv: Hur mkt krafft till 1åring

inte ett dugg, ska hon ha krafftfoder ens så ska det vara max groov 90.

Risken är att hon sätter igång och växer ännu mera pga för mycket energi i maten, och att hon då blir ännu magrare och leder och skelett inte hinner med =skör.

Gräset kommer ju nu, det borde räcka.

Konstigt råd tycker jag då det inte framgår alls vad det är för värden på hösilaget, hur mkt hon äter av det och hur mkt hon äter i övrigt!

Det är jätteviktigt att en unghäst som växer får i sig tillräckligt med näring. Uppenbarligen får hon inte i sig tillräckligt eftersom hon behöver gå upp i vikt, och ja, för min del är det självklart att hästen måste få mera mat i så fall. Hur mkt får hon idag av resp. fodersort?
Många har ju fri tillgång på kraftfoder i creepfeedingen, men själv skulle jag ge fritt med lusern istället. Men jag skulle lugnt ge 3-4 krafft/dag om det behövdes, fast uppdelat på flera givor.

Min 1-åring och hans jämnåriga kumpan lider nu av någon form av våranorexi, dom själva är övertygade om att de klarar sig finfint på det lilla gräs som kommit upp (inte mkt alls). Dom äter inte alls den mängd hösilage(bra värden, kvot 9.3) som de borde sen ett par veckor tillbaks vilket började synas lite på dom. Så nu har jag ökat på kraftfodret och lusern för att "fläska" på dom (och nej, dom ska inte bli feta) så dom får idag 1,5 kg pluss grön, 1 kg havre och 3 kg lusern var/dag. Kommer givetvis att minska när jag uppnått önskat resultat och ju mer gräs det finns. Idagsläget räknar jag inte ens med de strån de får i sig.
De går på lösdrift och är hingstungar dessutom så de gör av med massor av energi i sina vilda lekar. Det och att de växer massor gör ju att man måste kompensera upp det med foder, en unghäst ska inte vara mager!

Risken är att hon sätter igång och växer ännu mera pga för mycket energi i maten, och att hon då blir ännu magrare och leder och skelett inte hinner med =skör.

Men HUR tänker du nu?
Groov 125 är högt i proteininnehåll och DET är precis vad en växande unghäst behöver!
Då ska man väl inte välja ett foder med lägre proteininnehåll?
Energin är nog ganska livärdig i dessa foder. Och det är energiöverskott som möjligen kan vara mindre bra - fast är hästen mager så lär det behövas mycket för att det ska bli överskott av energi...

Hon är ett typiskt fullblod(kan äta hur mkt som helst utan att gå upp), även om hon är 50% så syns det inte.

Hon äter i runda slängar 12-14kg hösilage ts70, MJ8, kvot 8. det är bara hon som är växande därav inte jättehög kvot.
Hon får nu 2,5kg groov125, 4dl soja, 4dl olja. uppdelat på 4 mål.

Hon äter nog mer om man ger henne, hon äter sakta, så det är nästan fri tillgång kan man säga. Hon är inte äckligt smal, men man ser revbenen under pälsen, i övrigt rund över ryggen och musklad fin. avmaskad och blank. Hon äter tyvärr inte lusern.

delvis kl**

Vad mycket alla åringar äter mot min... (halvblod). Min får fri tillgång på hösilage och 1 kg lusern, 0,5 kg betfor + mineraler.
Tänk vad olika det kan vara!

På krafft´s hemsida står det att du kan ge mellan 2-4kg groov 125 tillsammans med lämpligt hö/hösilage :)

Så jag hade nog tagit bort oljan osv och gett mer krafft, jag har bara positiva saker att säga om detta foder :)

Oöverlagt och farligt råd; läs på påsen och följ den rekommendationen. Det kan ju bli hur fel som helst med tanke på att förutsättningar med grovfoder är otroligt olika.

Fel balans kan faktiskt ge en markant skillnad i hållbarhet på den framtida rid/kör-hästen

Och jag skulle vilja att fodertillverkarna tog bort dessa rekommendationer på sina säckar, eftersom det är HELT omöjligt även för Sveriges största foderföretag att veta vad din och min häst ska ha för att må bra.

Om jag får säga vad jag tycker så var det här det sämsta rådet jag läst på Bukefalos på länge.

Lovisaleonora_

_Runaway_

Det kallas för rekomendation!! Naturligtvis ser man till balansen mellan höet osv! Men detta tror jag iof att fodertillverkare förutsätter att man kan! :grin:

HUR kan man rekommendera ett skit utan att ha förutsättningarna? Då ska man ju REKOMMENDERA att ha balans si och så, veta vad hästen behöver etc. Då kan man rekommendera.

Jag skulle ge hästen lusern och mineraler istället för kraft, fick själv detta råd av min vetrinär.

Och vad grundar du detta på???

Säger som en annan sa här..
Urselt råd och inlägg.

Ditt motto lär bli:
Svält ungen så blir det fet :grin:

Finns ettåringar som inte klarar bete då dom är eftersatta före betes-släppet.

AM

glömde att tillägga att det finns flera olka sorter av lusern, har du provat att ge henne strå? eller strå mix?

Hon äter tyvärr inte lusern...

Jag vet hur man ska fodra/räkna osv.(har lite vett att se vilka man ska lyssna på och inte)
Men visste inte hur mkt man vågade ge en sån liten bara...sojan och oljan vet jag inte riktigt heller...det är ju max 100g/100kg kroppsvikt, men hon väger ju ca.300, kommer nog väga 550-600 som vuxen. Man ska ju räkna på vuxenvikt när man fodrar små, men sånna foder som är koncentrerade blir jag lite nojjig av att ge max av på en sån liten.

Jag har varit tvungen att ge mitt föl rätt mkt kraftfoder p.g.a. låga värden på hösilaget. Jag skiljde av rätt sent (7,5 mån) gör att ge honom möjligheten att föda sig en del på mammamjölken men han går på ca 1 kg kraft protein, 1 kg havre samt 1 kg hestekraft + en gnutta mineraler.

Eftersom de inte kan äta hur mkt kraftfoder som helst passade kraft protein bra eftersom det gav så pass mkt protein men i rätt koncentrerad form.

Min har hela tiden varit väldigt fin i kroppen men jag hade gärna haft honom ännu mer rund.

Har du provat att ha lite betfor på lusernen, kanske det blir lättare att få i sig då? Alternativt byta ut en del av stråfodret mot lusern i stråform om det har bättre värden än ditt hösilage?

Men att säga att 2-4 kilo är rekommenderat är ju helt befängt. Den ena unghästen kanske behöver ett kilo, medan en annan behöver 3-4. Man KAN INTE rekommendera. Det är som att säga att en "normal ridhäst" kan rekommenderas en foderstat på 7kg hö och ett kilo havre. Hur taget ur luften är inte det?

vad sägs om texten:
Varje fodergiva ska beräknas efter individens behov med hjälp av grovfoderanalys samt beräkning av hästens underhållsbehov samt ytterligare tillägg för arbete, ålder, dräktighet etc.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 040
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 530
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 272
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar