Sv: Hur mkt krafft till 1åring
inte ett dugg, ska hon ha krafftfoder ens så ska det vara max groov 90.
Konstigt råd tycker jag då det inte framgår alls vad det är för värden på hösilaget, hur mkt hon äter av det och hur mkt hon äter i övrigt!
Det är jätteviktigt att en unghäst som växer får i sig tillräckligt med näring. Uppenbarligen får hon inte i sig tillräckligt eftersom hon behöver gå upp i vikt, och ja, för min del är det självklart att hästen måste få mera mat i så fall. Hur mkt får hon idag av resp. fodersort?
Många har ju fri tillgång på kraftfoder i creepfeedingen, men själv skulle jag ge fritt med lusern istället. Men jag skulle lugnt ge 3-4 krafft/dag om det behövdes, fast uppdelat på flera givor.
Min 1-åring och hans jämnåriga kumpan lider nu av någon form av våranorexi, dom själva är övertygade om att de klarar sig finfint på det lilla gräs som kommit upp (inte mkt alls). Dom äter inte alls den mängd hösilage(bra värden, kvot 9.3) som de borde sen ett par veckor tillbaks vilket började synas lite på dom. Så nu har jag ökat på kraftfodret och lusern för att "fläska" på dom (och nej, dom ska inte bli feta) så dom får idag 1,5 kg pluss grön, 1 kg havre och 3 kg lusern var/dag. Kommer givetvis att minska när jag uppnått önskat resultat och ju mer gräs det finns. Idagsläget räknar jag inte ens med de strån de får i sig.
De går på lösdrift och är hingstungar dessutom så de gör av med
massor av energi i sina vilda lekar. Det och att de växer massor gör ju att man måste kompensera upp det med foder, en unghäst ska inte vara mager!