Hur mkt kostar era hästar att försäkra ?

Bor i Tyskland. Min fjordhäst har enbart en typ av drulleförsäkring. Om hon t ex skulle rymma och springa ut på autobahn och orsaka en seriekrock med långtradare. Eller bara ha sönder sin boxdörr i stallet. Eller skada en annan häst. Då hjälper den. Kostar ca 120 € om året.

Shetlandsponnyn kostar 990:-/år. Agria
Liv 9500:-
Veterinärvård 80,000:- tror jag
Självrisken 5000:-

Kallblodstravaren (nu ridhäst) kostar 1700:-/år. If
Liv 14000
Veterinärvård 60000
Självrisk 2-3000

Varmblodstravaren (ridhäst) kostar ca 1500:-/år. If
Liv 25000
Veterinärvård 60000
Självrisk 2-3000

Har Agria Racing på mina upp till 120 000 kr vetvård med en självrisk på 5 000, kostar 1 2?? om året/häst.
Inget liv på någon av dom.

Jag har en i Agria (Agria racing tror jag den heter), betalar 100 kr i månaden. Tror inte jag har liv i den, minns inte. En i IF, med liv (25 + 20) och högsta belopp i vård (130 000 tror jag det är) inkl ambulans, mediciner osv, den kostar runt 300 kr i månaden.

Tack för era svar. Liten fingervisning iaf. 🙂Jag funderar lite över dethär med sällskapshästar och försäkringar.För hur mkt är era sällskapshästar försäkrade ? Usch jag är så dålig på sånthär....
100000 (tror jag) veterinärvård och ingen livdel.
Dvs en bra veterinärvårdsförsäkring men livdelen är inte lika viktig. (Billig häst också)

Det är ju i regel A1 livförsäkring som är det som kan dra iväg i kostnad. Enbart veterinärvård brukar vara relativt billigt för hobbyhästar, även A2 liv brukar ha rätt låga kostnader. Har man låg livförsäkring (A1) kan man såklart också hålla kostnaden nere något.

Det viktigaste är att kolla noga vad försäkringen faktiskt täcker, vad man själv tycker är viktigt och var gränsen går för var man tycker det är "okej" att avliva istället för att behandla. Tänker t.ex om det krävs buköppning, i många fall är det ett separat tillägg, och/eller krävs högt veterinärvårdstak.

Och såklart kolla olika bolag, både pris och villkor för att se vad som passar en bäst.

Som exempel har jag haft en häst försäkrad i A2 liv för 40'000 kr, A1 veterinärvård 50'000 kr och betalade ca 2500 kr/år. Nuvarande har A1 liv 25'000 och A1 veterinärvård, "extra allt" för 120'000 kr och jag betalar knappt 5000 kr/år. Islandshästar båda två. Räknar dock med att priset kommer öka med ett par tusenlappar efter inridningen, då jag planerar att höja livförsäkringen.

Så det har mer med försäkringstyp och summor att göra, än ras.

Två fjordhästar, veterinär 120 000, livförsäkring 35 000 och 65 000, lägsta självrisk. Ca 7 700 för båda /år.

Jäkligt billigt!!

Kwpn 18år, ca35 i liv, 50 veterinär kostar nästan 10 om året.
Tinker 13år, 35 i liv, 120 veterinär kostar ca 6.

Hm. Hästar som fyller 15 samma år / har fyllt, går inte att livförsäkra i t.ex Agria om jag förstått rätt. Om man har en häst som har livförsäkring sedan ung och den är typ 25 nu. Är det smart eller dumt att ta bort livförsäkringen då? Hur skulle ni göra ? Tänker att pengarna kanske " behövs bättre" att satsa på den yngre hästens försäkring ? Tänker jag fel nu ?
Jo de har ändrat det.
Jag kan fullförsäkra min 18åring där men nu vill jag inte byta försäkringsbolag men det går iafl.

Tack för era svar. Liten fingervisning iaf. 🙂Jag funderar lite över dethär med sällskapshästar och försäkringar.För hur mkt är era sällskapshästar försäkrade ? Usch jag är så dålig på sånthär....
Vi har endast Agria insident på miniatyren som var billig i inköp och som stort sett bara går som sällskap.

Häst 1 halvblod, sällskapshäst (triangelmärkt)
Agria Incident (täcker benbrott, sårskador och buköppning) som jag har för att kunna sy ihop henne om hon skulle skada sig under jourtid. Kostar mig ca 700kr/år.
Jag har även en avlivningsförsäkring på henne som täcker kostnader för avlivning och destruktion, kostar mig 30kr/månad.

Häst 2 halvblod, ridhäst
Vetvård 100000, liv 5000 (man måste ha det)
If Stor Hästförsäkring
Kostar mig 5000/år

Livförsäkring har jag slutat med, min erfarenhet är att det är så sällan man får ut det ändå. Det som kostar är veterinärvård och avlivning.

Ja, precis ! Hur mkt pungar ni ut i året och vad för typ av häst är det ? Jag är speciellt intresserad av vilka raser som är billigast / dyrast att försäkra ? Hur mkt kostar en sällskapshäst av modell äldre att försäkra ?
Har två haflinger. Valacken är 26 år och kostar 1200 om året. Ingen livförsäkring på honom längre.
Stoet kostar 1700 ca och är liv 15000. Båda vet.vård 120 000

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 327
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka