Det är ju i regel A1 livförsäkring som är det som kan dra iväg i kostnad. Enbart veterinärvård brukar vara relativt billigt för hobbyhästar, även A2 liv brukar ha rätt låga kostnader. Har man låg livförsäkring (A1) kan man såklart också hålla kostnaden nere något.
Det viktigaste är att kolla noga vad försäkringen faktiskt täcker, vad man själv tycker är viktigt och var gränsen går för var man tycker det är "okej" att avliva istället för att behandla. Tänker t.ex om det krävs buköppning, i många fall är det ett separat tillägg, och/eller krävs högt veterinärvårdstak.
Och såklart kolla olika bolag, både pris och villkor för att se vad som passar en bäst.
Som exempel har jag haft en häst försäkrad i A2 liv för 40'000 kr, A1 veterinärvård 50'000 kr och betalade ca 2500 kr/år. Nuvarande har A1 liv 25'000 och A1 veterinärvård, "extra allt" för 120'000 kr och jag betalar knappt 5000 kr/år. Islandshästar båda två. Räknar dock med att priset kommer öka med ett par tusenlappar efter inridningen, då jag planerar att höja livförsäkringen.
Så det har mer med försäkringstyp och summor att göra, än ras.