Hur mkt kostar era hästar att försäkra ?

Krans

Trådstartare
Ja, precis ! Hur mkt pungar ni ut i året och vad för typ av häst är det ? Jag är speciellt intresserad av vilka raser som är billigast / dyrast att försäkra ? Hur mkt kostar en sällskapshäst av modell äldre att försäkra ?

Min ponny jag hade kostade ca 900kr/år med IF.

4000kr liv
60 000kr veterinär

:)

Storvit kostade runt 2000-nånting med Agria. Inget livvärde men 60 000kr veterinär

Bara för att flika in mina priser för sakens skull:

Jätteöverväxt korsnings"ponny" - 16 år:
Livvärde: ca. 40 000 kr (var 50 000 kr fram tills räkningen för andra halvåret 2017...)
Veterinärvård: 50 000 kr.
Fast självrisk 2 750 kr.
(Ca.) kostnad/år: 9 000 kr.

De billigaste att försäkra är de med minst skador och därmed minst dyra behandlingar. Islandshästar, diverse ponnyraser osv. Mina kostar knappt 4000 kr/år var i försäkring. De står som korsningsponnyer hos försäkringsbolaget. Den ena för att rasen är såpass ovanlig i Sverige än att rasen inte har någon egen kod och den andra för att hon är reggad som korsningsponny då papper saknas. Hade raskod funnits/hon hade haft papper hade de kostat ungefär hälften.

Har full veterinärvård men inte så högt liv på mina. Shettisen kostar 85:-/mån och fjordingen 260:-/mån. Billigt :D

Tack för era svar. Liten fingervisning iaf. 🙂Jag funderar lite över dethär med sällskapshästar och försäkringar.För hur mkt är era sällskapshästar försäkrade ? Usch jag är så dålig på sånthär....

Ponny 25 år, import från Norge. Vetvård 60' drygt 2000 kr per år.
Shettis 10 år. Vetvård 80' 999 kr per år.
Frieserkorsning 2 år. Vetvård 120' 1600 kr per år.
Alla ligger på ca 2000kr + 20% i självrisk.

Mina islandshästar kostar ca 4000 kr/häst och år.

Den ena är livförsäkrad i 14 000 och den andra 17 000. Båda har veterinärvård på 120 000.
Försäkrade i olika bolag.

Ja, precis ! Hur mkt pungar ni ut i året och vad för typ av häst är det ? Jag är speciellt intresserad av vilka raser som är billigast / dyrast att försäkra ? Hur mkt kostar en sällskapshäst av modell äldre att försäkra ?

fjording, 50000 vetvård, lågt livväre (5000kr tror jag, det handlade mest om att få med någon annan extraförsäkring).
Ungefär en tusenlapp om året.

Fjordingen som är 4 år är försäkrad för 25' i liv och har 100' i vet vård kostar ca 2200:-/år
Halvblod, 8 år är också försäkrad för 25' i liv och vet vård 100'. Kostar ca 8000:-/år
Halvblod, 28 år och har därför endast vet vård för 50' kvar kostar ca 1200:-/år

Min sällskapshäst som är korsning varmblod/nordsvensk kostar 149 kr/mån att försäkra i Agria. Har inte riktigt koll på hur mycket han är försäkrad i men livvärdet är inte så högt iaf.

Min ridhäst som är kwpn kostar å andra sidan knappt 1 000 kr/månad i Folksam.

Hm. Hästar som fyller 15 samma år / har fyllt, går inte att livförsäkra i t.ex Agria om jag förstått rätt. Om man har en häst som har livförsäkring sedan ung och den är typ 25 nu. Är det smart eller dumt att ta bort livförsäkringen då? Hur skulle ni göra ? Tänker att pengarna kanske " behövs bättre" att satsa på den yngre hästens försäkring ? Tänker jag fel nu ?

Min travare är A1 försäkrad med 60 000 i vetvård. Livvärdet tog jag bort när han var 12 år, nu är han 19. Haft samma försäkring sedan 6 års ålder.
Kostar ca 2100 per år. Fast självrisk 3000 + 25% rörlig.

Angloarab A1 veterinärvård 80 000 kr, Agria. Kostar 2 046 kr per år. Fast självrisk 3 500 kr och 20% rörlig.
A1 Liv 45 000 kr. Kostar 3 755 kr per år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 327
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka