hur mkt hö till en shettis?

BulletForMyValentine

Trådstartare
har bara haft kallblod o stora ponnyer innan så nu undrar jag hur mkt hö en shettis behöver per dygn.
shettisen är en valack på ca 1 meter. han är just nu mkt fet o är lättfödd.
han får just nu mineraler, saltsten o vatten.
han går fortfarande ute dygnet runt.
så ni med shettisar(o alla andra), hur mkt foder (hö, mineraler osv) får era shettisar per dygn nu på hösten/ vintern.

sen en liten fråga till.
min shettis slickar/äter jord. vad beror det på?

mkt tacksam för svar.

//B

Sv: hur mkt hö till en shettis?

Ett kilo hö till 100 kilo häst är en bra tumregel.
Vi har en shettis och han får sitt hö ihop med en nordsvensk (de går i samma hage) men jag räknar på 3 kg om dagen.
Sen får han 2 dl kraftfoder (special för fång hästar) och liiiite mineraler.
Han går i sandhage på dagarna och motioneras lätt ca 3-4 ggr i veckan.

Jag tog mig an en sällskaps shettis förra året! Då var han så fet att han faktiskt knappt kunde gå! Helt fyrkantig var han! Han fick ca 1kg hö blandat med halm och enbart mineraler och spån som strö i boxen! Shettisar klarar sig på väldigt lite! Och det är jätte viktigt att inte överdriva fodringen! Har även haft en fångshettis å där drog jag ner på kolhydraterna o proteinerna så mkt jag bara kunde!!! Men det är nog viktigt till alla små ponnies!!
Kram Andrea

Det är farligt att ge dessa små hästar för lite mat! De kan inte leva på ingenting.

de måste ha minst i kg ts per 100 kg häst. Sedan måste de ha sitt proteinbehov uppfyllt. Om de är lite småfeta kan man ge energi lite i underkant,

Jag blir depraverad:cool:

när det handlar om smällfeta hästar får man dra ner så mkt det går- till antal kg hö/ halm/ 100 kg optimalvikt.

Det är större risk med fetman än att dra ner på proteinet ett tag.
De har förmodligen även lagt på sig fett av proteinerna- de verkar göra så.

skriv då- ge halm o lucern- bara.:devil: Annars är det i princip omöjligt att få ner enrginivån.
Pinnar o annat tilltugg o att de får röra på sig- lika viktigt som tuggbehovet- än mer för en fet fyrkantig ponny.

De behöver inte äta MAT hela tiden. Det går inte! rötter, jord o löv räcker nog för dem:angel:

Tycker det ska tas på stort allvarl- att vi inte ska övergöda våra hästar- som människan gör med sig själv alltmer.

3kg hö om dagen + några kilo halm för tuggbehovet + mineraler o vitaminer .
om den äter jord har den mineral o saltbrist antag ligen .
öka mineralerna o ge vitaminiserat mineraltillskott + b-vitamin nu på hösten + våren .
en shettis är en liten häst ingen get!

Jag blir depraverad:cool:

när det handlar om smällfeta hästar får man dra ner så mkt det går- till antal kg hö/ halm/ 100 kg optimalvikt.

Det är större risk med fetman än att dra ner på proteinet ett tag.
De har förmodligen även lagt på sig fett av proteinerna- de verkar göra så.

skriv då- ge halm o lucern- bara.:devil: Annars är det i princip omöjligt att få ner enrginivån.
Pinnar o annat tilltugg o att de får röra på sig- lika viktigt som tuggbehovet- än mer för en fet fyrkantig ponny.

De behöver inte äta MAT hela tiden. Det går inte! rötter, jord o löv räcker nog för dem:angel:

Tycker det ska tas på stort allvarl- att vi inte ska övergöda våra hästar- som människan gör med sig själv alltmer.

Hmm jag blir nästan lika trött jag, vet inte vad depraverad betyder.:cry:

Men håller delvis med dig.
till en fet ponny skulle jag ha skrivit att de ska ha i stort sett exakt ett kg ts per 100 kg häst i stället för
de måste ha minst i kg ts per 100 kg häst.

Jag har sett en fyrkantig ponny (inte shetland utan D-ponny) i verkligheten. Den hade en låda i stället för mage - inte bra.

Jag gav min ponny (som inte var fyrkantig) lusernpellets och halm. Det var det enda sätt jag kunde komma på för att ge max protein och min med energi.

Om jag hade sett min ponny äta pinnar, rötter och jord så hade jag fått ångest som bara den. Jag har lite svårt att tänka mig att det är nyttigt för en ponny som säkerligen är i ngn högrisk grupp för att få fång -
den har anlag för det - annars klarar den sig antagligen.:cry:

Senast ändrad:

Min shettis hör, hör och häpna, till den svårfödda kategorin. Hon får 4 kg hö/dygn + 1 kg Happy Hoof fångfoder (som jämförelse får min d-ponny 6 kg hö + 0,5 kg lucernhack). I princip får hon så mycket hon vill äta. Har alltid haft problem med hur kräsen hon är, vilket man kanske inte i första hand associerar med en shettis. Så visst kan det variera även bland småhästarna, även om det säkerligen är vanligare att de är lättfödda.

Den måtte ha binnikemask:devil::angel:

Hur lång tid behöver den för att få i sig ½kg? Blöt hennes hö.
Hmmm. hur är tandstatusen?

Det som är viktigt är att man inte ska ge efter vad den väger, utan vad den bör väga.
Om den har 100kg övervikt kommer den inte att gå ner om den får foder baserat på det- åh folk undrar varför:crazy:

viktmåttbandet sucks:cool:
Titta på hästen istället. Har den fettdepåer, ponnyvalkar, måste man gräva efter revbenen:eek: då är det hög tid att bli seriös på allvar.

okej tack för svaren! de hjälpte mig lite.
så ca 3 kg hö/ dag + mer mireraler + vitaminiserat mineraltillskott + b-vitamin (höst o vår), ev blanda hö med lite halm. är detta en bra typ sammanställning?

sen får ja ju kolla vad hästen mår bra av osv.
sen ett par frågor till:o:p
vad får man tag på vitaminiserat mineraltillskott och b-vitamin?
vad gör b-vitaminen?

//B

Räkna på shettisens önskade vikt.
Och så ger du foder efter det.
Om kallblodet väger 400kg och shettisen bör väga 200kg så ger du den hälften så mycket som kallblodet får.

och så kommer motvalls kärring och talar om att man inte nödvändigtvis måste banta shettisar hela tiden, de är generellt inte mer lättfödda än andra normalfödda hästar, de är bara lite mindre.
Mina shettisar har fri tillgång till bra hösilage hela vinderhalvåret. Sommartid går de på bete, om än inte det kraftigaste betet jag har - såvida de inte har föl vid sidan för då får de superbete...

En shettis kan inte leva på luft och pussar, den måste ha mat också.
Det går dessutom inte att svälta bort risken för fång, som jag sett en hel del göra.

och så kommer motvalls kärring och talar om att man inte nödvändigtvis måste banta shettisar hela tiden, de är generellt inte mer lättfödda än andra normalfödda hästar, de är bara lite mindre.
Mina shettisar har fri tillgång till bra hösilage hela vinderhalvåret. Sommartid går de på bete, om än inte det kraftigaste betet jag har - såvida de inte har föl vid sidan för då får de superbete...

En shettis kan inte leva på luft och pussar, den måste ha mat också.
Det går dessutom inte att svälta bort risken för fång, som jag sett en hel del göra.

De flesta ponnyer av naturraserna är väl ändå lite mer lättfödda än normalhästen om det nu finns ngn normalhäst?

Annars håller jag helt med dig. Det är bara feta shettisar och andra hästar som behöver bantas.
Jag svarade på ts beskrivning av sin ponny
shettisen är en valack på ca 1 meter. han är just nu mkt fet o är lättfödd.

Men det är inte helt lätt att banta en fet ponny. Naturligtvis ska den ha mat.

Den måtte ha binnikemask:devil::angel:

Nej, mask har hon inte :D!

Hur lång tid behöver den för att få i sig ½kg? Blöt hennes hö.
Hmmm. hur är tandstatusen?

Hon får blötlagt hö (som du redan vet från fångtråden). Exakt hur lång tid det tar det vet jag inte, men det tar många gånger så lång tid som när min haflinger dammsuger upp samma mängd!

Jag har funderat på hennes tänder ibland, men konstaterat att det nog inte är några problem med dem. Hon äter helt enkelt bra när maten passar, annars kan hon vara lite tråkig.

Mina shettisar (6st) får ca 5kg hö/dag med bra värden. Tom fångshettisarna får den mängden, de ska inte svältas utan fodras med omsorg, precis som alla andra hästar. Dessutom får de halm vid sidan om o de är inte feta förutom en som varit hos fodervärd o fått gå på alldeles för bra bete i sommar.

De flesta ponnyer av naturraserna är väl ändå lite mer lättfödda än normalhästen om det nu finns ngn normalhäst?.
enligt min erfarenhet är de inte mer lättfödda än någon annan normalfödd ras, deras näringsbehov följer tabellerna för normalfödd häst, om man utgår från deras normalvikt.
Annars håller jag helt med dig. Det är bara feta shettisar och andra hästar som behöver bantas.
Jag svarade på ts beskrivning av sin ponny
Jag vill gärna se ponnyn innan jag håller med om att den är fet, för faktum är att det finns väldigt många shettisar vars ägare tror att de är feta när de verkligen inte är det.

Just nu har mina lösdriftshästar fri tillgång på hö. 5 shettisar har tryckt i sig en 250kg bal på 5 dagar, det innebär att de äter ca 10kg/dag. Har en kvot på 5,8, lite lågt men det går bra ändå

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 959
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023