Hur mkt havre kan man ge?

G

_gimlet_

Jag har ett halvblod som för närvarande äter 2 kilo havre (hel) morgon och kväll, dvs. 4 kilo per dag ungefär. Han har förutom det fri tillgång till hösilage. Självklart får han mineraler och sådant också.
Han är varken tjock eller "överpigg" utan verkar må bra på sin foderstat. Då det verkar finnas folk som höjer på ögonbrynet när jag berättar vad han stoppar i sig så jag tänkte jag höra om det låter helt tokigt? :confused: Hur mkt havre kan man ge, finns det nån "gräns"?
 
Självklart ska hästen få det den behöver i matväg, men 4 kg havre väcker helt klart några frågor även hos mig.

Hur ser foderstaten ut i sin helhet och vad är det för typ av häst?

Hur har du kommit fram till att den behöver så mycket kraftfoder?

mvh Jessica
 
0,4kg/100kg kroppsvikt och mål för att inte stärkelsen ska "försura" maginnehållet...har jag lärt mig....
 
Jag kan förstå om folk reagerar. Din foderstat är ungefär vad en hårt arbetande ridskolehästar behöver näringsmässigt. Men det är din häst och funkar det så är det ju bra. Å andra sidan kanske 3 kg skulle räcka om du gav kraftfoder 3ggr/dag istället för bara två som nu.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: Bison
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 585
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 170
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp