Hur mkt får era hästar?

J

Jassan

Tänkte bara fråga hur mkt mat era hästar får.Kunde va kul o se.:D Min får 6 kg hösilage och 3-5 dl havre och en halv dl minneraler om dan.Hur mkt får era ?

Sv: Hur mkt får era hästar?

Mitt varmblod får ca 16 kg hösilage om dagen, när det blir snö kommer det något mera. 2 dl betfor,½ dl steel joint och ½ dl mineraler. + Lite krafft för syns skull. :p

Fullblodet: Ca 17 kg hösilage, 3 dl betfor, 1l korn, ½ dl mineraler.

Vad är det för skillnad på ensilage o hösilage egentligen ? E det mer energi i nåt elr ?

Mitt sto får ca 6-7kg hö. (än så länge finns det lite gräs kvar i deras hagar.. även om det inte är någon direkt energi i det. ) Sen får hon ca 4dl betfor. och 4dl musli. + ca 10mg vitlöksflingor.

Tänkte bara fråga hur mkt mat era hästar får.Kunde va kul o se.:D Min får 6 kg hösilage och 3-5 dl havre och en halv dl minneraler om dan.Hur mkt får era ?

Min shettis vallack får 3,5 kg hö. 1 dl havre, 1,5 dl kli, 1 mått biotin, och 10 mg vitlök.

Mitt dräktiga fullblodsto får följande:

Morgon:
3Kg Hö
0,7kg korn/havre kross
½kg Hippo Breed
1dl mineraler

Lunch:
3Kg hö

Middag:
3kg hö

Kväll:

4kg Hö
1liter betfor(torrsubstans)
30ml b-vit
0.7kg havre/korn kross

De Hö vi ger är gjort för dräktiga/unghästar.
Sen får hon även morötter varje dag.

Halvbloet: Fri tillgång på hö/silage, 2 kg hestekraft, drygt 1 1/2 kg krafft groov 90. 1kg morötter.

Shettis: ngr kg hö/silage, 2nävar krafft grund/dag. Lite morötter.

Mitt fullblod:
Fri tillgång till hösilage (petar i sig ca 12kg)
0,8 kg krossat korn
0,5 kg lusern
0,4 kg soja
150 g betfor
100g mineraler

ca 100 MJ och 6,2 i kvot

Senast ändrad:

Båda har fri tillgång på hösilage i hagen, resten:

Stoet: 5 kg hö, 0,5 kg havre, 4 dl betfor, mineraler

Travaren: 7 kg hö, 2 kg havre, 3 kg betamix, 5 dl betfor, extra mineraler, extra salt om det behövs

Min får 5,5 kg hö, okänt många kilo hösilage, 3 kg lusern och 1 kg havre + 1 rågat mått tokosel i veckan.

Min valack får:

8½ kg hö
300 g Krafft protein
100 g lusern
80 g foderjäst

Senast ändrad av en moderator:

min arabvalack(ca 148cm) får nu 9kg hö/dag och 3dl mustang musli och morötter. när det blir riktigt kallt(om det blir det...) så får han lite mer hö.

Vblsto.

6kg hösilage och 4 kg hö (Hon vill inte ha mer).
3kg havre
1,2L lusernpellets
Biovimin
lite morötter och äpplen som godis

Två Varmblod som får 10-15 kg hö, 13 dl hippo basic och 1 kg morötter per häst å dag.Och äpplen som godis ibland....

Fullblodet: Fri tillgång på höensilagebal i hagen under dagen + 5 kg hö inne. 3 kg hippoAlfa, 0.5 kg havre, 6 dl linfrökaka, 0.5 kg betfor och E-vitamin,

Travaren: Fri tillgång i hagen + 4 kg hö inne. 3 dl betfor. 1½ dl soja, 1½ dl foderjäst.

mitt varmblod får ½kg havre morgon och kväll, 2 dl betfor och lite vitaminer och mineraler ifrån homeopathuset:) han har fri tillgång till hö på dagarna. och ca 9kg på kvällen (: så ser hanns foderstat ut;)

9kg hö
1,5kg lusern
3kg havre
0,25kg betfor
chevinal +
b-vitamin
tokoselen

Mina två gubbar får

18 kg hösilage ,på man
6dl kraft grund för syn skull
kiselgur, för päls mm
b vita min
mineraler
lusern hack 1 kg per dag

halvblod 3,5 år och 1,5 år
De är nu något runda

Mina får 20-25kg hö/dygn och häst. En tiolitershink blandad med vete, havre och korn fördelat på två måltider. Kornet krossat och resten helt. 5dl betfor, 1dl bryggerijäst, mineraler och flytande E-vitamin med selen/dygn och häst. Och saltsten. Det är två ardenner unghästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
621
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar