hur mkt erfarenhet hos barn/föräldrar innan egen häst?

busan100

Trådstartare
Hej.
Ja min fråga är som rubriken lyder. Jag som mamma har hållt på med hästar under flera år som ung hade 2 fodervärdshästar men gick ingen ridskola. Har dock snart gått 1 år på ridskolan för att lära mig. Min dotter har gått ett år hon med och hennes dröm är ju förstås en egen häst nån gång i framtiden.
Självklart vore det ju skoj om vi nån gång kunde ha en häst vi "delade" på det är ju trots allt mkt jobb så jag vet att huvudansvaret ligger på mig:).
Så hur mkt erfarenhet tycker ni man ska ha???

Sv: hur mkt erfarenhet hos barn/föräldrar innan egen häst?

Ridningen är ju den "lätta" delen i och med att man där kan (och bör!!!) ta hjälp av en instruktör. Men om man inte är så erfaren ridmässigt har man ju andra krav på den häst man köper än vad man har om man kan lite mer. Har man lärt sig rida lite bättre innan hästköpet kan man ofta köpa en "roligare" häst.

Vad gäller omhändertagandet av hästen, som man ju egentligen inte lär sig så mycket om på ridskolor, så rekommenderar jag att man läser på ordentligt - det finns massor av bra litteratur på området. Det kan också, tycker jag, vara lämpligt att hyra in hästen i ett stall där det finns kunniga och erfarna hästmänniskor att ta hjälp av!

Minimikraven för att ha egen häst tycker jag väl annars är: Grundläggande förståelse för hästen som biologisk varelse (flyktdjur, byggd för rörelse osv), koll på ungefär vad och hur mycket en häst äter, kunna visitera hästen för att upptäcka skador/sjukdom, riderfarenhet tillräckligt för att klara att rida ut i naturen i alla gångarter även om något lite oförutsett skulle hända...

Jag har säkert glömt massor, men ungefär så.... Sedan blir man ju förstås aldrig fullärd och det är väl lite av det roliga!

Jag har ridit i 30 år och lär mig fortfarande nytt....

jag tycker att det främst beror på var ni ska ha hästen uppstallad.

har ni häste ni ett större stall med andra människor att prata med som kan hjälpa till, där ni fortsatt kan rida för instruktör - kan ni nog köpa en snäll äldre häst redan nu.

Tänker ni har hästen i ett eget stall ute på lander med endast grannens gamla shettis som sällskap, bör ni nog överväga att vänta några år på ridskola och även avhandla ytterligare en medryttar/foderhäst eller två. :)

Är man öppen och mottaglig för kunniga människors hjälp så tycker inte jag att man behöver vara "expert". Givetvis krävs goda kunskap om hästen, skötsel, behov osv (som tidigare nämnts ovan). Hästen får aldrig bli lidande. Dessutom måste man själv kunna inse när ens egen kunskap brister och man faktiskt behöver ta hjälp.
Omge er av kunniga människor som är villiga att hjälpa.

Mycket sunt förnuft är aldrig fel.

Jag fick min första ponny när jag var 10, då hade jag ridit på ridskola sedan jag var 6-7 år. Mamma var gammal "ponnytjej" och hade också haft många medryttarhästar under åren. Egentligen tror jag inte vi var redo för en egen häst, men vi stod i ett stall med många kunniga och hjälpsamma människor, utan all hjälp från stallkompisarna tror jag inte det hade blivit alls bra. Men man lär sig också att "sålla" ut vad man ska lyssna på och ta till sig, många vet kanske inte själva vad de håller på med fast de tror det och vill hjälpa en, det är viktigt att inte lyssna på vad alla säger - även om det är lätt att det blir så när man är lite ringrostig/okunnig själv.

Lycka till med hästen!

Mitt bästa tips är, efter att själv ha skaffat häst (först foderhäst och sedan egen häst) utan att ha så stora kunskaper, att se till att hitta en stallplats hos någon som ni LITAR på och som KAN mycket.

De delar jag ser är:

Daglig skötsel och omvårdnad - lär man sig rätt snabbt. Dock kan foderstater, att kolla om hö är ok, hur man bäst anlägger en permanentbädd, när hästen behöver/kan ha täcke etc. sådant man ofta känner sig osäker på och då är det skönt att ha någon som man kan resonera lite med.

Sjukdom - det här är svårt, när ska man ringa veterinär? Är det där såret farligt? Vad gör man när hästen har lite feber? Hur vet man om hästen är på väg att få kolik och vad ska man göra då? Här är det jätteviktigt att ha någon att fråga för man blir ju livrädd när något händer ens älskling! Samtidigt som akutveterinären kan bli lite leds på att bli utkallad gång efter annan för små sår... och det blir ju dessutom förbaskat dyrt...

Hantering - låter lätt men är svårt ibland. När/om det blir problem med hanteringen är det super att ha någon som kan titta och se vad man gör för fel. För fel gör man ju ibland... och man är inte alltid medveten om dem.

Hovslageri - finns det tillgång till en bra hovslagare så är det guld värt. Hovslagare kan hjälpa en med mycket!!! Inga hovar ingen häst brukar man ju säga dessutom.

Ridning - se till att få hjälp av en instruktör. Tänk på att välja en stallplats där det finns tillgång till någon form av inhägnat område där man kan rida, en häst kan få perioder av lite lätt överskottsenergi och även om man i normalfallet helst rider ute i skogen så kan man behöva en bana då - för sin egen trygghet om inte annat. En plan plätt som gärna är inhägnad är också super för att träna lite ledövningar och eventuellt longera eller tömköra och sådant.

Tänk också på att vara ärliga mot varandra när det gäller rädsla etc. Har man vurpat av kan det ofta komma en period (särskilt om man är lite äldre) då man är rädd. Skiträdd rent av. Man kommer över det men det tar tid. Även då kan en ridbana eller liknande vara till stor hjälp.

Glömde att säga att det givetvis inte måste vara samma människa man tar råd av i alla bitarna. Men om man har någon generellt kunnig i stallet så kommer man långt, kan man sedan hitta någon som kan hjälpa en med en bit här och en bit där så är man hemma.

Kolla över er "resursbank" och om den ser bra ut så köp er en häst!

Kunskapen runt omkring hästen är ju väldigt viktig, sen beroende på vad för typ av häst ni ska ha, så är ju de flesta privathästar lite mer svårridna.
Tycker att det är bra att kanske vara medryttare lr nått i början så man ändå får lite ansvar osv.
Sen lär man sig ju hela tiden när man håller på, finns det sen någon annan i närheten (stallet) som är väldigt kunnig och som kan hjälpa till är det ju bra.
Är svårt att säga vad man bör kunna, för man lär sig ju så mkt mer när man har en egen häst än när man rider på ridskola.
Men att läsa på om foder, typ anatomi/träning är bra tycker jag. Annat är ju såklart oxå viktigt, men mycket kan man ju få hjälp med från professionella.

Jag höll på med hästar en del när jag var yngre, red på ridskola och så. Sen gjorde jag ett låååångt uppehåll tills jag och min dotter började på ridskola för 6 år sedan, hon var då 4-5 år. För 1 1/2 år sedan fick hon också en medryttarponny som hon red 2 dagar i veckan. Jag hade turen att få rida en stor häst i samma stall så vi red alltid tillsammans, jättekul!! Nu har vi slutat på ridskola och istället tagit en ponny på foder som vi båda kan rida. Jag känner mig ofta som ett stort frågetecken i stallet när det dyker upp saker jag inte tidigare stött på. Men jag har folk att fråga och känner mig inte dum att ställa frågor. Dom vet att det är vår första häst och svarar snällt! Det är nog det viktigaste om ni skaffar häst tror jag, hitta ett stall där ni känner er trygga och där ni känner att ni kan ställa en massa frågor. Skaffa gärna en ponny/häst på foder först för att få "känna på" hur det är att ha egen häst och se att dotterns intresse håller i sig. Lycka till!

som jag ser det som inte har haft hästintresserade föräldrar har fått kämpa mig fram på egenhand och det är först när jag blev 17 som mamma började hjälpa mig i stallet, så har jag alltid frågat, frågat om en massa saker allt som jag vill veta.
Jag har dessutom inte gått på ridskola utan på travskola och där lär man sig MYCKET mer om hantering och ren teori än vad man gör på en ridskola. (oftas) Kurserna där är utförmade med ca 50% teori genom kursens gång. det har jag lärt mig massor av. har även sökt mig till kurser för att utbilda mig till ledare och då får man massor med hantering/sjukdommar/anatomi mm som har gett mig mycket.

Mitt tips är att sök dej utåt från ridskolan väggar, det finns mycket utanför som man kan få kunskap ifrån, inom travet, inom galopp sånna ställen där man bedriver en annan slags utbildning än ridskolorna gör
det är iaf min uppfattning.

som tidigare skriv stalla upp i ett stall där du kan få hjälp av en kunnig. det finns inga dumma frågor bara dumma svar

Det första är att man verkligen känner att man kan ta hand om en häst. Tänk egenom saken noga... Men med ridningen så ska man ju kunna grunderna och man kan ju köpa en så kallat "läromästare" som är en bra första häst. Man lär sig mycket av att ha en egen häst!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 158
Senast: warg
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka