Hur mkt äter dom?

ragge

Trådstartare
Jag undrar om dom äter normalt mkt? Det är en mamma+ föl och mitt föl i en lösdrift, dom äter upp en rundbal hösilage på 8 dagar, plus att min fölunge får 1 kg krafft pluss grön. är det lagom eller äter dom mkt? Jag är bara glad, då mitt föl är 50% fullblod(mamma fullblod/pappa Guido). Mitt föl är lite smal, men inte mkt, dom andra 2 är tjocka och fina. Ska man öka krafftfodret lite eller ska man vänta och se om hon går upp? Hon har gått där i 2 veckor, då hon åkte från mamma...Har inte blivit smalare av att skiljas från mamma.

Sv: Hur mkt äter dom?

Nu vet jag ju inte hur stor din rundbal är men våra tre ston som står på fri tillgång och har två föl vid sidan (dvs ett sto utan föl) äter upp en 400kg bal på 4 dagar. Stona med föl vid sidan får även kraftfoder som ungarna mumsar lite av.

Sv: Hur mkt äter dom?

Det beror ju på vad värdena på hösilaget är. Jag får tyvärr ge mitt föl rätt mkt kraftfoder trots att han fortfarande går med sin mamma eftersom vi har så låga värden på hösilaget (som de får fri tillgång utav). Han äter 2 kg uppdelat på 2 mål (snart 7 mån gammal) och är vid gott hull.

Det andra fölet (inte mitt) får inte lika proteinrikt kraftfoder och ser betydligt tunnare ut men han har heller inte tillgång till sin mammas mjölk då han är avvanjd.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 680
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag å min kille har precis räddat ett sto med föl ur vanvård å stoet ser ut därefter medans bebbe e jätte tjock å go men har inte börjat...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 393
Foder & Strö Vi har två hästar på lösdrift som går medelmåttigt arbete, tränar ibland dressyr, ute i skogen, körs långa sträckor för vagn och rids...
Svar
14
· Visningar
1 573
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka